חדשות

תכנית חדשה להעדפה מתקנת ללימודי רפואה בפריפריה

התכנית חדשה ביוזמת המשרד לפיתוח הנגב והגליל תעודד צעירים מהפריפריה ללמוד רפואה בתנאי שיתמחו ויעבדו באזור מגוריהם

סטודנטים לרפואה. אילוסטרציה

תכנית חדשה בשם "אילנות", שיזם המשרד לפיתוח הנגב והגליל בהשקעה מצידו בסך 39 מיליון שקל למשך חמש שנים, מיועדת לקדם צעירים מתושבי הנגב והגליל ללמוד רפואה באזור מגוריהם ולהמשיך להתמחות ולהישאר לעבוד באזורם גם לאחר שסיימו את הלימודים.

הכשרת הצעירים שירצו ללמוד רפואה במסגרת תכנית זו תכלול מכינה וגם לימוד למבחן פסיכומטרי, מימון מלא של שכר הלימוד, כולל מלגת קיום וליווי אקדמי בתקופת ההתמחות לפי 500 אלף שקל לסטודנט, 100 אלף מדי שנה.

על פי התכנית יש כוונה לגייס ללימודים הללו 50 צעירים, כאמור מהנגב ומהגליל. תנאי נוסף: הם יידרשו להתמחות במיוחד ברפואת משפחה ובכירורגיה ולהשתלב במחקר וגם בחיי הקהילה.

התכנית נולדה בעקבות נתונים שאסף המשרד ולפיהם 80% מהמתמחים בבתי החולים בצפון הארץ הם כיום מתושבי האזור. דו"ח מקביל של משרד הבריאות מצא כי 22% מהסטודנטים לרפואה הם תושבי הנגב והצפון. בעוד שכ-60% מכלל הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון, למשל, אינם תושבי הנגב, 12% מאלה שהגיעו להתמחות הודיעו כי יסכימו להתמחות בבתי החולים בדרום הארץ ואף לעבור לגור בנגב. בין אלה גם סטודנטים לרפואה ישראלים הלומדים בחו"ל.

אלא שמשרד הבריאות גם אימץ מהלך שהוביל פרופ' שאול יציב, מנהל האגף לרישוי מקצועות רפואיים, לפיו בשנים הקרובות לא יתאפשר לבוגר חו"ל לקבל רישיון רופא בישראל אם למד במוסד לא מוכר וזאת לאחר שנמצא כי רמת הלימודים במוסדות לא מעטים מהסוג הזה היא נמוכה. בעקבות המהלך הזה, העריך משרד הבריאות, תהיה ירידה בכ-500 מקבלי רישיון רופא מדי שנה ואותה יש לפתור. המהלך עלול גם לפגוע ואולי באופן משמעותי יותר לעומת מרכז הארץ, בסטודנטים מתושבי הפריפריה.

"ישראל היום" דיווח הבוקר (ב') כי המשרד לפיתוח הנגב והגליל יממן את התכנית מתקציבו מאחר שעד כה משרד הבריאות לא העניק סוג של העדפה מתקנת לצעירים מאזורי הפריפריה וגם לא נמצאו תורמים שיירתמו לסייע במימון תכנית מסוג זה. ללימודי רפואה בישראל מתקבלים בעיקר צעירים ממעמד סוציואקונומי גבוה, רובם תושבי מרכז הארץ.

נושאים קשורים:  לימודי רפואה,  העדפה מתקנת,  פריפריה,  תכנית אילנות,  המשרד לפיתוח הנגב והגליל,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
26.04.2022, 14:27

התוכנית מיועדת להסליל סטודנטים מראשית דרכם.
איך המדינה מתכוונת לשכנע סטודנטים / סטזארים שכבר נמצאים בבתי חולים שבצפון להשאר?

26.04.2022, 15:39

צודק 100%.ועל רישיון הרופא תהיה חותמת "מתאים למערכת הרפואה בפריפריה".