COVID-19 עולמי

לראשונה בעולם: תרכיב חיסון נגד קורונה המבוסס על צמחים

תרכיב החיסון הצמחי המיוצר בקנדה, בשיתוף עם יצרנית הסיגריות פיליפ מוריס, הציג יעילות של 71% כנגד זנים רבים של נגיף הקורונה ועשוי לשמש הססני חיסונים שנמנעו עד כה מחיסוני ה-mRNA

חממת צמחים, מחקר. אילוסטרציה

תרכיב חיסון ראשון מסוגו בעולם המבוסס על רכיבים צמחיים – תרכיב בשם Covifenz – פותח בקנדה וקיבל אישור רגולטורי להשתמש בו החל מהשבוע. בכך גדל ארגז הכלים שבידי הרופאים שם במאבק המתמשך במגיפת הקורונה. התרכיב הצמחי מיועד לבגירים בני 64-18.

רשת השידור הקנדית CBS וסוכנות החדשות "בלומברג" דיווחו אתמול (ד') כי רכיבי התרכיב הם חלבוניים צמחיים והם נמצאו מתאימים להפעלת המערכת החיסונית של המתחסן כנגד נגיף הקורונה. בתרכיב גם הוכלל אדג'ובנט שפיתחה Glaxo-Smith-Kline להגברת התגובה החיסונית כנגד הנגיף. המתחסנים בתרכיב הזה יידרשו לשתי מנות בהפרש של שלושה שבועות ביניהן.

התרכיב הצמחי פותח בחברת הביו-פארמה הקנדית Medicago מקוויבק סיטי. החברה היא בבעלות "מיצובישי כימיקל", "פיליפ מוריס" (חברת סיגריות וטבק) וענקית התרופות הבריטית GSK. עבור יצרנית הסיגריות "פיליפ מוריס" הכניסה לעולם החיסונים היא מהלך מתקדם במסגרת אסטרטגיה לייצור מוצרי בריאות שבה החלה.

האישור להשתמש בתרכיב הצמחי אמור גם לשכנע הססני חיסונים שעד כה נמנעו מלהתחסן בתרכיבים הנפוצים ביותר שפותחו בחברות פייזר, מודרנה, אסטרהזניקה ואחרות. סרבני חיסונים והססנים ממשיכים להוות אתגר קשה לפיצוח בלא מעט מדינות והם אלה שגורמים לשיעורי התחסנות נמוכים.

התרכיב החדש הציג יעילות של 71% כנגד זנים רבים של נגיף הקורונה. הצמחים שמהם מופקים החלבונים הם ממשפחת הטבק nicotiana benthamiana ומאפשרים לארח בתרכיב חומר גנטי ולגדל חלקיקים שמחקים את הנגיף.

החברה הקנדית מעריכה שתהיה מסוגלת באמצעות התרכיב להגיע להכנסות של מיליארד דולר בשנה כבר בתקופה הקרובה. היא גם מצביעה על כך שהתרכיב שלה קל לשיווק והפצה לעומת תרכיבי mRNA המחייבים שימוש ואחסון במקררים מיוחדים. בשלב זה יש לחברה חוזה עם ממשלת קנדה לאספקת 76 מיליון מנות והיא כבר נמצאת במגעים עם מדינות אחרות.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חיסון צמחי,  19-COVID,  Covifenz,  חדשות,  קנדה,  "פיליפ מוריס",  GSK,  חברות תרופות
תגובות