חדשות

שליש מהביקורים אצל רופאי המשפחה בישראל - ברפואה מרחוק

בישראל פעילים כיום כ-5,100 רופאי משפחה, 60% מהמומחים הן רופאות | בעקבות הקורונה, עלייה משמעותית במספר התורים הוירטואליים אצל רופאי משפחה

רפואה מרחוק. צילום אילוסטרציה

בשנים האחרונות ישנה עלייה משמעותית בכמות התורים הוירטואליים עם רופאי משפחה - רפואה מרחוק: שיחות וידיאו, טלפון, תקשורת באפליקציה או התכתבות עם רופא -ואלה עומדים כיום על למעלה משליש מהביקורים מדי שנה. במהלך הקורונה למעלה מ-50% מהביקורים אצל רופאי המשפחה היו ביקורים מרחוק. כך עולה מנתונים שפרסם הבוקר (ה') איגוד רופאי המשפחה לרגל יום רופא המשפחה הבינלאומי שמצוין היום.

עוד עולה מהנתונים כי בישראל פעילים כ-5,100 רופאי משפחה, מתוכם 2,377 מומחים לרפואת המשפחה - 60% מהמומחים הן רופאות (1,254). לכל רופא משפחה ישנם 1,670 מטופלים בממוצע - המספר משתנה בין אזורים בארץ.

משנת 1990 עלה מספר המומחים ברפואת המשפחה עד גיל 67 פי 6.5, מ-320 ל-2,089. 26% המומחים ברפואת המשפחה הם צעירים עד גיל 44; 31% בני 45-54 ובני 55-66, 11% בגילאי 74-67 ו-1% בני 75 ומעלה. שיעור המומחים ברפואת המשפחה עד גיל 67 ל-1,000 נפש 0.225. שיעור המומחים ברפואת המשפחה בוגרי ישראל עומד על 45%.

עוד עולה מהנתונים כי בכל ארבע שנים מבקרים 99.9% מתושבי ישראל לפחות פעם אחת אצל רופא המשפחה שלהם. בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר התורים הוירטואליים אצל רופאי משפחה (רפואה מרחוק – שיחות וידאו/ טלפון/ תקשורת באפליקציה או התכתבות עם רופא) ואלה עומדים כיום על למעלה משליש מהביקורים מדי שנה. במהלך הקורונה, יותר מ-50% מהביקורים היו ביקורים מרחוק. במהלך השנתיים של הקורונה עיקר הטיפול בחולי הקורונה בישראל נעשה בקהילה בידי רופאי המשפחה שטיפלו ב-97%  מתוך יותר מארבעה מיליון חולי הקורונה שהיו בישראל.

ההתמחות ברפואת המשפחה אורכת ארבע שנים, מרביתה מתבצעת בקהילה והשאר במחלקות השונות של בתי החולים. כיום, מוכשרים מדי שנה כ-200 מתמחים, ומספר הבוחרים בהתמחות ברפואת המשפחה הוא השלישי בגודלו, כאשר קודמות לה רק ההתמחויות ברפואה פנימית ורפואת ילדים, בהתאמה.

ד"ר מיכל שני, יו"ר איגוד רופאי המשפחה, מסרה: "רפואת המשפחה היא עמוד השדרה של מערכת הבריאות בישראל ומהווה מודל בעולם כולו. ברקע התמורות המשמעותיות שהתרחשו בשנים האחרונות, בראשן הקורונה, רפואת המשפחה הוכיחה את יכולותיה בשמירה על בריאותם של אזרחי ישראל על ידי מתן טיפול יעיל, זמין ונגיש לכלל האזרחים. חיזוקה של רפואת המשפחה כדי לאפשר לה להתמודד עם האתגרים הרבים לאור העלייה בשיעורי התחלואה הכרונית, במורכבות החולים והזדקנות האוכלוסיה, הוא אינטרס לאומי. יש לפעול בכל דרך על מנת לאפשר לרופאי המשפחה למקסם את זמנם ויכולתם למען כלל המטופלים".

פרופ' שלמה וינקר, יו"ר איגוד רופאי המשפחה האירופאי, לשעבר יו"ר איגוד רופאי המשפחה, הוסיף: "רופאי המשפחה בישראל הוכיחו את היכולות הגבוהות שלהם בשנתיים האחרונות של מגיפת הקורונה. עברנו במהירות ובבטיחות לטיפול ברפואה מרחוק במגוון רחב של מחלות ומצבים תוך שימוש בכל האמצעים הטכנולוגיים, החל מהתכתבות עם המטופלים, דרך טיפול רפואי בטלפון ובוידיאו ועד לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות לבדיקה פיזיקלית ולניטור מרחוק.

"תקופת הקורונה התאפיינה בעומס ניכר ובהגברת השחיקה וכעת עם ההפוגה בפנדמיה, מעבר להתמקדות בטיפול בחולים ובבני משפחותיהם, יש להמשיך ולחזק את רפואת הקהילה כך שתוכל להתמודד עם האתגרים הבאים".

נושאים קשורים:  רפואת משפחה,  רפואה מרחוק,  חדשות,  איגוד רופאי המשפחה,  ד"ר מיכל שני,  פרופ' שלמה וינקר
תגובות
אנונימי/ת
20.05.2022, 10:07

עם כל הכבוד לרופאי משפחה הם לא מבינים כלום ברפואת ילדים. עושים רוטציה במחלקת ילדים חצי שנה ואח״כ בעבודה המון שטויות וטעויות. זלזול מוחלט בבריאות הילדים