חדשות

תיקון DNA עשוי להגן על רוב המעשנים מפני סרטן ריאות

מחקר חדש שהתפרסם ב-Nature Genetics עשוי להסביר כיצד רוב המעשנים לא מפתחים סרטן ריאות: מנגנון מולקולרי חזק מונע התפתחות מוטציות ב-DNA גם במעשנים כבדים

עישון (צילום: אילוסטרציה)

עישון סיגריות הוא הגורם העיקרי לסרטן ריאות, אך רק מיעוט מהמעשנים מפתח את המחלה. מחקר שבוצע בארה"ב והתפרסם בכתב העת Nature Genetics מראה שלחלק מהמעשנים יש מנגנון מולקולרי חזק שמגן עליהם מפני סרטן ריאות על ידי מניעת מוטציות ב-DNA שלהם.

הממצאים עשויים לסייע בזיהוי אותם מעשנים העומדים בפני סיכון מוגבר למחלה ולכן מחייבים מעקב צמוד במיוחד.

ההנחה היא שעישון גורם לסרטן ריאות על ידי הפעלת מוטציות DNA בתאי ריאה נורמליים. אולם, עד למחקר הנוכחי לא ניתן היה להוכיח את ההשערה כיוון שלא היתה דרך לכמת במדויק מוטציות בתאים נורמליים. כדי להתגבר על מכשול זה, פותחה לפני מספר שנים שיטה משופרת לריצוף של גנומים שלמים של תאים בודדים.

החוקרים השתמשו בשיטה זו כדי להשוות את המוטציות בתאי אפיתל (תאים שמצפים את הריאה) נורמליים בשתי קבוצות: 14 אנשים שלא עישנו מעולם, בגילאי 86-11; ו-19 מעשנים, בגילאי 81-44, שעישנו לכל היותר 116 שנות חפיסה – כאשר שנת חפיסה אחת שווה ל-20 סיגריות ביום למשך שנה.

התאים נאספו ממטופלים שעברו ברונכוסקופיה לצורך בדיקות אבחון שאינן קשורות לסרטן. תאי ריאה אלה שורדים אפילו עשרות שנים ולכן יכולים לצבור מוטציות עם הגיל וגם עם העישון. מכל סוגי התאים של הריאה, אלה התאים עם הסיכוי הגבוה ביותר להפוך לסרטניים.

החוקרים גילו שעם ההזדקנות הצטברו מוטציות ב-DNA בתאי הריאות של אנשים שלא עישנו. באופן לא מפתיע, הם גילו שיש הרבה יותר מוטציות בתאי הריאות של המעשנים וכך אישרו את ההנחה שהעישון מגביר את תדירות המוטציות. זו כנראה אחת הסיבות לכך שרק מעט לא-מעשנים חולים בסרטן ריאות, בעוד ש-10% עד 20% מהאנשים שעישנו  שנים רבות כן חולים. הם גם מצאו כי תדירות המוטציות לא היתה שונה משמעותית בין מעשנים כבדים למעשנים פחות כבדים.

ממצא נוסף מהמחקר הוא שמספר המוטציות בתאים שהתגלו בתאי הריאה עלה בקו ישר בהתאם למספר שנות העישון של החפיסה, וככל הנראה, הסיכון לסרטן ריאות עלה גם כן. אולם, באופן מעניין, העלייה במוטציות בתאים נעצרה לאחר 23 שנות חשיפה לעישון.

לפי תוצאות המחקר, למעשנים הכבדים ביותר לא היה עומס המוטציות הגבוה ביותר. הנתונים מצביעים על כך שייתכן שהאנשים האלה שרדו כל כך הרבה זמן למרות העישון הכבד שלהם בגלל שהם הצליחו לדכא הצטברות נוספת של מוטציות. הפחתה זו של מוטציות עשויה לנבוע מכך שלאנשים האלה יש מערכות טובות לתיקון נזקי DNA או ניקוי רעלים של עשן סיגריות.

בעקבות ממצא מפתיע זה, החוקרים כעת מפתחים בדיקות חדשות שמודדות את היכולת של אנשים לתקן DNA או לנקות רעלים מגופם, וכך למצוא דרך חדשה להעריך את רמת הסיכון שלהם לחלות בסרטן ריאות.

המגבלה העיקרית של הניסוי הוא ששיטת הבדיקה בה השתמשו החוקרים מאפשרת זיהוי של מוטציות של החסרה או החלפה של זוג בסיסי DNA יחיד בלבד, ואינה מזהה מוטציות מבניות גדולות יותר.

נושאים קשורים:  עישון,  סרטן הריאות,  מחקר,  DNA
תגובות
אנונימי/ת
28.04.2022, 00:41

בל נשכח שרוב המעשנים לא מפתחים סרטן אבל גורמים לנחלות ריאה וסרטן לאלו שסובלים בגללם בגלל עישון משני. ציניות בהתגלמותה, מחקר שגוי בוודאי

אנונימי/ת
29.04.2022, 10:10

כמה כסף וזמן מבזבזים בלחקור הרגל מיותר שידוע שנים שהוא מסוכן.
הפתרון פשוט - לא לעשן. מי שמעשן וחלה, לטפל בו במסגרת הטיפולים הקיימים