חדשות

גמזו מתנגד להקמת פקולטה פרטית לרפואה באוניברסיטת רייכמן

פרופ' גמזו ל"דה מרקר": "תהיה פה מסחרה. אעשה הכל כדי לעצור את זה" | נשיא האוניברסיטה פרופ' אוריאל רייכמן: "המערכת לא פתרה את בעיית הסטודנטים לרפואה. זה אבסורד להגיד שפקולטה פרטית תהרוס הכל"

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב". צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, רואה סכנה בהקמת הפקולטה הפרטית הראשונה לרפואה בישראל באוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי, הרצליה) ומצהיר: "אעשה הכל כדי לעצור את זה". פרופ' גמזו אמר זאת בראיון לרוני לינדר המתפרסם הבוקר (א') ב"דה מרקר". נשיא אוניברסיטת רייכמן, פרופ' אוריאל רייכמן, דחה את הצהרותיו של גמזו: "להגיד שפתיחת פקולטה פרטית תהרוס הכל – זה אבסורד".

גמזו אמר, בין השאר: "אשכנע את הפוליטיקאים, האוצר ומשרד הבריאות, שאם רוצים להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה כפי שהוחלט באחרונה, אסור להקים בישראל פקולטה פרטית". מנגד, אמר פרופ' רייכמן: "אנחנו נחושים להמשיך במהלך. כל המערכת, במשך שנים, לא פתרה את האתגר הלאומי של הגדלת מספר הסטודנטים לרפואה והצליחה לגדל פה רק 40% מהרופאים. פתאום, מפני שאני התעוררתי ואמרתי שצריך לעשות זאת והתחלתי לפעול, הוא (פרופ' גמזו) קופץ? אם יש מישהו המוכן להביא מהשוק הפרטי תרומות וליצור מערכת חדשה, לא ייגרע דבר מאיש".

כידוע, ישראל היא שיאנית העולם המערבי במיקור חוץ של הכשרת רופאיה. 60% מהרופאים החדשים בארץ בכל שנה הם ישראלים שלמדו בחו"ל – פי שלושה מהממוצע ב–OECD. רפורמה שביצע משרד הבריאות ("רפורמת יציב") גרמה לירידה חדה במספר הרופאים בוגרי חו"ל שלימודיהם מוכרים בארץ, כך שישראל חייבת להגדיל בדחיפות ובאופן דרמטי את מספר הרופאים שהיא "מייצרת" בעצמה.

תזכורת: פרופ' גמזו עמד לפני כמה חודשים בראש ועדה של משרד הבריאות, בה היו נציגי האוצר, האוניברסיטאות, ההסתדרות הרפואית ובתי החולים והיא המליצה להגדיל משמעותית את מספר הסטודנטים לרפואה בישראל, כך שבתוך כמה שנים התמונה תתהפך ו-60% ממקבלי רישיון הרפואה יהיו בוגרי ישראל. לשם כך הוחלט להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה ל–1,200 בשנה – תוספת של 400 סטודנטים, שתושג בקצב הדרגתי של 80 סטודנטים בשנה למשך חמש שנים.

יוזמתו של פרופ' רייכמן היא בשיתוף עם המרכז הרפואי שיבא והמטרה: הכשרת 70-100 סטודנטים ישראלים לרפואה בכל מחזור לימודים. בחודש שעבר הודיע רייכמו כי קרן משפחת רקנאטי תתרום להקמת בית הספר.

אלא שפרופ' גמזו מזהיר: "אוניברסיטה פרטית שתתקיים על אותם שדות קליניים תעשה נזק. היא 'תדרוך' על אותם שדות קליניים ובתי החולים יגידו לאוניברסיטאות הציבוריות: 'אין לנו יכולת לתת לכם עוד שדות. שלמו לנו כמו לרייכמן. זה ינוהל כמסחרה. רופאים ומנהלי מחלקות לא יסכימו ללמד סטודנטים אם לא ישלמו להם יותר בעד ההוראה. כשרופא או מחלקה יראו נוסחה חדשה או אפשרות להוראה פרטית – הכל יתחרבש". כמו כן הזהיר: "מיותר לפתוח ולפצל את ההוראה לעוד פקולטה אחת באזור המרכז. במקום זאת עדיף לתמרץ את אוניברסיטת תל אביב להתאמץ ולהוסיף בעצמה עוד 100-150 סטודנטים בכל מחזור".

עוד אמר גמזו: "סיכמנו על הגדלה של 400 סטודנטים תחת הפקולטות הקיימות. להכניס עכשיו את רייכמן למשחק? חכו חמש שנים ונראה אם הצלחנו במשימה. אם בתוך חמש שנים לא יחול הגידול המיוחל במספר הסטודנטים לרפואה – נפתח את הפקולטה הפרטית באוניברסיטת רייכמן". גמזו גם מציע לבטל את התכניות ללימודי הרפואה לסטודנטים זרים (כ-120 בשנה) ולפצות את האוניברסיטאות על אובדן ההכנסה. "השאיפה שלי היא ש-100 סטודנטים כל שנה יתקבלו לפי מנגנון שאינו כרוך בציון בבחינה פסיכומטרית ותהיה שנת מכינה, שאחריה הסטודנט יחליט מי ממשיך".

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  פרופ' אוריאל רייכמן,  פקולטה פרטית לרפואה,  אוניברסיטת רייכמן,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
16.05.2022, 20:01

מה יעזור סטודנטים כשאין תקנים להתמחות

אנונימי/ת
16.05.2022, 20:02

אל לתקן פנימית במרכז מחכים שנה וחצי
ואפילו בוגרת תל אביב לא מצליחה למצוא תקן בכרורגיה כללית או אף אוזן גרון
מה יעזרו עוד סטודנטים

אנונימי/ת
16.05.2022, 20:05

תגדילו מספר תקני התמחות באופן דרמטי
כך גם תורידו מעומס המתמחים ולא יהיה צריך לקצר
וגם תשפרו את חווית המטופל
וגם תהיה לסטודנטים עבודה

להשקיע במקום זה בעוד ועוד סטודנטים שלא ירצו לעבוד בפוריה או בשיקום זה אדיוטי

ישראל בתחתית הטבלה במספר רופאים פא תושב

אנונימי/ת
16.05.2022, 21:14

סוד גלוי: יש כבר פקולטה פרטית בישראל שמפעילה המיליציה העצמאית של תה"ש - תוכנית ניקוסיה / סנט ג'ורג'
כמו כן יש ל3 פקולטות תוכנית נפרדת לזרים (שאנחנו מלמדים אותם)
ומי שלא מתקבל בארץ טס לחו"ל ללמוד, רובם ד"א במדינות שאינן OECD ולא הייתם מסכימים בחיים לקבל בהם טיפול רפואי
הפתרון: לסגור את ניקוסיה, לסגור את הזרים, להעביר חלקים מההכשרה לקהילה, לחלק את בתי החולים הגדולים בצורה שווה (לאוניברסיטת ת"א יש 3 שלישונים.. ממש לא צריכים כ"כ הרבה), לקבל אך ורק סטודנטים שלמדו במדינות OECD ולהנהיג בחינה בע"פ בסוף הסטאז במתכונת STEP 2CS ו STEP3. תתחילו עם זה

אנונימי/ת
16.05.2022, 22:18

אלו חדשות? אז הוא מתנגד.....
קנאת סופרים תרבה חוכמה. גם במקרה הזה כנראה.
אוניברסיטת רייכמן רק תצטרך לדאוג לעצמה לביח רייכמן כדי לאפשר התנסות לסטודנטים אשר גם כעת לא מוצאים את מקומם בין מיטות בתי החולים ומיעוט אנשי הסגל המלמדים אותם

אנונימי/ת
09.06.2022, 11:59

ישראלים הולכים ללמוד בחו'ל כי יותר קל להתקבל.
שהאוניברסיטאות באמת יעשו מכינה ויורידו את האף הגבוה שלהם לתנאי קבלה.
בסופו של דבר, מי שלא בנוי לעומס יישבר בשנה הראשונה ואף כבר המכינה.
פקולטה פרטית תגרום לחברה שרוצים ללמוד לשלם סתם כל כך יקר שאפשר למנוע את זה ע'י תנאי קבלה שונים במוסדות הקיימים.