מחקרים

קרצינומה של תאי קשקש בצוואר הרחם והנגעים המקדימים

ישנם נגעים טרום סרטניים לסרטן צוואר הרחם שאינם חיוביים ל-HPV (נגיף הפפילומה)

בדיקת פאפ לאיתור סרטן צוואר הרחם. אילוסטרציה

לאחרונה, ארגון הבריאות העולמי זיהה זן של סרטן פולשני של צוואר הרחם מסוג קרצינומה של תאי קשקש (SCC-squamous cell carcinoma) שאינו קשור ב-HPVי(Human papilloma virus), מבלי לזהות נגע מקדים שמתאים לו. במאמר שפורסם בכתב העת The American Journal of Surgical Pathology החוקרים מתארים 3 נגעים טרום פולשניים ו-6 נגעים פולשניים מסוג SCC שהינם שליליים לדנ"א של HPV (32 גנוטיפים), רנ"א שליח (mRNA) של HPV (14 גנוטיפים) וריצוף גנומי של HPV.

החוקרים העריכו את המאפיינים ההיסטולוגיים, ביטוי של p16ink4a,י p53, CK7 ו-CK17, אברציות ב-50 גנים הקשורים לסרטן ושינויים הקשורים במספר עותקים כרומוזומלי. נגעים טרום פולשניים שהיו שליליים ל-HPV היו ברובם בזאליים או פרוליפרציה של תאי קרן אינטרה-אפיתליאליים ממויינים מאוד (highly differentiated keratinizing intraepithelial proliferations) של 3 עד 20 שכבות עובי, חלקם עם מעורבות משמעותית של בלוטות צוואר הרחם.

בסך הכל, ב-2 מתוך 3 הנגעים האינטרה-אפיתליאליים והמרכיב הממוקם (in-situ) של 1 מתוך 6 נגעי SCC הראה צביעה של p16ink4a, בעוד שב-1 מתוך 6 נגעי SCC המרכיב הממוקם הראה צביעה הטרוגנית של p16ink4a. כל המרכיבים הפולשניים של נגעי ה-SCC היו שליליים ל-p16ink4a. הנגעים הטרום-פולשניים ונגעי ה-SCC הפולשניים הראו חוסר עקביות בצביעות של CK7 ו-CK17. ביטוי יתר של p53 בגרעין היה מוגבל ל-SCC עם מוטציה בגן TP53. רקמת התמך הטרום-גידולית הינה עשירה בכלי דם. ברקמה זו נראתה הסננה דלקתית כולל תאי פסלמה וגרנולוציטים אאוזינופיליים מתוך הגידול או סמוך לגידול. מוטציות גנטיות סומטיות היו לא עקביות (PIK3CA, STK11, TP53, SMARC2B, and GNAS) בעיקר באזורים שאינם נוטים למוטציות ב-3 מתוך 6 נגעי SCC. היו שינויים עקביים כולל פולימורפיזם פתוגני (אנגיוגני) של תאי הנבט Q472H בגן KDR (7 מתוך 9 מטופלים), ותוספת לכרומוזום q3 (ב-4 מתוך 9 מטופלים).

מסקנת החוקרים הייתה כי קיימים נגעים טרום אינטרה-אפיתליאליים טרם ממאירים בצוואר הרחם שהם שליליים ל-HPV. בחלק מהמקרים הם שארית של תהליך פרוליפרציה שעברו תאי קרן אינטרה-אפיתלאיליים ממוינים מאוד. בחלק אחר מהמקרים הם נגעים בזליים אינטרה-אפיתליאליים עם צביעה חיובית ל-p16ink4a, בדומה לנגע אינטרה-אפיתליאליי קשקשי בדרגה גבוהה. מה שעשוי לתרום להתקדמות סרטנית של נגעים בצוואר הרחם שאינם חיוביים ל-HPV הם תוספות לכרומוזום 3q, וריאנטים אנגיוגניים של תאי הנבט והסננה דלקתית.

מקור:

HPV-negative Squamous Cell Carcinomas of the Cervix With Special Focus on Intraepithelial Precursor Lesions. Regauer, Sigrid MD*; Reich, Olaf MD†; Kashofer, Karl PhD.The American Journal of Surgical Pathology: February 2022 - Volume 46 - Issue 2 - p 147-158. doi: 10.1097/PAS.0000000000001778

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן צוואר הרחם,  קרצינומה קשקשית,  HPV,  נגעים טרום סרטניים
תגובות