חדשות

שיתוף פעולה דרומי לפיתוח טכנולוגיות Bio-Convergence

אוניברסיטת בן גוריון ו"סורוקה" הודיעו על פרויקט לפיתוח טכנולוגיות רפואיות המשלבות ביולוגיה עם טכנולוגיות חישוביות והנדסה | בין הפיתוחים הראשונים: בדיקה ביתית לניטור מחלת יתום

המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. צילום: דוברות בית החולים

אוניברסיטת בן גוריון שבנגב והמרכז הרפואי סורוקה הודיעו על שיתוף פעולה אסטרטגי לפיתוח טכנולוגיות רפואיות חדשות בתחום של ביו-קונברג'נס Bio-Convergence - שילוב בין ביולוגיה עם טכנולוגיות חישוביות והנדסה.

הפרויקטים הנבחרים יזכו למימון של הקרן הפילנתרופית הבריטית Rosetrees Trust.יBGN Technologies, חברת המסחור של אוניברסיטת בן גוריון, תלווה את הפרויקטים הנבחרים מתחילתם בהיבטים של הגנת פטנט ופיתוח עסקי על מנת להגדיל את סיכויי הטמעתם העתידית בתעשיה.

בדיקה ביתית לניטור ילדים החולים במחלת מייפל סירופ

אחד מהפרויקטים הראשונים שנבחרו במסגרת התכנית הוא פרויקט לפיתוח בדיקה ביתית לא חודרנית לניטור מיידי של מחלת יתום בשם מייפל סירופ - Maple Syrup Urine Diseaseי(MSUD), בהובלת פרופ' ליטל אלפונטה מהמחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בן גוריון וד"ר אורנה סטרץ-חכם, מנהלת המרכז למחלות נדירות ב"סורוקה".

ד"ר אורנה סטרץ-חכם, מנהלת המרכז למחלות נדירות ב"סורוקה". צילום: דוברות בית החולים

מחלת מייפל סירופ (בשל ריח השתן של החולים המזכיר ריח של סירופ מייפל) היא מחלה גנטית קשה שנגרמת בשל ליקוי באנזים Keto-acid-dehydrogenase ובדיקות דם מראות רמות גבוהות של חומצות אמינו מסוימות (לאוצין, איזולאוצין, וואלין). רמות גבוהות של חומצות אמינו אלו יכולות להוביל למצב מסכן חיים כתוצאה מבצקת מוחית והתפוררות של רקמת מוח שמטרתה לבודד את תאי העצב.

מחלה זו נפוצה בקרב האוכלוסיה היהודית ממוצא אשכנזי וכן קיימת גם באוכלוסיית הבדואים בדרום. ילדים הסובלים מהמחלה זקוקים לתזונה מיוחדת המגבילה שימוש בחומצות אמינו מסוימות. כיום הילדים מגיעים בכל שבוע לבדיקה בבית החולים שבה מנטרים את רמת חומצות האמינו, כאשר התוצאה מתקבלת רק לאחר מספר ימים.

פרופ' אלפונטה מפתחת טכנולוגיה מבוססת ביואלקטרוכימיה המשלבת שיפור פעילות חלבונים ושימוש בכלים של ביולוגיה סינתטית ליצירת חיישנים מדויקים וספציפיים לניטור מיידי של חומצות האמינו הרלוונטיות, שיאפשר המלצה תזונתית בזמן אמיתי ויחסוך את הצורך בביקור שבועי בבית חולים. כמו כן, כיום בדיקה של רמות חומצות האמינו מתבצעת בזמן סריקת ילודים ולכן הבדיקה תוכל לשמש לסריקת ילודים עם תוצאה מיידית.

פרופ' רז ילינק, סגן נשיא ודיקן למחקר ופיתוח באוניברסיטת בן גוריון: "השת"פ בין פרופ' אלפונטה וד"ר סטרץ-חכם הוא דוגמה מצוינת לפריצות הדרך בתחום הביו-קונברג'נס שניתן להגיע אליהן על ידי שילוב כוחות בין אוניברסיטה ומרכז רפואי מובילים. אוניברסיטת בן-גוריון בולטת בנוף האקדמיה הישראלית בשילוב הייחודי שמתקיים בה בין תחומי ההנדסה והביו-פארמה, אך טבעי שנשלב את החוזקות שלנו בהנדסה עם בית הספר לרפואה ו'סורוקה', שנמצא בסמוך לנו. על ידי שילוב כוחות וכישרונות נוכל לפתח פתרונות פורצי דרך בתחום הביו-קונברג'נס שמיועדים לתת מענה לאתגרים המשמעותיים של מערכת הבריאות ותעשיית הפארמה העולמית".

צוות משותף משני המוסדות מיפה את הצרכים הרפואיים בהם נתקלים הרופאים בעשייה היומיומית בבית החולים מצד אחד ואת האתגרים הקיימים של תעשיית הפארמה וה-HealthTech מהצד השני. כמענה לאותם צרכים מוקמים בימים אלה פרויקטים ייעודיים בתחום הביו-קונברג'נס בעלי אופי יישומי ופוטנציאל גבוה למסחור בעתיד.

פרופ' ויקטור נובק, מנהל רשות המחקר והפיתוח ב"סורוקה" ומנהל מחלקה פנימית ח': "אנחנו בונים ומפתחים פתרונות למטפלים ולמטופלים במטרה לענות על צרכים שעולים מהשטח. אנחנו מזמינים חוקרים להשתתף ולבחון באופן בלתי אמצעי כיצד מתבצעים בפועל תהליכי האבחון והטיפול הרפואיים. יש צורך אמיתי לשבת יחד ולהגדיר מה נדרש לשפר באופן בטיחותי ויעיל, וכל זאת תחת הפרדיגמה של רפואה מבוססת הוכחות – החוכמה טמונה באיסוף וניתוח מעמיק של המידע באופן שיוביל לשינוי אמיתי בדרכי האבחון והטיפול במחלות ובמצבים רפואיים מגוונים".

נושאים קשורים:  אוניברסיטת בן גוריון,  מחלת סירופ מייפל,  סורוקה,  פרופ' ויקטור נובק,  פרופ' ליטל אלפונטה,  ד"ר אורנה סטרץ חכם,  Bio-Convergence,  טכנולוגיה רפואית
תגובות