חדשות

משרד הבריאות: תקציב של מיליארד שקל יועבר לשיפוץ ובינוי הפנימיות

מנכ"ל משרד הבריאות בכנס האיגוד לרפואה פנימית: "יש להפסיק לאשפז חולים בפרוזדורים" | תוספת של 90 מיליון שקל תוענק בנוסף לפנימיות במסגרת מודל התמרוץ המבוסס על דו"ח טור כספא

מימין: פרופ' נמרוד מימון, פרופ' אבישי אליס, פרופ' נחמן אש, ד"ר שלומי קודש. צילום: שאולי לנדנר

בכנס האיגוד לרפואה פנימית שנערך בסוף השבוע (ו') בתל אביב הצהיר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש: "אנו רוצים להפסיק לאשפז חולים בפרוזדורים - בארבע השנים הקרובות יושקעו מיליארד שקל בשיפוץ ובבינוי מחלקות פנימיות".

בכנס לקחו חלק שר הבריאות ניצן הורביץ ומנכ"ל משרדו פרופ' אש, מנהלי מחלקות פנימיות, נציג מנהלי בתי החולים, מנהל המרכז הרפואי סורוקה ד"ר שלומי קודש, מזכ"לית הר"י עו"ד לאה ופנר ואחרים.

קודם לכן הפיץ מנכ"ל משרד הבריאות מכתב למנהלי בתי החולים בעניין תוספת 90 מיליון שקל למחלקות הפנימיות במסגרת מודל התמרוץ המבוסס על מסקנות דו"ח טור כספא לקידום הרפואה הפנימית, באופן שוויוני ובהתאם למספר המיטות ולאיכות הטיפול במחלקה.

לדברי פרופ' אש, "המלצות דו"ח טור כספא מאתגרות את מערכת הבריאות שמתמודדת עם קושי תקציבי גדול, ונוכח התנהלות מורכבת מול האוצר. יש בדו"ח מרכיבי בינוי בבתי החולים, מרכיבי כוח אדם ומרכיבי תקצוב כללי.

"אנו רוצים להפסיק לאשפז חולים בפרוזדורים ולהצליח לאפשר מיטות אשפוז לכולם. עשינו במשרד מיפוי. בסדר העדיפויות כעת - לשפץ מחלקות פנימיות שנבנו לפני שנת 2000 או שלא שופצו מאז. יש במשרד כבר תכנית מסודרת. תג המחיר גבוה: מיליארד שקל בתוך ארבע שנים".

השר הורביץ, שדיבר בכינוס ערב קודם, סיפר כי הועברו למספר מנהלי בתי חולים תקציבים ראשונים לבינוי ושיפוץ מחלקות. עוד עדכן כי בתקציב המדינה הבא, שטיוטה ראשונה שלו תגובש עד מאי, יוגדר מטעם המשרד תקציב נפרד לבינוי.

שר הבריאות ניצן הורוביץ בכנס מנהלי מחלקות פנימיות. צילום: דוברות האיגוד

הורביץ סיפר: "הייתי במחלקה פנימית ד' ב'לניאדו' בגל הקורונה האחרון. מיטות במסדרון, אנשים עוברים ושבים - זה מבזה את החולים וגם את המטפלים בהם. הטיפול במסדרון לא יכול להמשיך. הייתי בביקור גם בבית חולים העמק במחלקה פנימית - שמונה מטופלים בחדר. זו תעודת עניות למדינת ישראל".

לגבי כוח האדם במחלקות הפנימיות, אמר הורוביץ: "הקושי הגדול של מערכת הבריאות הוא כוח האדם. אנחנו בפני משבר גדול. בשנים האחרונות היה קיפאון בתחום וכעת אנחנו במשרד מתניעים מהלכים להגדלת הכשרות כוח האדם. השאיפה שלנו היא להגדיל את היקף הסטודנטים לרפואה בארץ מ-800 ל-1,200 בתוך שלוש שנים מהיום ואני מודע לקושי בשדות הכשרה במחלקות. בסיעוד מגדילים מ-450 סטודנטים לשנה ל-2,500 בתוך כמה שנים, וכך גם במקצועות הפארא רפואיים". בנוסף אמר: "אנחנו במשרד מקדמים את מקצוע עוזר הרופא, כי זה עשוי להקל מאוד על המתמחים אצלכם".

היעד: 16 תקני רופא בכל מחלקה פנימית עד שנת 2025

פרופ' אש התייחס גם הוא לנושא כוח אדם במחלקות הפנימיות: "התקדמנו במהלך הקורונה, עם הפיכת תוספת התקנים הזמניים לקבועים. אני מודע לכך שהיעד הוא להגיע ל-16 תקני רופא בכל מחלקה פנימית עד שנת 2025, לא כולל תקני תאגיד. האם נגיע לזה? אני מאמין שכן. לגבי תקני סיעוד במחלקות - גם צפוי שיפור. בעניין תקני עובדי הפארא-רפואה במחלקות, זהו אתגר כי התקנים בבתי החולים לא צבועים בבירור. מודל התמרוץ עליו הודענו השבוע למנהלי בתי החולים יקנה להם כסף, בתנאי שיעמדו בתנאים שכוללים גם הפרדת תקני צוותים פארא-רפואיים במחלקות הפנימיות מנושאים אחרים".

עוד אמר פרופ' אש: "יש מתח. מנהלי בתי החולים פועלים תחת אילוצים. המדיניות שלנו במשרד היא לתת להם גמישות ניהולית. איננו רוצים להורות להם לאן ילך כל שקל או כל תקן. אם היו לנו יותר משאבים, היה להם קל יותר.

"יש לנו מחשבות שונות משל האוצר בהקשר למודל התמרוץ של המחלקות הפנימיות. איזה אחוז מהשיקול לתת כספים למנהלי בתי החולים יהיה למשל שביעות הרצון במחלקות? איזה אחוז יינתן לסוגיית כוח האדם במחלקות? האוצר שואף לכך שרק מחלקה פנימית שבה יש תוצאות של שביעות רצון גבוהה תקבל את הכסף במסגרת המודל".

עוד אמר בענייני תקציב: "הקורונה הוכיחה שכאשר יש בישראל קטסטרופה, המדינה נותנת תקציבים. ככה עובד כל השנים משרד הביטחון באיומים עם איראן. אז גם בתחום הבריאות יש קטסטרופות לא פחות משמעותיות מפצצת אטום שעלולה ליפול על ישראל".

קיצור התורנויות - סוגיית שכר המתמחים

בעניין קיצור תורנויות המתמחים, אמר פרופ' אש: "חייבים לקצר. הגענו למודל סביר, אמנם לא מושלם, אבל יש שני פילים בחדר: הראשון הוא נושא שכר המתמחים - ברור ששכר המתמחים לא יוכל להישאר אותו הדבר. העניין נתון למשא ומתן בין הממונה על השכר באוצר לבין הר"י. הר"י תצטרך להתפשר בעניין. לגבי ההתמחות עצמה – עולות שאלות בעניין השינויים הנדרשים בהתמחות, האם להאריך או לא, האם לגעת בפרק מדעי היסוד בתוך ההתמחות או בנושאים אחרים".

עוד הוסיף אש: "אנחנו חייבים להביט קדימה, לחשוב מה ימשוך את המתמחים המצטיינים להישאר במחלקות הפנימיות. אני מודע לכך שקשה מאוד היום לאתר מנהלים למחלקות הפנימיות וקשה לשכנע בסוף ההתמחות את המצטיינים לא לעזוב".

ד"ר קודש אמר בעניין זה: "משמרות בנות 26 שעות חייבות לחלוף מהעולם, אבל אי אפשר לממש את מתווה קיצור התורנויות בלי אמצעים ורק על סמך הבטחות. משמעות המתווה ב'סורוקה' היא ש-12 תורני לילה מהמחלקות הפנימיות לא יהיו במחלקות בבוקר. זהו איום על הרפואה הפנימית ועל המחלקות. אי אפשר לקבל החלטות ואחר כך לרדוף אחרי המשאבים".

ד"ר קודש סיפר למנהלי המחלקות הפנימיות כי החטיבה הפנימית  יוצאת מהקורונה במצב טוב מאשר נכנסה אליה מבחינת בינוי, כוח אחד ותשומת לב ניהולית. הוא התחייב כי כשיגיע לבית החולים תקציב צבוע לטובת המחלקות הפנימיות, הוא לא יתפזר אלא ינותב לצורכי בינוי, תקני כוח אדם והצטיידות.

מחירי אשפוז לא אטרקטיביים בפנימיות

פרופ' נמרוד מימון, מנהל החטיבה הפנימית ב"סורוקה", אמר כי הממשלה חייבת להתעסק בכשלי השוק במערכת הבריאות, במשקל הרפואה הציבורית מול הפרטית, ברמת שירותי הבריאות בפריפריה מול המרכז ובאתגר השארת המומחים הצעירים המוכשרים ביותר במחלקות פנימיות, שהן עוגן בכל בית חולים.

ד"ר יונה קיטאי, מנהלת מחלקה פנימית מבית החולים מאיר, הציעה לשקול רוטציה של מתמחים מבתי חולים במרכז הארץ בפריפריה, כחלק מערבות הדדית במערכת.

ד"ר דרור דיקר, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים השרון ויו"ר האיגוד האירופאי לרפואה פנימית, ביקש מפרופ' אש לשקול מינוי מנהלי שירות או יחידות הנשמה במחלקות הפנימיות, שמנשימות בשוטף מאות מונשמים במערכת, כאירוע יוצא דופן בעולם כולו.

פרופ' צבי פרידלנדר מ"הדסה" קבל בפני פרופ' אש על מחירי אשפוז לא אטרקטיביים בפנימיות, שהם המפתח לחוסר ההשקעה המספקת לאורך השנים במחלקות.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, סיכם ואמר שלראשונה, "דברים טובים קורים ומתקדמים במחלקות הפנימיות. הממשלה מודעת לחשיבות המחלקות וסוף סוף יש ניצני תקציבים ייעודיים, תשומת לב ניהולית ושיתופי פעולה עם משרדי הבריאות והאוצר".

נושאים קשורים:  מחלקות פנימיות,  כוח אדם,  קיצור תורנויות,  משרד הבריאות,  פרופ' נחמן אש,  פרופ' אבישי אליס,  פרופ' נמרוד מימון,  ד"ר שלומי קודש,  חדשות
תגובות