COVID-19 בישראל

רוב חברי הצט"מ תומכים במתן מנת חיסון רביעית לבגירים

מנתונים ראשוניים ממחקר שהוצג לצט"מ עולה כי הסיכון להנשמה ולמוות של חולים קשה פוחת בקרב מחוסני ארבע מנות | במשרד הבריאות צופים עלייה מחודשת בתחלואת הקורונה לאחר פסח

חיסון נגד קורונה. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

בדיון שקיים בשבוע שעבר הצט"מ – הצוות לטיפול במגיפות במשרד הבריאות – הוצגו נתונים ראשוניים ממחקר נוסף שנעשה בישראל ומהם עולה כי הסיכון למוות או לצורך בהנשמה בקרב חולי קורונה שאושפזו במצב קשה וחוסנו בארבע מנות היה נמוך כדי פי שניים בהשוואה לחולים במצב קשה שחוסנו רק בשלוש מנות מתרכיב החיסון. כך דיווח אתמול (א') עידו אפרתי ב"הארץ".

המחקר, בהובלת מרכז הצט"מ, ד"ר טל ברוש מ"אסותא-אשדוד", מראה כי למנה הרביעית יש יתרונות גם בקרב מי שכבר הידרדר מצבם למחלה קשה. מחקרים קודמים הצביעו על יעילות המנה הרביעית במניעת מחלה קשה והדבקה.

במחקר המבוסס על נתונים ממשרד הבריאות, מכון גרטנר ומכון ויצמן, נמצא כי שיעור הנדבקים בקרב מחוסנים במנה הרביעית היה נמוך פי שניים בהשוואה למחוסנים בשלוש מנות. החוקרים הבהירו כי ההגנה נגד הדבקה דעכה במשך שמונת השבועות של המחקר.

המחקר גם הראה כי החיסון הרביעי משפר פי שלושה עד פי ארבעה את ההגנה מתחלואה קשה וממוות בקרב בני 60 ומעלה בהשוואה למחוסנים בשלוש מנות. ניתוח נתונים נעשה לאוכלוסיה בת 1.2 מיליון ישראלים בני יותר מ-60 שהיו זכאים למנה הרביעית - מחציתם קיבלו אותה בפועל.

בדיון על האפשרות להרחבת החיסון הרביעי לאוכלוסיה צעירה יותר, מגיל 18 ומעלה, 83% מקרב 35 חברי הצט"מ שהשתתפו בדיון תמכו במתן המנה הרביעית לכל בגיר המעוניין בכך. 63% סברו שיש להסתפק בהמלצה. חלק מחברי הצוות סברו כי מתן אפשרות לחיסון רביעי ללא המלצה מפורשת וברורה תפגע באמון הציבור בחיסון. את ההחלטה אמור לקבל מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש.

כיום, לפחות רשמית, משרד הבריאות מאפשר מנה רביעית לבני 60 ומעלה וכן לאוכלוסיות שבסיכון ולאנשים שנמצאים בסיכון בגלל חשיפה אפשרית לנגיף במהלך עבודתם. קופות החולים מאפשרות בפועל לקבל את המנה הרביעית לכל המעוניינים מעל גיל 18.

בסוגיה אחרת שנדונה באותה ישיבה - מתן מנה שלישית של החיסון לילדים בני 5-11 – 60% מחברי הצוות סברו שבכוחה להאריך את אפקט שתי המנות הראשונות ולהפחית בכ-50% את תופעות הלונג קוביד. המתנגדים סברו כי אין צורך במנה שלישית לילדים כי אמנם יש בקבוצת גיל זו הדבקה נרחבת אבל סיכון נמוך יחסית לתחלואה חמורה.

מומחי משרד הבריאות צופים עלייה מחודשת בתחלואה לאחר פסח בשל מפגשים משפחתיים וחברתיים וחופשות בחו"ל. לקראת סוף אפריל, בהתאם לתמונת המצב העדכנית, יוחלט אם לצמצם מערכים שונים הקשורים כיום למאבק במגיפה. הממונה על הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, מסר כי אם התחלואה תהיה נמוכה, ייתכן שהחובה לעטות מסיכות במקומות סגורים תבוטל.

נושאים קשורים:  בוסטר,  חיסון לקורונה,  חדשות,  פסח,  צט"מ,  ד"ר טל ברוש,  קורונה,  19-COVID
תגובות
12.04.2022, 00:14

את הצט''מ, גוף מנופח ותמוה שהפך עצמו לחסר שקיפות, ושמתיישר אוטומטית למשמע נתונים חלקיים ומוטים כחותמת גומי של פייזר ושותפיה, יש לפזר.