COVID-19 עולמי

על סמך נתונים מישראל: פייזר ומודרנה מבקשות לאשר חיסון רביעי

יצרניות החיסונים הגישו ל-FDA בקשות לאישור חירום למנת הבוסטר בהתבסס על נתונים עדכניים מישראל, אך המומחים חלוקים בדעותיהם לגבי יעילות ההגנה של מנת החיסון הרביעית

מתן מנת חיסון רביעית במרפאת קופת חולים בישראל. צילום: מיכאל גלעד/ פלאש 90

החברות פייזר ומודרנה הגישו בסוף השבוע ל-FDA בקשות לקבלת אישור חירום למתן מנה רביעית של תרכיבי החיסון שלהן נגד קורונה עבור אזרחי ארה"ב ובשתי הבקשות הודגש כי הן מבוססות על נתונים רבים שקיבלו מישראל בדבר יעילות הבוסטר השני.

"מודרנה" ביקשה שהאישור יינתן לכל הבגירים, בני 18 ומעלה, ללא יוצא מהכלל, בעוד "פייזר" ביקשה אישור למנת המנה הרביעית לבני 65 ומעלה ולבעלי מחלות רקע (קבוצות בסיכון).

שתי הבקשות מחדשות, בארה"ב לפחות, את הוויכוח בין מדענים ומומחים בסוגיה: לכמה זמן תספק המנה הרביעית הגנה מפני הידבקות ומחלה קשה, במיוחד שעתה צצו כבר שני וריאנטים חדשים שמתפשטים במהירות.

"פייזר" ציינה שקיבלה כמות גדולה מאוד של נתונים וידע על ההתחסנות במנה הרביעית (הבוסטר השני) מישראל, שבה קבוצה גדולה באוכלוסיה קיבלה אותה וממשיכה לקבל. גם בבקשה של "מודרנה" נמסר כי היא מבוססת על נתונים מישראל על מידת ההגנה שהבוסטר מספק מפני האומיקרון.

אלא שלפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", רשויות הבריאות הפדרליות "מודאגות מהדעיכה בעוצמת הבוסטר שקיבלו המתחסנים". עד כה בארה"ב, 48% מהאמריקאים – 93 מיליון – נמצאו מתאימים לקבל את מנת הבוסטר, כאשר שני-שלישים מהם בני 65 ומעלה וכאמור גם מי שמוגדרים בקבוצת סיכון עקב מחלות הרקע שלהם.

כזכור, מחקר חדש שנערך ב"שיבא" ופורסם בכתב העת הרפואי The New England Journal of Medicine בשבוע שעבר, מצא כי לחיסון הרביעי יעילות נמוכה מפני הדבקה באומיקרון. במחקר נמצא כי שיעורי ההידבקות במחוסנים במנה הרביעית היו רק מעט יותר נמוכים בהשוואה למחוסנים שלוש פעמים. מובילת המחקר פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים ב"שיבא", סיכמה את ממצאיו ואמרה כי "המנה הרביעית חשובה כנראה להגנה מפני מחלה קשה בקבוצות סיכון".

בין המומחים האמריקאים התומכים במתן המנה הרביעית - ד"ר פיטר הוטץ, מומחה לחיסונים מהקולג' הרפואי ביילור ביוסטון, שאמר ל"ניו יורק טיימס" כי הוא "תומך חזק במנת הבוסטר השנייה לאחר שהוברר כי הבוסטר הראשון חולל הבדל ענק בכל הנוגע לחיזוק ההגנה מאשפוז ואפילו מהידבקות באומיקרון. "ברור", הדגיש, "שיש עם הזמן דעיכה בעוצמת ההגנה. עתה היא די מהירה בקרב מי שקיבל אותה רק לפני חודשים מעטים. כלומר, למנה השלישית חיים קצרים והמנה הרביעית תשפר את מידת ההגנה".

לעומתו, ד"ר ג'ס גודמן, לשעבר המדען הראשי ב-FDA, סבור כי ההגנה מפני מחלה קלה דועכת וכי חסר עדיין מספיק מידע עד לאיזו רמה תהיה הדעיכה, ומנגד אם הבוסטר השני יעזור לשקם את ההגנה מפני הידבקות, לכמה זמן ולאיזו רמת הגנה.

נושאים קשורים:  קורונה,  חיסונים,  בוסטר,  פייזר,  מודרנה,  אישור ה-FDA,  חדשות,  19-COVID
תגובות