מחקרים

BMI נקשר עם רמת כאב במטופלים עם אוסטאוארתריטיס בכף היד

השפעות סיסטמיות של השמנת יתר, אשר נמדדו באמצעות לפטין, עשויות להיות בעלות תפקיד מתווך חשוב יותר לכאב בכפות הידיים לעומת בגפיים התחתונות

תצלום רנטגן של כף היד (צילום: אילוסטרציה)

במחקר שפורסם בכתב העת 'Arthritis & Rheumatology', מטרת החוקרים הייתה לבחון את הקשר בין מדד מסת הגוף (BMI) לבין כאב במטופלים הסובלים מאוסטאוארתריטיס של כף היד. כמו כן, החוקרים רצו לבדוק אם קשר זה, במידה והוא סיבתי, מתווך באמצעות סמני דלקת סיסטמיים.

החוקרים העריכו את הקשרים בין BMI לבין כאב בכף היד בקרב 281 משתתפים במחקר ה-'Nor-Hand'. הערכת הכאב נעשתה באמצעות המדדים Australian/Canadian Osteoarthritis Hand Index (AUSCAN, טווח 0-20) ו-Numerical Rating Scale (NRS, טווח 0-10), כאב בכף הרגל באמצעות ה-NRS (טווח 0-10), כאב בברך או בירך באמצעות מדד ה-Western Ontario/McMaster Universities Osteoarthritis (WOMAC, טווח 0-20), וכן באמצעות ספירת כלל מפרקי הגוף הכואבים ורגישות (סנסיטיזציה) לכאב. בנוסף, החוקרים התאימו מודלים של השפעה טבעית על מנת להעריך את ההשפעות הטבעיות, הישירות ושאינן ישירות, של BMI על כאב באמצעות סמני דלקת.

מנתוני המחקר נמצא כי כל עלייה של 5 יחידות מידה ב-BMI נקשרה עם כאב חמור יותר בכף היד (עלייה ממוצעת של 0.64 ב-AUSCAN,יCI 95%:י 0.23-1.08), בכף הרגל (עלייה ממוצעת של 0.65 ב- NRS,יCI 95%:י0.36-0.92), בברך או בירך (עלייה ממוצעת של 1.31 ב- WOMAC, CI 95%: 0.87-1.73), בכאב מפושט וברגישות לכאב. אנליזות תיווך (mediation) הצביעו על כך שהשפעת ה-BMI על כאב בכף היד וספירת כלל מפרקי הגוף הכואבים תווכה באופן חלקי באמצעות לפטין ו-CRP ברגישות גבוהה (hs - C-reactive protein), בהתאמה. ממדי ההשפעה לתיווך באמצעות לפטין היו גבוהים יותר בכפות הידיים לעומת בגפיים התחתונות, והיו מובהקים מבחינה סטטיסטית בכפות הידיים בלבד.

החוקרים מסכמים כי במטופלים עם אוסטאוארתריטיס בכפות הידיים, ערך גבוה יותר של BMI נקשר עם חומרה גבוהה יותר של כאב בכפות הידיים והרגליים, ובברכיים או בירך. השפעות סיסטמיות של השמנת יתר, אשר נמדדו באמצעות לפטין, עשויות להיות בעלות תפקיד מתווך חשוב יותר לכאב בכפות הידיים לעומת בגפיים התחתונות. נוכחות דלקת ברמה נמוכה, הנמדדת באמצעות hs-CRP, עשויה לתרום לכאב מפושט במטופלים בעלי עודף משקל או השמנת יתר.

מקור:

Gløersen M, Steen Pettersen P, Neogi T, et al. Associations of body mass index with pain and the mediating role of inflammatory biomarkers in hand osteoarthritis: Results from the Nor-Hand study. Arthritis Rheumatol (Hoboken, NJ) [Internet] 2022 [cited 2022 Mar 10];Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35137553/

נושאים קשורים:  מחקרים,  אוסטאוארטריטיס של כף היד,  דלקת,  השמנת יתר,  לפטין,  BMI מדד מסת הגוף
תגובות