מחקרים

מה גורם לפסאודוהיפופרתירואיד מסוג 1B בתאומות מונוזיגוטיות?

החוקרים בחנו מה גרם לפסואודוהיפופרתירואיד בזוג תאומות מונוזיגוטיות, ומצאו כי כל ההחתמות הגנטיות הרגילות לא נמצאו במקרה זה

21.03.2022, 16:10
תינוקות תאומים. צילום: שאטרסטוק

היארעות מקרית של פסאודו-היפופרתירואיד מסוג 1Bי(Sporadic PsuedoHypoParathyroidism Type 1B - sporPHP1B) הינה מחלה של החתמה גנטית ללא גורם גנטי ידוע. sporPHP1B מאופיינת בשינויים במתילציות רבות באזורי מתילציה מגוונת (Differentially Methylated Regions - DMR) בגן GNAS. מטרת מחקר זה הייתה לספק תובנה בנוגע לאירוע הגורם לפגיעה במתילציות בגן GNAS. לשם כך החוקרים השתמשו בשיטות מולקולריות משולבות לניתוח גנטי של זוג תאומות מונוזיגוטיות שלשתיהן sporPHP1B אשר נולדו מהריון טבעי.

החוקרים השתמשו בגנום של הלויקוציטים של התאומות ובני משפחה שונים על מנת לבצע בדיקות גנטיות שונות הכוללות; ריצוף ביסולפיט, תגובת שרשת של פולימראז כמותית (quantitative Polymerase Chain Reaction - qPCR) עם אנזים מגביל הרגיש למתילציות (Methylation-Sensitive Restriction Enzyme - MRSE), ריצוף גנטי מלא (Whole-Genome Sequencing - WGS), צ'יפ עם צפיפות גבוהה של שינויים מוקדיים בנוקלאוטיד (Single-Nucleotide Polymorphism - SNP), וריצוף על שם סנגר.

תוצאות המחקר הדגימו כי ריצוף ביסולפט ו-MSRE-qPCR חשפו אצל התאומות היעדר מתילציות מוחלט ב-DMR AS, XL, A/B בגן GNAS והגברת מתילציה ב-DMR NESP55, אך לא אצל שאר בני המשפחה. מלבד באתרים על גן GNAS, לא נצפו הפרעות במתילציה באתרי הכתמה שונים בתאומות אלו. WGS,יSNP וסנגר לא חשפו פגיעות גנטיות שהתגלו בעבר וקושרו ל-PHP1B משפחתי. ריצוף על שם סנגר גם שלל שינויים גנטים חדשים באתר NESP55/AS. עם זאת, זיהוי של 28 SNP עוקבים לא שלל לחלוטין אפשרות של הטרודיזומיה של האב לאורך של 22 קילו-ביט הכוללים אקסון NESP55 ו-AS5.

מסקנת החוקרים הייתה כי תאומות אלו עם sporPHP1B לא הציגו אף גורם גנטי ידוע למחלה שלהן. התאמה בין התאומות מדגימה כי האירוע שגרם לפגיעה בהכתמה אירע לפני היפרדות התאומים.

מקור:

Yamato Keidai, et al. (2022). “Sporadic Pseudohypoparathyroidism Type 1B in Monozygotic Twins: Insights Into the Pathogenesis of Methylation Defects.” The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, March 2022. Vol. 107, Issue 3, p. 947–954. doi-org.ezproxy.bgu.ac.il/10.1210/clinem/dgab801

נושאים קשורים:  מחקרים,  תירואיד,  מונוזיגוטים,  תאומים
תגובות