מחקרים

הערכת חומרה של מחלת עורקים פריפרית בעזרת סמנים ביולוגיים לדלקת

נמצא כי קלפרוטקטין וליפוקלצין-2 מהווים סמנים ביולוגיים אמינים לחומרת מחלת העורקים הפריפרית וראוי לשלבם במודלים לריבוד סיכונים במטופלים אלו

מחלת עורקים פריפרית (Peripheral Arterial Disease - PAD) הינה מחלת לב וכלי הדם (Cardiovascular - CV) השכיחה ביותר בעולם. למרות שלמטופלים עם PAD יש סיכון CV גבוה, טרם נמצאו מנבאים אמינים לתוצאים קלינים שליליים. בהקשר לזה, מחקרים שעתוקיים (transcriptomic) גילו ביטוי יתר של קלפרוטקטין (S100A8/A9) וליפוקלין-2 (Lipocalin-2 – LCN2) בוסיקולות חוץ-תאיות (Extracellular Vesicles - EV) במטופלים עם PAD. מטרת מחקר זה הייתה לקבוע את הערך הפרוגנוסטי של רמות LCN2 וקלפרוטקטין לצורך הערכת סיכון CV במטופלים עם PAD.

במחקר זה החוקרים העריכו את רמות ה-LCN2 וחלק S100A9 של קלפורטקטין בפלאק פמורלי, בעזרת אימונוהיסטוכימיה ו-qPCR. המצאות LCN2 וקלפרוטקטין נקבע בעזרת ELISA במטופלים עם PAD (עוקבת CHN, n=331, רמת חומרה של II-IV לפי מדד פונטיין, בסרום), ואבחנה של PAD בוצע על ידי סקירה מבוססת אוכלוסין (מחקר VIVA,י n=413, רוב הנבדקים היו עם חומרה ברמה של 0-I לפי מדד פונטיין, פלסמה). החוקרים עקבו אחר הנבדקים למשך ממוצע של ארבע שנים לצורך זיהוי של תוצאים ראשוניים שכללו; תמותה עקב מחלות CV או כריתת גפה בעוקבת CHN או תמותה עקב מחלת CV או אירוע חסימה משמעותי בגפה תחתונה (Major Lower Limb Event - MALE) באוכלוסיית VIVA. תוצאים שניוניים כללו תמותה מכל סיבה או כריתה באוכלוסיית VIVA או מוות מכל סיבה ו-MALE באוכלוסיית CHN.

תוצאות המחקר הדגימו כי LCN2 ו-S100A9 נמצאו בפלאקים שבאזורים עם ריכוז גבוה של תאי דלקת. רמות LCN2 וקלפרוטקטין היו 70% ו-64% נמוכים יותר בפלסמה בהשוואה לסרום. לאחר תקנון עבור מערפלים נמצא כי בעוקבת CHN, רמות גבוהות של LCN2 וקלפרוטקטין בסרום נמצאו קשורות לעלייה פי 5.6 בסיכון להופעת תוצאים ראשוניים (p<0.001) ופי 1.8 לתוצאים שניוניים (p=0.034). בדומה לכך נמצא כי עליה ברמות LCN2 וקלפרוטקטין בפלסמה נמצא קשור לעליה פי שלוש בסיכון לתוצאים ראשוניים ושיוניים (p<0.001) בעוקבת VIVA. יתרה מזאת, הוספה של מודלים עם משתנים משולבים למודלים בסיסיים שלוקחים בחשבון גורמי סיכון רלוונטיים מבחינה קלינית שיפרה את הסיווג של התוצאים העיקריים בשתי העוקבות (p≤0.024).

מסקנת החוקרים הייתה כי הערכת הסמנים הביולוגיים לדלקת, LCN2 וקלפרוטקטין, עשויים להיות שימושיים בריבוד סיכונים ב-PAD מוקדם ומתקדם.

מקור:

Goren Saenz-Pipaon, et al. (2022) “Lipocalin-2 and Calprotectin Potential Prognosis Biomarkers in Peripheral Arterial Disease.” European Journal of Vascular and Endovascular Disease, April 2022. Vol. 63, Issue 4, p. 648-656. doi.org/10.1016/j.ejvs.2022.01.012

נושאים קשורים:  מחקרים,  כריתת גפה,  טרשת עורקים,  קלפרוטקטין,  ליפוקסין,  מחלת כלי דם
תגובות