מחקרים

הקשר בין ריבוי תרופות אנטי-פסיכוטיות לשימוש בכדורי שינה

רישום של לפחות שתי תרופות פסיכיאטריות נמצא קשור לעליה בשימוש של תרופות מרדימות

27.02.2022, 17:34
נוגדי דיכאון, תרופות (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הייתה לקבוע את שיעור המטופלים המאושפזים עקב סכיזופרניה ודיכאון מאג'ורי שמקבלים טיפול עם תרופות מרדימות (היפנוטיות) והקשר בין שימוש בתרופות אלו לבין שימוש בתרופות אנטי-פסיכוטיות אחרות.

המחקר בוצע בשיטה רב-מרכזית לאומית כחלק מפרוייקט EGUIDEי (Effectiveness of Guidelines for Dissemination and Education in Psychiatric Treatment). במחקר ניתחו מידע על  אודות 2,146 נבדקים עם סכיזופרניה ו-1,031 נבדקים עם דכאון מאג'ורי. החוקרים אספו מידע על אודות כל סוגי ומינוני הטיפול הפסיכוטרופי, והמידע נותח על פי גליון השחרור. החוקרים בחנו את הקשר בין טיפול עם תרופות הרדמה לבין שימוש בשאר תרופות אנטי-פסיכוטיות בעזרת ניתוח רגרסיה לוגיסטית רב-משתנית.

תוצאות המחקר הדגימו כי שיעורי החולים הסכיזופרניים שטופלו עם שני סוגים ויותר של תרופות מרדימות עמדו על 55.7% ו-17.6% בהתאמה. שיעורי החולים הדיכאוניים שטופלו עם שני סוגים ויותר של תרופות מרדימות עמדו על 63.6% ו-22.6% בהתאמה. ברגרסיה לוגיסטית רב-משתנית נמצא כי טיפול בחולים סכיזופרניים או עם דיכאון מאג'ורי עם שתי תרופות ויותר מקבוצת נוגדי פסיכוזה, אנטי-כולינרגי, נוגדי חרדה ומייצבי מצב-רוח/ נוגדי כפיון הינו קשור לשימוש בתרופות מרדימות.

מסקנת החוקרים הייתה כי ישנו שיעור גבוה של חולים פסיכיאטריים מאושפזים שמקבלים טיפול עם תרופות מרדימות. רישום של שתי תרופות ויותר מקבוצת תרופות נוגדי פסיכוזה עיקריות נמצא קשור לשימוש בתרופות מרדימות בחולים עם סכיזופרניה ודכאון מאג'ורי.

מקור:

Ryuji Furihata, et al. (2022) “Hypnotic medication use among inpatients with schizophrenia and major depressive disorder: results of a nationwide study.” Sleep Medicine, January 2022. Vol. 89, p. 23-30. https://doi.org/10.1016/j.sleep.2021.11.005

נושאים קשורים:  מחקרים,  כדורי שינה,  SSRI נוגדי דיכאון,  הפרעות שינה,  דיכאון מאג'ורי,  סכיזופרניה
תגובות