חדשות

מחקר אמריקני: שליש מהאמהות החדשות בתחילת המגיפה חוו דיכאון שלאחר הלידה

אחת מכל חמש יולדות אף הציגה תסמיני דיכאון מז'ורי - כך על פי מחקר חדש שכבר עבר ביקורת עמיתים ונעשה בבית לסיעוד של אוניברסיטת מישיגן בארה"ב. המחקר פורסם ב- BMC Research Notes

דיכאון לאחר לידה. אילוסטרציה

שליש מהאימהות החדשות שילדו בתחילת מגפת הקורונה חוו דיכאון שלאחר לידה (postpartum depression), עלייה של כמעט פי שלושה לעומת שיעורן בתקופה שלפני המגפה. יתר על כן, אחת מכל חמש יולדות אף הציגה תסמיני דיכאון מז'ורי - כך על פי מחקר חדש שעבר ביקורת עמיתים ונעשה בבית לסיעוד של אוניברסיטת מישיגן בארה"ב ופורסם ב-BMC Research Notes. את העבודה הוביל פרופ' קלייטון שומן (Clayton Shuman).

על פי נתוני ה-CDC האמריקני ההערכה היא ש-1 מכל 8 נשים בארה"ב, חוות דיכאון שלאחר לידה ו-7-5% מציגות תסמיני דיכאון מז'ורי. המחקר תחת הכותרת "דיכאון שלאחר לידה נקשר לגורמי סיכון במהלך פנדמיית הקוביד-19" והוא חלק ממחקר גדול יותר שנועד גם לבדוק כיצד מסייעים ותומכים ביולדות עם דיכאון לידה ובמצבי הרוח שלהן. עורכי המחקר התבססו על מדגם של 670 מטופלות בארה"ב שילדו בין פברואר ליולי 2020.

ועוד נמצא במחקר החדש: יולדות שהאכילו את הילודים בתחליפי חלב אם (פורמולה) הציגו ב-92% יותר תסמינים חיוביים לדיכאון לידה ו-73% מהן נטו יותר מאחרות לתסמיני דיכאון מז'ורי – כל זאת בהשוואה לנשים שהניקו או שהאכילו את התינוקות בחלב האם שלהן, ששאבו לבקבוקים.
אימהות שהתינוקות שלהן, פגים, שהו ביחידות טיפול נמרץ הציגו נטייה גדולה יותר ב-74% לתסמיני דיכאון וכל שבוע שבו הפג שהה ביחידת הפגים הגדיל ב-4% את הסיכוי לתסמינים מתמשכים.

לאימהות שנדבקו בנגיף נמצא שיעור גבוה ב-71% להופעת תסמיני דיכאון לאחר לידה.

פרופ' שומן הודה כי הופתע מהשיעור הגבוה של יולדות שחוו דיכאון שלאחר לידה. הוא גם ציין שנמצא כי אצל כמעט 1 מכל 5 יולדות (20%) שבדיקת סקר אבחנה את תסמיני הדיכאון אפילו דיווחו שהיו להן מחשבות לפגוע בעצמן – וזו מסתמנת כבעיה מטרידה מאד בהשוואה לנתונים מלפני המגפה מהם עלה שמחשבות אובדניות ואפילו התאבדויות בעקבות דיכאון שלאחר לידה, נמצאו בעלייה בארה"ב.

עורכי המחקר הדגישו כי הממצאים החדשים גם מספקים "כמה סיבות חיוביות" לשכנע יולדות להניק בחלב האם שלהן את הילודים. ההנחה היא שמיד עם תחילת התפשטות המגפה בארה"ב הצטמצם מספר יועצות ההנקה או היכולת להגיע אליהן ויתכן שגם בעיה זאת הגבירה את המצוקה בקרב האימהות החדשות או גרמה להן לעבור לשימוש בפורמולה – והן גם נכנסו לעקת דחק עקב קשיים בשרשרת האספקה של תחליפי חלב-אם או מחסור בפורמולה – כל אלו תרמו לא מעט לדיכאון שחוו.
ד"ר שומן ועמיתיו ציינו כי מחקרים קודמים על חשיבות חלב האם וההנקה הצביעו שאלו עשויים במקרים רבים לסייע בהגנת אימהות חדשות מפני דיכאון שלאחר לידה או לפחות לצמצם את חומרת התסמינים וכך לשפר את ההתאוששות שלהן מהמצב הדיכאוני. המחקר הנוכחי שב והדגיש את הצורך בביצוע בדיקות סקר – כצעד ראשון בטיפול שיינתן ליולדות. כמו כן לדעתו יש לכלול את סוגיית הדיכאון שלאחר הלידה בתוכניות החינוך של עובדי סיעוד וגם צוות רפואי, לשפר את הפצת הידע על התופעה ויישום שיטות הטיפול – בנוסף להציג את הנושא לציבור הרחב – ובדגש להסברה לבני משפחה והורי היולדות – על מנת להפחית בסטיגמה הנקשרת לדיכאון שלאחר לידה.

נושאים קשורים:  דיכאון לאחר לידה,  דיכאון,  קורונה,  19-COVID,  מישיגן,  פרופ' קלייטון שומן,  Clayton Shuman
תגובות
22.03.2022, 03:29

יש סיכוי שהעליה בדיכאון בקרב הלא מניקות היא מתחושת חוסר ההצלחה שלהן לספק לילדים שלהם חלב אם. התסכול גדול יותר בגלל הדגש הגדול על חשיבות שבצריכת חלב אם והחרדה מההשלכות שבשימוש בתמ״ל במקום חלב אם.

אנונימי/ת
22.03.2022, 20:22

לא ברור לי מדוע החוקרים מופתעים מהתוצאות. אחד הדברים הידועים כיעילים ביותר למניעת דכאון זו הסביבה התומכת. בקורונה, עם הסגרים, ה"ריחוק החברתי" וההפחדה של המבוגרים מה"מחלה" וממגע עם ילדים (" מפיצי מחלות") הרי ברור שנשים נותרו לבדן. חלקן עם ילדים נוספים בבית.
השאלה האמיתית שצריכה להשאל היא - איך הפקרנו את הנשים הללו ואת הילדים ללא תמיכה והאם חיבוק הדוב של המערכת הרפואית היה שווה את התוצאות?