חדשות

תכנית לצמצום מספר המאושפזים הכרוניים במחלקות הפסיכיאטריות

משרד הבריאות פועל להוצאתם של יותר ממחצית המאושפזים הכרוניים בבתי החולים הפסיכיאטריים למסגרות ייעודיות מותאמות | שר הבריאות: "בית חולים הוא לא בית והמטופלים לא אמורים לגור בו לאורך שנים"

אשפוז במחלקה פסיכיאטרית. צילום אילוסטרציה

משרד הבריאות פועל להוצאתם של יותר ממחצית המאושפזים הכרוניים בבתי החולים הפסיכיאטריים למסגרות ייעודיות מותאמות. כך דיווחה הבוקר (ב') דקלה אהרן שפרן בחדשות כאן רשת ב'.

על פי הערכת משרד הבריאות, ניתן להוציא מבתי החולים הפסיכיאטריים כ-500 מטופלים מתוך 880 המאושפזים בהם כיום. יש ביניהם שמאושפזים בין שנתיים ועד לכמה עשרות שנים. ניתן יהיה להוציא מהמוסדות הפסיכיאטריים גם מטופלים שמצבם מורכב והם יועברו לקהילות משקמות. משרד הבריאות פרסם בימים אלה מכרז להפעלתן.

בהתייחסו לנושא אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ כי ישראל עומדת על סף מהפכה בתחום בריאות הנפש. "בית חולים הוא לא בית והמטופלים לא אמורים לגור בו לאורך שנים". הוא סיפר כי פגש במהלך ביקוריו במוסדות אלה מטופל שהיה מאושפז 30 שנה. "זה בלתי מתקבל על הדעת", אמר.

לדברי שר הבריאות, לפי המלצת ארגון הבריאות העולמי, שיעור התקציב לבריאות הנפש צריך להיות 10% מתקציב הבריאות מדינות מפותחות ו-5% למדינות שאינן מבוססות. בישראל הוא עומד על 4% בלבד.

נושאים קשורים:  אשפוז פסיכיאטרי,  בתי חולים פסיכאטריים,  חדשות,  שר הבריאות ניצן הורוביץ
תגובות
14.03.2022, 20:06

אני מאד מקווה שלא נלך בדרך של ה- Deinstitutialization של שנות השישים והשבעים במאה הקודמת על תוצאותיה ההרסניות עבור חולים כרוניים רבים.

14.03.2022, 22:30

שינוי האדרת של אותה הגברת: מה ההבדל בין מה שנקרא כיום "בתים אקולוגיים" למה שהתחיל לפני 20 שנים ועדיין קיים היום- ההוסטלים המופעלים ע"י יזמים פרטיים?

שחרור של מתבגרים מאושפזים הרבה זמן, דורש חשיבה מיוחדת.
נפתחות פנימיות קצה, ל24 מתבגרים , מחולקות לקבוצות של 8.
בינתיים נשלחים לאותה פנימייה, נערים חולים , כאלה שלקוים מאוד, נערים אנטיסוציאלים, נערים מכורים, בעלי הפרעת אישיות, אלה שמבצעים ניסיונות אובדניים תכופים.
העברתם לאותו מקום, לא מאפשר לפנימייה לתפקד והנערים לא יקבלו את הטיפול הרצוי. משרד הבריאות חייב לדרוש ממשרד הרווחה לשקול את הפנימייה המתאימה לכל משוחרר.
אם לא, התכנית תיכשל לגמרי , הנערים יידרדרו ויוחזרו לאשפוז במצב קשה יותר