חדשות

סאונד אפקט: כיצד גירוי מוחי שמיעתי משפר את איכות השינה?

מערכת שפותחה בשווייץ פולטת צלילים מתוזמנים כדי להגביר את פעילות גלי המוח האיטיים ולאפשר שינה עמוקה יותר

אוזניות. אילוסטרציה

אנשים רבים, בעיקר קשישים, סובלים מהפרעות בזמן השינה. שלבי השינה העמוקה נעשים קצרים ורדודים יותר עם הגיל. לשינה עמוקה יש חשיבות בהתחדשות המוח והזיכרון ויש לה גם השפעה חיובית על מערכת הלב וכלי הדם.

חוקרים הראו שניתן לשפר את גלי המוח המאפיינים שינה עמוקה, שהם גלים איטיים, על ידי השמעת צלילים מתוזמנים באופן מדויק דרך אוזניות בזמן השינה. פתרון זה נבדק במעבדת השינה בתנאים מבוקרים ונמצא כיעיל, אך עד עכשיו לא היה זמין לשימוש בבית המטופל.

מדענים מציריך פיתחו מערכת ניידת שניתן להשתמש בה בבית ומטרתה לקדם שינה עמוקה באמצעות גירוי מוחי שמיעתי. המכשיר נקרא SleepLoop, ותוצאות המחקר עליו פורסמו לאחרונה בכתב העת Communications Medicine.

המערכת מורכבת מרצועה שמוצמדת לראש לפני השינה ומחוברת למטופל כל הלילה. הרצועה מכילה אלקטרודות ושבב שמודדים ללא הפסקה את פעילות המוח של האדם הישן. הנתונים מנותחים באופן בזמן אמת על השבב באמצעות תוכנה מותאמת אישית.

ברגע שמוחו של האדם הישן מציג גלים איטיים המאפיינים שינה עמוקה, המערכת משמיעה קליק קצר שעוזר לסנכרן את תאי העצב ולשפר את הגלים האיטיים. האדם הישן אינו מודע לצליל הזה שמושמע כאמור במהלך שינה עמוקה.

במחקר הקליני על המכשיר ציידו 33 משתתפים בגילאים 60-80 במערכת SleepLoop שאותה הם נדרשו להפעיל בעצמם בביתם. המערכת תוכננה כך שתוכל להיות מופעלת באופן עצמאי על ידי משתמשים בעלי ניסיון טכני מועט. החוקרים ציינו שמשתתפי המחקר תיארו את המכשיר כידידותי למשתמש.

המשתתפים השתמשו במכשיר כל לילה במשך ארבעה שבועות. בשבועיים הראשונים ניתן גירוי שמיעתי על ידי המכשיר, ובשבועיים האחרונים המכשיר לא השמיע את הגירוי. לא הנבדקים ולא החוקרים ידעו באילו שבועיים הושמעו האותות השמיעתיים ובאילו שבועיים לא.

ניתוח התוצאות של 16 ממשתתפי המחקר הראה שהאותות השמיעתיים שיפרו את הגלים האיטיים במהלך שינה עמוקה אצל רוב המשתתפים. עם זאת, נרשמו הבדלים משמעותיים בתגובה לגירוי, כאשר חלק מהנבדקים הגיבו היטב ואחרים הגיבו באופן מינימלי או לא הגיבו כלל.

החוקרים סבורים שהתגובה לגירוי לא היתה תלויה במצב רוחו או במצבו הבריאותי של הנסיין במהלך היום. החוקרים גם השתמשו בהבדלים אינדיבידואליים של התגובה לגירוי כדי לחזות טוב יותר כיצד אדם נתון יגיב לגירוי השמיעתי וכדי לשפר את ביצועי המכשיר.

חברה מסחרית הקשורה למחקר עובדת כעת על פיתוח המכשיר והכנתו לשיווק והוא יהיה זמין לרכישה באמצעות מרשם רופא תחת פיקוח רפואי.

לקריאה נוספת על האופן שבו משתמשים בצלילים להפחתת חרדה – ליחצו כאן

נושאים קשורים:  שינה,  הפרעות שינה,  מחקר,  גירוי מוחי,  חדשות
תגובות