מחקרים

מאפיינים וגורמי סיכון לפקקת בחולים עם תסמונת POEMS

חוקרים סבורים כי לחולים עם תסמונת POEMS יש סיכון מוגבר לפתח אירועי פקקת ועל כן יש לטפל בהם בהתחשב בכך

פקקת ורידית (הדמיית אילסוטרציה)

ידוע כי מצבי פקקת הינם תופעה נפוצה בחולים עם תסמונת POEMS, אבל זוהו רק מעט גורמי סיכון לתופעה זו. מטרת החוקרים הייתה לזהות גורמי סיכון חדשים לפקקת הקשורה לתסמונת POEMS. לשם כך, עיצבו עוקבה רטרוספקטיבית על 230 חולים עם POEMS, כאשר 27% מהם פיתחו מצב של פקקת.

החוקרים מצאו כי אירועי פקקת עורקיים היו במעט יותר שכיחים בהשוואה לאירועים ורידיים. הם דיווחו כי שבץ מוחי היווה 26% מכלל מקרי הפקקת ו-53% מהאירועים העורקיים. כמו כן, נמצא כי היו הבדלים בתכונות הבסיס בין החולים בקבוצה שפיתחה פקקת לבין אלו שלא, בעיקר בחולים עם אירועים עורקיים. החוקרים דיווחו כי גורמי הסיכון לפקקת עורקית כללו רמת טסיות גבוהה, המוגלובין או המטוקריט מוגברים, עומס יתר של נוזלים והגדלת טחול. זאת ועוד, נמצא כי רמות גבוהות של פרולקטין היוו גורם סיכון לפקקת ורידים. החוקרים מצאו כי הסיכון לפקקת היה משמעותי ביותר בקרב גברים עם המוגלובין מוגבר (32% לעומת 5%, p <0.001) והמטוקריט מוגבר (42% לעומת 5%,p < 0.001), בהשוואה לגברים ללא ערכים מוגברים. לבסוף, נמצא כי רוב אירועי הפקקת התרחשו לפני טיפול מכוון לתסמונת ומרבית האירועים שהתרחשו במהלך הטיפול, אירעו תוך 3 חודשים מיום האבחנה. כמו כן, 21% מהחולים עם אירועי פקקת חוו הישנות של האירוע.

החוקרים הגיעו למסקנה כי בשל שיעורים מוגברים של אירועי פקקת באוכלוסיית החולים עם תסמונת POEMS, יש לשקול טיפול פרופילקטי המעכב צימוד טסיות. כמו כן, הם סבורים כי רופאים צריכים לשקול מתן של נוגדי קרישה בחולים עם גורמי סיכון לפקקת על רקע תסמונת POEMS.

מקור:

Mellors, P. W. et al. American Journal of Hematology 2021; 97(2); 209-215. https://doi.org/10.1002/ajh.26422

נושאים קשורים:  מחקרים,  פקקת,  תסמונת POEMS
תגובות