מחקרים

חולי נוירופתיה סוכרתית כואבת הראו יעילות רבה יותר בויסות כאב מותנה

במחקר שנערך על יעילות ויסות הכאב המותנה בחולים עם פולינוירופתיה סוכרתית נמצא כי הוויסות  היה יעיל יותר בחולים הסובלים מהפרעה כואבת, לעומת אלו עם הפרעה שאינה כואבת

17.05.2022, 15:01

ויסות אנדוגני של כאב, אשר נבדק באמצעות פרוטוקול ויסות כאב מותנה (CPM: Conditioned Pain Modulation), לרוב יעיל במידה מופחתת בקרב מטופלים עם כאב כרוני, לעומת בקרב נבדקי ביקורת בריאים.

במחקר אשר פורסם בכתב העת 'Pain', מטרת החוקרים הייתה להעריך האם יעילות ה-CPM פחותה בחולים עם פולינוירופתיה סוכרתית (DPN: diabetic polyneuropathy) כואבת, לעומת חולים עם DPN שאינה כואבת. אפיון ההבדלים בעיבוד המרכזי של הכאב בקרב שתי הקבוצות הללו עשוי לספק הסבר של מערכת העצבים המרכזית לנוכחות או העדר של כאב בנוירופתיה סוכרתית, בנוסף לזה הפריפרי.

לצורך המחקר נאספו 271 מטופלים עם DPN, אשר עברו מבדקי CPM והערכות קליניות, כולל בדיקת תחושה כמותית (QST: quantitative sensory testing). שני אופני גירוי (חום ולחץ), מותנים לגירוי מזיק (noxious) של מים קרים, הוערכו והושוו בין מטופלים עם DPN כואב או שאינו כואב. לא נמצא הפרש מובהק בין שתי הקבוצות בנוגע ל-CPM של כאב לוחץ. עם זאת, מטופלים עם DPN כואב הראו, באופן בלתי צפוי, CPMHEAT יעיל יותר (-7.4 ± 1.0 לעומת -2.3 ± 1.6; P = 0.008). CPMHEAT יעיל יותר נקשר עם כאב קליני רב יותר אשר נחווה במהלך 24 השעות טרם הבדיקות (r = -0.15; P = 0.029), ואובדן רב יותר של תחושה מכנית (r = -0.135; P = 0.042). יתר על כך, מטופלים עם היפואסטזיה מכנית הדגימו CPMHEAT יעיל יותר (P = 0.005).

החוקרים מציינים כי יעילות טובה יותר של ה-CPM במטופלים עם DPN כואב עשויה לנבוע לא רק משינוים מרכזיים בוויסות הכאב, אלא גם משינוי המסרים התחושתיים היוצאים מאזורי הגוף המושפעים שנבדקו. ממצאים אלו מעידים כי במטופלים עם נוירופתיה, יש לבדוק אזורים ללא פגע על מנת להעריך את ויסות הכאב כראוי.

מקור:

Granovsky Y, Shafran Topaz L, Laycock H, et al. Conditioned pain modulation is more efficient in patients with painful diabetic polyneuropathy than those with nonpainful diabetic polyneuropathy. Pain [Internet] 2022 [cited 2022 Apr 24];163(5):827–33

נושאים קשורים:  מחקרים,  כאב כרוני,  כאב נוירופתי,  סוכרת,  ויסות,  נוירופתיה סוכרתית
תגובות