מחקרים COVID-19

זוהו 16 וריאנטים גנטיים המובילים למחלת קורונה חמורה

מדענים בבריטניה דיווחו על הוריאנטים הגנטיים הקשורים בתפקודי המערכת החיסונית, מגבירים את הסיכון למחלת קורונה קשה ועשויים להוות יעדי מטרה לתרופות חדשות לקורונה

וריאנטים גנטיים, דנ"א (צילום: אילוסטרציה)

וריאנטים גנטיים הקשורים בתפקודי המערכת החיסונית כגון איתות לקרישת דם (פקטור 8), ייצור ריריות ותפקודים אחרים, מגבירים את הסיכון למחלת קוביד-19 קשה. צוות מדענים מאוניברסיטת אדינבורו בבריטניה דיווח בשבוע שעבר ל"נייצ'ר" כי זיהה 16 וריאנטים גנטיים כאלה. כולם עשויים להוות יעדי מטרה לתרופות חדשות.

מחקרים קודמים הצביעו על כמה וריאנטים גנטיים הקשורים במחלת קורונה חמורה שמאופיינת בדלקת ריאות המובילה לאי ספיקה נשימתית.

צוות המחקר החדש שבין מוביליו ד"ר קנת ביילי (Kenneth Baillie), רופא מומחה לטיפול נמרץ וגנטיקאי, החל לחפש עוד וריאנטים. לשם כך בוצעה אנליזה של הגנומים של כמעט 7,500 בני אדם שטופלו ביחידות טיפול נמרץ עקב קורונה חמורה. נעשתה השוואה של הגנומים הללו מול יותר מ-48,000 בני אדם מהאוכלוסיה הכללית בבריטניה, שלא פיתחו מחלה קשה. בסך הכל נבדקו הבדלים ב-23 גנים בקרב חולי קוביד-19 שנטלו חלק בניסוי.

ההשוואות הללו "הולידו" גילוי של 16 וריאנטים שקודם לכן לא נמנו על אלה שגורמים לקוביד-19 חמורה. אחדים נמצאו כמכפילי סיכון להידרדרות קריטית במצב החולה. כמה מאותם וריאנטים נמצאים בקרב פחות מ-1% מהאנשים ממוצא אירופאי, אבל אחרים נמצאו בקרב יותר ממחצית האירופאים.

החוקרים ציינו: יש שני מסלולים פוטנציאליים להתפתחות של קוביד-19 חמורה. חמישה מהוריאנטים שנתגלו עתה מעורבים במערכת האותות של המערכת החיסונית – מולקולות האיתות (signaling molecules) – האינטרפרונים, שתאי הגוף מפרישים כתגובה לזיהום ודלקת. לפיכך, אצל חלק מחולי קורונה חלה הידרדרות מהירה עד למצב של מחלה קריטית כאשר המערכת החיסונית שלהם לא מצליחה לרסן את ההתרבות של הנגיף בתוך התאים שלתוכם חדר.

כמו כן מצא צוות המחקר שקיימים וריאנטים גנטיים שגורמים למחלה קשה והם מעורבים בקרישת דם ובייצור ריריות (מוקוזה) ואלה גורמים לדלקת ריאות קשה ולקרישי דם, כך שאפילו רמות נמוכות יחסית של עומס נגיפי בגוף החולה יובילו, למרות הכל, למצב מסוכן.

התגלית, סבורים מומחים, תוביל לפיתוח תרופות עתידיות שיכוונו ליעד -מטרה מוגדרים בגוף החולה המטופל.

מחקר קודם של ד"ר ביילי וצוותו הוביל לשכלול תרופה ביולוגית, עדיין נסיונית, מעכבת האנזים baricitinib (של חברת אילי לילי), שכוונה לגן TYK2 ונמצאה יעילה במידה מסוימת לטיפול בדלקת מפרקים שגרונית (ארטריטיס) ועתה סומנה כעשויה להיות יעילה לחולי קוביד-19 במצב קשה. היא הקטינה בניסוי סיכון למוות ואשפוזים בקרב חולי קוביד-19, בכדי 13%. דו"ח ראשוני על יעילות התרופה הזאת פורסם בחודש שעבר ב-medRXiv ולא עבר ביקורת עמיתים.

למרות כל זאת מזהירים מומחים: ניסויים בתרופות שכוונו למערכת האותות של האינטרפרון עבור מאושפזים עם קוביד-19 לא רשמו עד כה הצלחה.

נושאים קשורים:  גנטיקה,  קורונה,  מחקר,  וריאנטים,  19-COVID,  חדשות
תגובות