חדשות

ניתוח מפרצת חדשני ב"כרמל" הציל את חייו של תושב הצפון

במטופל התגלתה מפרצת ענקית באבי העורקים החזי והבטני – השתלת סטנט ייחודי, שהוזמן מאוסטרליה על פי מידותיו המדויקות, הצילה את חייו

צוות המנתחים בחדר הניתוח ב"כרמל". צילום: דוברות בית החולים

מומחי בית החולים כרמל בחיפה ביצעו לראשונה ניתוח השתלה מורכב של סטנט חדשני במפרצת אבי העורקים החזי והבטני. הסטנט הייחודי, בקוטר של כ-65 מ"מ, הוזמן מאוסטרליה על פי מידותיו המדויקות של המטופל והציל את חייו.

המטופל, בן 61 מכרמיאל, הגיע לפני מספר שבועות לבדיקה שגרתית במרפאת כלי הדם של בית החולים כרמל במרכז חורב, שם גילו הרופאים בצילום CT מפרצת ענקית באבי העורקים שלו, שנראתה כ"פצצה מתקתקת".

בישראל מתגלים ומטופלים בכל שנה כ-600 מקרים של מפרצת באבי העורקים, והמומחים מעריכים כי יש עוד מאות מקרים בשנה אשר כלל לא מאובחנים. "אחת הבעיות המרכזיות במפרצת", מסביר ד"ר עופר גלילי, מנהל המחלקה לכלי דם ב"כרמל" שניתח את החולה, "היא העובדה שהמפרצת לא גורמת לכאבים והחולה בכלל לא יודע על קיומה ושהוא נמצא בסכנת חיים, ממש כמו המטופל שלנו".

ד"ר חיאכ וד"ר גלילי. הסטנט החדש הקיף במדויק את אזור המפרצת שאיים להתפוצץ בכל רגע, חיזק וסגר את המפרצת. צילום: דוברות הכרמל

"היה ברור לנו שאנחנו חייבים לטפל בו במהירות כדי להציל את חייו. גילינו אצלו מפרצת ענקית בקוטר של 65 מ"מ שמתחילה מאזור הלב ויורדת לכיוון הבטן, מה שמחייב טיפול דחוף בבעיה". לדברי ד"ר גלילי, מדובר בבעיה יחסית נדירה שיש כמוה מקרים בודדים בשנה ועד היום טיפלו בה רק בשני מרכזי-על רפואיים במרכז הארץ. הטיפול הוא הליך מורכב הדורש מיומנות גבוהה וניסיון הקיימים רק במרכזי על רפואיים מעטים בארץ ובעולם.

לאחר ביצוע CT מדויק, נלקחו המידות והפרטים המדויקים של גודל ומידות המפרצת של המטופל, וההדמיות נשלחו לחברת Cook באנגליה. שם תכננו המומחים את שתל הסטנט המדויק התפור על פי מידות המפרצת שלו, והתכניות נשלחו למפעל הייצור באוסטרליה, שם הכינו המומחים את השתל המדויק ושלחו אותו לבית החולים בחיפה.

המפרצת לאחר תיקון. צילום: דוברות בית החולים כרמל

ד"ר גלילי, בסיועו של ד"ר האשם חאיכ, מומחה כלי דם שחזר לאחרונה מהשתלמות מקצועית בתחום השתלות התומכים באוניברסיטת מק'גיל במונטריאול, קנדה, ביצעו את הפרוצדורה. בחדר האנגיוגרפיה המתקדם של כרמל ובאמצעות צנתור בלבד החדירו ד"ר גלילי וד"ר חאיכ את הסטנט החדשני לאבי העורקים של המטופל. הסטנט החדש הקיף במדויק את אזור המפרצת שאיים להתפוצץ בכל רגע, חיזק וסגר את המפרצת וכך ניצלו חייו.

הניתוח ארך כשלוש שעות וחצי והוכתר בהצלחה. בבדיקת CT לפני השחרור הודגם תיקון מושלם של המפרצת. למרות מורכבות התהליך, לאחר שלושה ימי אשפוז בלבד שוחרר המטופל לביתו והשבוע חזר לעבודתו.

"במצב רגיל, כדי להגיע ולטפל במפרצת ענקית כמו זו של המטופל, היינו אמורים לפתוח את כל בית החזה והבטן של החולה ועם חתך ענק ומסוכן, לבצע את התיקון תוך סיכונים גדולים, החלמה ארוכה וקשה, סכנה לזיהומים, וכאבים גדולים לחולה", מסביר ד"ר גלילי. "ההליך הניתוחי שביצענו הוא מורכב ועלותו כ-200 אלף שקל, ואני שמח שהצלחנו באמצעותו להציל את חייו של המטופל.

"החזון שלי הוא הפיכת המחלקה ב'כרמל' למרכז מצוינות לניתוחי אבי העורקים במטרה להיות מרכז רפואי מוביל בקנה מידה עולמי בתחום", מסכם ד"ר גלילי.

נושאים קשורים:  ד"ר האשם חאיכ,  ד"ר עופר גלילי,  בית החולים "כרמל",  מפרצת באבי העורקים,  חדשות
תגובות