מחקרים

האם אנגיומיופיברובלסטומה ומיופיברובלסטומה שטחית חולקות מנגנון אונקוגני?

מחקר חדש מראה כי אנגיומיופיברובלסטומה ומיופיברובלסטומה שטחית מייצגות וריאנטים פנוטיפיים של גידולים מזנכימליים ספציפיים לאתר, וחולקות מנגנון אונקוגני משותף

27.02.2022, 13:38
גידול שפיר (אילוסטרציה)
גידול שפיר (אילוסטרציה)

אנגיומיופיברובלסטומה ומיופיברובלסטומה שטחית הן גידולים מזנכימליים שפירים ייחודיים המופיעים בחלק התחתון של מערכת המין הנשית. על אף חפיפה משמעותית במאפיינים הקליניים והפתולוגיים של שני הגידולים, לרבות נוכחותם של תאי כישור או תאים אובאליים בעלי מראה תפל (bland) עם התמיינות מיופיברובלסטית או מיואידית, הם נחשבים לשתי ישויות נפרדות.

כמו כן, הקרבה האפשרית והדמיון הפתולוגי בין הגידולים עדיין לוטה בערפל, למרות הסברה המקובלת שמקור הגידולים בתאי אב משותפים הרגישים להורמונים, ממקור מזנכימלי תת-אפיתליאלי של מערכת המין הנשית התחתונה.

במחקר שפורסם בכתב העת Modern Pathology עשו החוקרים שימוש בתעתיק איחוי (fusion transcript) חדש של MTG1-CYP2E1 המבוסס על ריצוף רנ"א, במסגרת אינדקס של מקרי אנגיומיופיברובלסטומה.

החוקרים בחנו עשר דגימות של הגידול ושל חקיינים היסטולוגיים שלו עם חקיינות באתר ספציפי. במחקר נכללו דגימות של שמונה מיופיברובלסטומות שטחיות, ארבע אנגיומיקסומות עמוקות, ארבע אנגיופיברומות תאיות, שלושה פוליפים סטרומליים פיברו-אפיתליאליים, ושמונה גידולים מזנכימליים ללא ספציפיות לאתר, האופייניים לחלק התחתון של מערכת המין הנשית.

החוקרים עשו שימוש בטכנולוגיית RT-PCR, ומצאו כי תעתיקי איחוי MTG1-CYP2E1 היו ניתנים לזיהוי באנגיומיופיברובלסטומות באופן עקבי (5/5, 100%) ונמצאו לעיתים קרובות במיופיברובלסטומות שטחיות (3/5, 60%) אך לא זוהו בגידולים מזנכימליים אחרים, עם או בלי ספציפיות לאתר מסוים.

בניסויים אימונוהיסטוכימיים שערכו, מצאו החוקרים כי CYP2E1, איזואנזים השייך למשפחת העל של ציטוכרום P450, היה בעל חיוביות מוגברת בגידולים עם MTG1-CYP2E1 בהשוואה לגידולים שליליים לאיחוי (סיכון יחסי [RR] = 6.56,יp = 0.001).

לסיכום, המחקר מספק ראיות נוספות התומכות בקביעה כי אנגיומיופיברובלסטומה ומיופיברובלסטומה שטחית מייצגות וריאנטים פנוטיפיים של גידולים מזנכימליים ספציפיים לאתר, וחולקות מנגנון אונקוגני משותף.

מקור:

Tajiri, R et al .Modern Pathology. 2021 Dec;34(12):2222-2228. doi: 10.1038/s41379-021-00886-8

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנגיומיופיברובלסטומה,  גידול שפיר,  היסטולוגיה
תגובות