חדשות

הפתרון הישראלי שמסייע לטיפול בדום נשימה בשינה

מחקר ב"כרמל" מצא: אפליקציה חדשנית לאימון שינה הובילה לשיפור בהפרעות שינה ובטיפול בדום נשימה בשינה

פרופ' גיורא פילר, מנהל המרפאה לרפואת שינה בבית החולים כרמל ומטופלת. צילום: דוברות בית החולים

מחקר שנערך בבית החולים כרמל בחיפה מצא כי אפליקציית אימון שינה מסייעת למטופלים להתמיד בטיפול הרפואי לדום נשימה בשינה. מחקר הפיילוט, בהובלת פרופ' גיורא פילר, מנהל המרפאה לרפואת שינה בבית החולים כרמל, נועד לבחון את יעילות הטיפול הדיגיטלי של חברת dayzz ככלי תומך במקביל לטיפול הרפואי המסורתי במטופלים הסובלים מהפרעת דום נשימה בשינה.

המחקר בחן מטופלים אשר אובחנו עם דום נשימה בשינה וקיבלו טיפול עם מכשיר CPAP. המטופלים חולקו לשתי קבוצות, כאשר כולם קיבלו את הטיפול הרפואי המקובל במרפאת השינה של בית החולים, הכולל פגישה עם רופא מומחה לשינה וטכנאי CPAP. קבוצת הניסוי של המחקר קיבלה טיפול נוסף, הכולל את השימוש באפליקציית dayzz וכן מכשיר FitBit לניטור השינה.

התוצאות הראו שמשתמשים באפליקציית dayzz השתמשו במכשיר ה-CPAP ב-30 דקות יותר בממוצע ללילה במשך שבעה מתוך שמונת השבועות של המחקר, דבר אשר העלה את אחוזי הצלחת הטיפול.

אפליקציית דייז. צילום: דוברות בית החולים

השירות של דייז, אשר מבוסס טכנולוגיית AI, מבצע הערכה ראשונית של מצב השינה של המטופל באמצעות שאלון מתוקף קלינית ומגיש למשתמש תכנית שיפור שינה מבוססת עקרונות CBT ואימון אנושי באמצעות אפליקציה. באמצעות איסוף נתונים מתמשך ממגוון מקורות מידע כגון מכשירים לבישים וחיישני הטלפון, האפליקציה לומדת את המשתמש ומתאימה באופן דינמי ומתמשך תכנית שינה אישית אשר מונגשת בזמן הנכון ובמקום הנכון.

בשילוב עם אלמנטים טכנולוגיים כגון מנגנוני תגמול ומשחקיות, האפליקציה משיגה חווית מותאמת אישית אשר מובילה לרמות שימושיות, דבקות בטיפול ושביעות רצון גבוהות.

פרופ' פילר הסביר: "דום נשימה חסימתי בשינה (Obstructive Sleep Apnea) הוא אחת מהפרעות השינה הנפוצות ביותר בעולם עם מספר מוערך של כ-54 מיליון אמריקאים הסובלים מכך ברמה קלה עד חמורה. ההפרעה מובילה לישנוניות יתר יומית, לירידה באנרגיה במהלך היום, לירידה באיכות החיים ובתפקוד בעבודה וכן מהווה גורם סיכון למחלות לב, יתר לחץ דם והפרעות קצב.

"קו הטיפול הראשוני המקובל ביותר כיום להפרעה הוא שימוש במכשיר נשימתי CPAP אשר פועל בהזרמה מתמשכת של לחץ אוויר במהלך הלילה ובכך מסייע בהפחתת הפסקות נשימה ונחירות".

אולם, על אף שמכשיר ה-CPAP הוכח כיעיל, אחוז ניכר מהמטופלים נוטה שלא לדבוק בשימוש בו כיוון שרובם מתקשים להסתגל לשינה איתו. בנוסף, המכשיר דורש תמיכה והדרכה מתמשכת על מנת להצליח לשלבו כראוי בשגרת חיי המטופל. עקב מחסור חמור במומחי שינה, לא מעט מהמטופלים נוטשים את התהליך באי תמיכה מספקת.

"פתרון השינה החדשני של dayzz הוא מהפכני עבור מטופלים הנזקקים למכשירי CPAP", אומר פרופ' פילר. "שילוב הטיפול המסורתי להפרעות שינה יחד עם טיפול דיגיטלי מרחוק יאפשר למטופלים לקבל מעטפת תמיכה מתמשכת שהם כל כך זקוקים לה. אנחנו מאמינים שהחיבור בין כלים טכנולוגיים מתקדמים לבין ארגון בריאות כמו שלנו יאפשר לנו להמשיך להתמקד בצורכי המטופל ובמיקומו במרכז".

נושאים קשורים:  פרופ' גיורא פילר,  דום נשימה בשינה,  אפליקציה,  CPAP,  מחקר,  בית החולים כררמל,  חדשות
תגובות