חדשות

מסתמן: מתווה קיצור תורנויות המתמחים יעבור שינויים

נציגי משרד הבריאות, האוצר, פורום המתמחים בהר"י וארגון הרופאים המתמחים מרשם דנים מחדש במודלים למתכונת עבודת המתמחים | "מרשם": "כל מתווה שאינו 16 שעות (+2) לא רלוונטי"

מחאת הרופאים המתמחים הבוקר בבית החולים וולפסון. צילום: דוברות "מרשם"

עשרות מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים בבתי החולים וולפסון בחולון, אסותא-אשדוד וקפלן ברחובות מחו היום (ג') נגד הכוונה להוציא לפועל מתווה "קיצור תורנויות" של 20-22 שעות, הכולל מנוחה של המתמחים בבתי החולים. בימים הקרובים צפויות פעולות מחאה בבתי חולים נוספים.

מחאת הרופאים המתמחים התחדשה לאחר שבשלוש ישיבות שקיימו מאז תחילת השבוע נציגי משרד הבריאות, האוצר ומקבלי החלטות נוספים עם הרופאים המתמחים - נציגי פורום המתמחים בהר"י וארגון הרופאים המתמחים מרשם - עלה כי מסתמן שצו שרת הכלכלה להפעלת קיצור התורנויות יעבור שינויים שונים וגם כניסתו לתוקף, כנראה, תידחה לעוד זמן מה.

בתגובה לדברים, נמסר ל"דוקטורס אונלי" מ"מרשם": "כל מתווה שהוא לא 16 שעות (+2) הוא לא רלוונטי ואנחנו נילחם בכל האמצעים שיש ברשותנו כדי שקיצור התורנויות ייצא לפועל בהתאם להיתר שקבע זאת מפורשות". עוד הודיעו בארגון הרופאים המתמחים: "המחאה תצא גם מגבולות בתי החולים. אנחנו לא נאפשר למחטף הזה לקרות. אנחנו דורשים קיצור תורנויות אמיתי - בהתאם למה שנקבע בהיתר העסקה של שרת הכלכלה: רק 16+2 - ולא דקה יותר! כל מתווה הכולל 'מנוחה' למתמחים, בתוך כתלי בית החולים הוא פייק מתווה ופייק קיצור תורנויות!".

את הדיונים בנושא מתווה קיצור התורנויות מנהל מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יאיר פינס. כל גורם נתבקש להציג הצעות חדשות למתווה שאמור להביא לכך שאכן תופסק העסקת המתמחים בתורנויות של 26 שעות רצופות. עתה מחפשים משתתפי הדיונים מודלים אחרים מזה שעליו המליצה ועדת מנדלוביץ, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות.

בין הרעיונות החדשים שעלו: כל מתמחה יוכל לבחור לעצמו מתכונת עבודה מבין שלוש אפשרויות: להמשיך לעבוד לפי 26 שעות כמו היום; לעבוד 16 שעות ולהימצא עוד שעתיים בבית החולים; ואפשרות נוספת: המתמחה יגיע לבית החולים ב-12:00, יהיו לו אז ארבע שעות מנוחה או למידה מחוץ למחלקה ולאחר מכן יחל בתורנות מהשעה 16:00 ועד 08:00 בבוקר למחרת. בהתאם למתכונת שיבחר יקבל את שכרו. הפגיעה בשכר, בהשוואה למצב כיום, לא תהיה משמעותית.

האפשרות השלישית לא תחייב הבאת תורן נוסף במקום המתמחה. כמו כן היא תאפשר פתרון לבעיית העבודה של המתמחים בסופי שבוע. טרם נקבע כמה תורנויות בחודש יהיה על המתמחה למלא. בשלב זה לא הוצג רעיון חדש מצד משרד האוצר שנתבקש להציג את המודל שלו.

כידוע, תכנית קיצור תורנויות המתמחים תופעל תחילה רק בעשרה בתי חולים בפריפריה, למעט במקצועות מסוימים שבהם לא יחול שינוי למתכונה הקיימת עתה. בהדרגה יש כוונה להרחיב את הפעלת התכנית שתאושר בשאר בתי החולים. עדיין לא נקבע מועד-יעד להשלמת התכנית כולה. רק ביום ב' הקרוב, 11 באפריל, אמורה להסתיים "תקופת שיחות הגישור" בין כל הצדדים שעליה הורה בג"ץ.

"מרשם": "הרעיון של 'לתת למתמחים לבחור' הוא שערוריה" 

מארגון הרופאים המתמחים מרשם נמסר בתגובה: "המתווה המגוחך המוצע, במסגרתו התורן יגיע לבית החולים ב-12:00 כדי לחפש לעצמו מקום לנוח/ ללמוד עד 16:00, הוא לא יותר מבדיחה. הוא גם לא יעבוד בפועל כי אין שום סיטואציה שבה מתמחה יהיה בבית חולים ולא ייקרא לסייע במחלקתו, והוא גם לא מוביל בפועל לקיצור התורנות. גם בהיתר הקיים היום, זה שמאפשר להעסיק את המתמחים בתורנויות של 26 שעות, קיימת חובה של מנוחה/ שינה של לפחות שעתיים. בפועל, ההנחיה הזו לא נאכפת וגם לא מתקיימת. ולכן זה 'פייק מתווה' וזה 'פייק קיצור תורנויות' ואנחנו לא קונים את זה.

"גם הרעיון של 'לתת למתמחים לבחור' הוא שערוריה שאין כדוגמתה. אף אחד לא צריך לעבוד בתורנות של 26 שעות! ואף אחד ואחת לא צריך לקבל טיפול רפואי מרופא/ה בשעה ה-25 לתורנות שלו".

נושאים קשורים:  קיצור תורנויות,  מתמחים,  חדשות,  משרד הבריאות,  משרד האוצר
תגובות