מחקרים

סוניטיניב, תרופה המעכבת טירוזין קינאז, מעכבת קרישת דם

מתן משולב של אספירין וטירוזין קינאז מביא לעיכוב טסיות ועלייה בסיכון לדימומים

קריש דם (צילום: אילוסטרציה)

סוניטיניב (Sunitinib) הינה מעכבת טירוזין קינאז (TKI-tyrosine kinase) בעלת מספר אתרי מטרה שמשמש לטיפול בסרטן. סוניטיניב משפיעה על האקטיביציה תלוית הקולגן של טסיות. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Thrombosis and Haemostasis.

  1. ההשפעה של סוניטיניב על יצירת קריש שמושרית באמצעות קולטנים תלויי טירוזין קינאז (TK) אחרים
  2. ההשפעה של סוניטיניב במצבי קרישה
  3. האפקט הסינרגיסטי של סוניטיניב ואספירין על יצירת קרישים ופיברין, מכיוון ששניהם נמצאו קשורים לסיכון לדימום

במסגרת המחקר בוצעה הדגרה של דם מלא או טסיות מבודדות ממתנדבים בריאים וממטופלים חולי סרטן עם סוניטיניב ו/או אספירין או תמיסת ביקורת (DMSO 0.1%). שפעול הטסיות נקבע על ידי זרחון של TK, זרימה ציטומטרית (flow cytometry), שינויים בריכוז הסידן (Ca2+), מדידת כושר האיגור של טסיות (aggregometry) וזילוף דם מלא על גבי משטחים רבים לרבות קולגן עם או ללא תרומבופלסטין רקמתי (TF-tissue factor).

תוצאות המחקר הדגימו כי סוניטיניב הפחיתה היווצרות קרישים וחשיפת פוספטידיל סרין (PS-phosphatidylserine) תחת זרימה על קולגן סוג 1 וסוג 3. בנוסף, סוניטיניב עיכבה זרחון TK באמצעות גליקופרוטאין 6 ועליית סידן. בקרישה שהחלה בעקבות TF, סוניטיניב הפחית חשיפת PS ויצירת פיברין. בדם מלא ממטופלים חולי סרטן ההשפעה של סוניטיניב הייתה בולטת יותר במטופלים עם סרטן ריאות ולבלב בהשוואה למטופלים עם ניורו-גליובלסטומה וסוגי סרטן אחרים. בהשוואה לסוניטיניב לבד, השילוב של סוניטיניב ואספירין הביא להפחתה נוספת באיגור הטסיות, יצירת קרישים וחשיפת PS על קולגן תחת זרימה עם או ללא קרישה.

מסקנת החוקרים הייתה כי סוניטיניב מדכא את הפעילות הפרו-קרישתית של קולגן ומעקב היווצרות פיברין, דבר שהועצם בשילוב עם אספירין. לכן, החוקרים קוראים למודעות להשפעה של מעכבי TK בשילוב עם אספירין על עיכוב פעילות הטסיות, מכיוון ששילוב כזה עלול להוביל לעלייה בסיכון לדימומים.

מקור:

Tyrosine Kinase Inhibitor Sunitinib Delays Platelet-Induced Coagulation: Additive Effects of Aspirin. Thromb Haemost 2022; 122(01): 092-104
DOI: 10.1055/s-0041-1730312

נושאים קשורים:  מחקרים,  טסיות,  קרישת דם,  מעכבי טירוזין קינאז,  אספירין
תגובות