חדשות

אין תקנים: היחידה לטיפול בשבץ מוחי בבית החולים זיו מושבתת

על אף שיש במקום תשתית וציוד מותאמים, היחידה לטיפול בשבץ מוחי בבית החולים זיו בצפת אינה פועלת בשל היעדר תקנים לצוות רפואי שיטפל בחולים

"יש לפעול להקמת יחידות שבץ ייעודיות ולהכשרת כוח אדם מיומן לטיפול במקרי שבץ". צילום: אילוסטרציה

על אף שיש במקום תשתית וציוד מותאמים, היחידה לטיפול בשבץ מוחי בבית החולים זיו בצפת אינה פועלת בשל היעדר תקנים לצוות רפואי שיטפל בחולים. כך דיווחה בסוף השבוע (ו') דקלה אהרון שפרן בכאן רשת ב. בעקבות כך, חולים הלוקים בשבץ בצפת ובסביבתה אינם יכולים לקבל טיפול ייעודי מיטבי.

על פי הדיווח, בית החולים גייס בעזרת תרומות תקציב לחמש מיטות וכן ציוד הדרוש לטיפול בשבץ, אולם אינו יכול לקבל חולים ביחידה כיוון שלא אושרו תקנים לרופאים, אנשי סיעוד וצוותים פרה-רפואיים.

המקרה של בית החולים זיו אינו יחידי. על פי הדיווח, במשרד הבריאות מסרו ל"כאן חדשות" כי בבתי החולים ברחבי הארץ יש עשרות מיטות ללא תקן בתחום הנוירולוגיה, שלא ניתן להפעיל.

מבית החולים זיו נמסר בתגובה כי במרכז הרפואי זיו קיימות חמש מיטות ביחידה לטיפול בשבץ מוחי ובעקבות מגיפת הקורונה נעשה שימוש במיטות אלו לטובת חולים מונשמים, והטיפול במקרים של שבץ מוחי התבצע ביחידות הטיפול הנמרץ והמשך האשפוז במחלקה הנוירולוגית. עם הירידה בכמות החולים המונשמים, המרכז הרפואי בוחן כיצד להרחיב את היצע הטיפולים, "ככל שמשאבי כוח האדם הרפואי יאפשרו".

כפי שדווח ב"דוקטורס אונלי", בדו"ח של משרד הבריאות שהתפרסם בשבוע שעבר נכתב כי יותר ממחצית מהחולים המגיעים לאשפוז בשל תחלואה נוירולוגית אינם מאושפזים במחלקה נוירולוגית. ועדה שעסקה בנושא המליצה להוסיף 120 מיטות בתקן ליחידות שבץ מוחי ולקבוע יעד של אשפוז 90% מהלוקים בשבץ מוחי ביחידת שבץ מוח ייעודיות, או יחידות טיפול נמרץ בהתאם להמלצות האירופאיות בעניין.

פרופ' נתן בורנשטיין, יו"ר הוועדה לבחינת מעמד רפואת המוח בישראל מטעם משרד הבריאות ומראשי האיגוד הישראלי לנוירולוגיה, מסר: "תופעת אי התקנים אינה ייחודית לצפת. להפך, יש לשבח את בית החולים על שהתאמץ להקים מכספי תרומות יחידת שבץ מוחי קטנה. החשיפה הזאת מעלה שאלה עקרונית יותר: איך ייתכן שבשנת 2022, אין בכל בית חולים במדינת ישראל יחידת שבץ מוחי? איך זה שיש מנהלי בתי החולים, שעבורם העדר יחידת שבץ מוחי אינו סדין אדום? איך ייתכן שראשי רשויות לא חשים חובה להבטיח לתושביהם שירות רפואי נאות?".

"הדו"ח החשוב וההיסטורי, שפרסמנו השבוע, חושף פער של 80 מיטות לערך, בין המיטות הנוירולוגיות הכלליות שבתקן משרד הבריאות (אשר נלווה להן כוח אדם רפואי ופארא-רפואי), לבין מיטות שאינן בתקן, שהן פרי מאמצי בתי החולים להגדיל את מכסת המיטות עבור החולים הנוירולוגים. הדו"ח חשף גם את העובדה שחסרות בארץ עשרות רבות של מיטות ייעודיות לשבץ מוחי.

"אני תקווה שמנכ"ל משרד הבריאות, אנשי מינהל הרפואה במשרד והרפרנטים בתחום הבריאות באגף התקציבים באוצר, אשר נחשפים כעת לשבר הגדול בתחום, אינם אדישים למצב ויפעלו במרץ ובמהירות לחזק את הנוירולוגיה מבחינת תקציבים, תשתיות וכוח אדם רפואי ופארא רפואי, כנדרש".

נושאים קשורים:  בית החולים זיו,  יחידה לטיפול בשבץ מוחי,  פרופ' נתן בורנשטיין,  חדשות,  מחלקות נוירולוגיות
תגובות
23.05.2022, 21:01

היעדר טיפול מיטבי ביחידת שבץ מוחי גורר נכות מוגברת בעקבות השבץ. משרד הבריאות הוא גם הבעלים וגם הרגולטור של בית חולים זיו, והוא מפקיר את תושבי הפריפריה הצפון מזרחית.