מחקרים COVID-19

מחקר ענק ב"כללית": יעילות גבוהה במניעת תמותה למנת החיסון ה-4

בניתוח נתונים של מעל חצי מיליון בני 60 ומעלה מבוטחי ה"כללית" שקיבלו את חיסון המנה הרביעית נמצאה הפחתה של 78% בסיכון לתמותה מנגיף הקורונה בהשוואה למחוסנים שלוש פעמים

מתן מנת חיסון לקורונה במרפאת ה"כללית". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

תוצאות מחקר נרחב של אגף רפואה בקהילה ב"כללית", שבחן את יעילות מנת החיסון הרביעית (הבוסטר השני) של חיסון הקורונה, התפרסמו אתמול (שבת) באתר Research Square כפרסום מקדים, במקביל לתהליך בקרת עמיתים בכתב העת Nature Medicine. מממצאי המחקר עלה כי בקרב מקבלי מנת החיסון הרביעית נצפתה הפחתה של 78% בשיעור התמותה מ-COVID-19, בהשוואה לקבוצה שלא חוסנה בבוסטר השני.

מדובר במחקר המקיף ביותר שפורסם עד כה שבדק את יעילות מנת הבוסטר השנייה במניעת תמותה כתוצאה מהדבקה בנגיף הקורונה. צוות החוקרים ניתח בשיטות סטטיסטיות את הנתונים של מטופלי "כללית" על מנת לבחון את יעילות קבלת המנה הרביעית של חיסון פייזר במניעת תמותה ממחלת הקורונה בקרב מבוגרים בני 60-100.

תזכורת: גל ההדבקה החמישי בזן האומיקרון של נגיף הקורונה והתחלואה שנגרמה מכך נבעו בעיקר מהירידה בהגנה החיסונית אצל האוכלוסיה שקיבלה את מנת החיסון הקודמת שלהם לפחות ארבעה חודשים לפני כן. ההגנה החיסונית של מנת הבוסטר הראשונה נחלשה לאחר חודשים ספורים ולא הצליחה להגן בפני וריאנט האומיקרון שהתפשט במהירות בתחילת שנת 2022. בעקבות זאת, הומלץ על ידי משרד הבריאות בישראל, עוד טרם אישור ה-FDA, להתחסן במנת חיסון רביעית (בוסטר שני), ארבעה חודשים לאחר קבלת מנת החיסון השלישית (בוסטר ראשון).

המחקר שמפורסם כעת עקב אחרי כלל בני 60-100 חברי ה"כללית", שקיבלו את מנת החיסון השלישית לפחות ארבעה חודשים קודם, והשווה את שיעורי התמותה מקורונה באוכלוסיה שקיבלה מנת חיסון רביעית מול שיעורי התמותה באוכלוסיה שקיבלה בוסטר אחד בלבד (מנת חיסון שלישית). המעקב בוצע במהלך גל האומיקרון, בין התאריכים 10 בינואר, כשבוע לאחר אישור חיסון הבוסטר השני לאוכלוסיה המבוגרת בישראל, עד ל-20 בפברואר 2022.

החוקרים סקרו נתונים של 563,465 מטופלי "כללית" בני 60-100 שקיבלו את מנת החיסון השלישית. אלה חולקו לשתי קבוצות באופן דינמי, בהתבסס על סטטוס קבלת מנת הבוסטר השנייה. שיטת המחקר כללה תיקנון רב-משתני עבור מגוון גורמי סיכון לתמותה, על מנת לנטרל הטיות אפשריות שיכלו לנבוע מפערי גיל, מין, מצב סוציואקונומי או תחלואה נלווית בין האוכלוסיות.

גודל הקבוצה הרחב ביותר אפשר הערכה מדויקת של הקשר שבין קבלת מנת חיסון רביעית לבין שיעורי התמותה הנובעים מתחלואה בקורונה.

ממצאי המחקר

הגיל הממוצע של אוכלוסיית המחקר היה 73. בסוף תקופת המחקר, 58% מאוכלוסיה זו קיבלה את מנת הבוסטר השנייה. בקרב מקבלי מנת החיסון הרביעית נצפתה הפחתה של 78% בשיעור התמותה מ-COVID-19, בהשוואה לקבוצה שלא חוסנה בבוסטר השני.

לדברי ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה ב"כללית": "עם פרוץ הגל החמישי שנבע מזן האומיקרון של וירוס הקורונה, עלתה השאלה לגבי מועילות מתן חיסון בוסטר נוסף למניעת תחלואה חמורה ותמותה. ההנחה הרווחת במרבית המדינות שלמרות שיעורי ההדבקה הגבוהים במיוחד, וריאנט האומיקרון גורם לתחלואה קלה בלבד. לכן, לכאורה אין צורך במנת חיסון נוספת ועדיף להקדיש את האמצעים והמאמצים למתן המנה הראשונה לאוכלוסיות שטרם התחסנו.

"תוצאות המחקר שערכנו מלמדות באופן חד משמעי כי חיסון הבוסטר השני קשור בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון לתמותה מקורונה, לרבות מזן האומיקרון. מהתוצאות עולה כי החלטת משרד הבריאות להמליץ על מתן מנת חיסון נוספת לאוכלוסיה המבוגרת, עוד טרם נבדק הנושא בצורה מחקרית, הצילה חיים רבים בישראל עם ירידה של כמעט פי חמישה בסיכון לתמותה באוכלוסיה זו".

המחקר נערך על ידי אגף רפואה בקהילה ב"כללית", בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון בנגב והמעבדה למקסימיזציה של תוצאי בריאות במכללת ספיר.

המחקר התצפיתי בוצע על בסיס מאגרי המידע הממוחשבים של שירותי בריאות כללית, בהתאם לאישור ועדת הלסינקי המוסדית. המחקר בוצע ללא תמיכה ממקור חיצוני כלשהו.

ממצאי המחקר נמצאים כעת בהליך בקרת עמיתים של העיתון הרפואי Nature Medicine והועלו על ידי מערכת העיתון לאתר Research Square על מנת שלא לעכב את החשיפה העולמית לתוצאות המחקר ולאפשר למקבלי ההחלטות ב-FDA וברשויות האירופאיות לעיין בנתונים בבואם לדון באישור מנת החיסון הרביעית. הנושא מקבל משנה תוקף, עם ההתפרצות של זן האומיקרון המשני החדש BA2, העלייה במקדם ההדבקה והחשש מגל תחלואה משמעותי נוסף.

נושאים קשורים:  בוסטר,  מנה רביעית,  חיסון לקורונה,  ד"ר דורון נצר,  קופת חולים כללית,  מחקר,  19-COVID,  קורונה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.03.2022, 07:48

כנראה זו הסיבה שבצטמ התעצבנו על מסקנותיה של פרופ' רגב .

02.04.2022, 23:38

בלי הקצאה אקראית, בלי דיווח על נפטרים-מכלל-הסיבות, עם צנזורה של השבוע הראשון מהזריקה ועם מעקב של 40 יום בלבד. זה לא מחקר ענק, זו (עוד) הונאת ענק.