דעות

מהוצאה להשקעה: הקורונה ושינוי המדיניות לתרופות חדשניות

חשוב שבסיום המגיפה לא נזנח את היכולות שפותחו במהלכה ובייחוד את אלו המאפשרות לאזרחי ישראל נגישות לחיסונים, לתרופות ולטכנולוגיות רפואיות חדשניות בתוך זמן קצר מרגע אישורם על ידי ה-FDA

22.02.2022, 09:31

אחד המרכיבים המשמעותיים המאפשרים היום לממשלת ישראל להותיר את מערכת החינוך פתוחה ואת המשק בתפוקה גבוהה, בזמן שמערכת הבריאות מצויה בשיא של תחלואה קשה, הוא ארסנל "נשק חדשני ומתקדם" נגד נגיף הקורונה.

ישראל השכילה לאמץ מדיניות המביאה לכאן מהר ככל הניתן מגוון רחב של חיסונים ותרופות חדשניים לטיפול בקורונה להתמודדות עם כל שלבי המחלה, החל מחיסונים שמאפשרים מניעת הדבקה והגנה מפני מחלה קשה או תמותה, דרך טיפולים עבור החולים הקשים, וכן עבור חולים בסיכון בשלבים הראשונים של המחלה שנועדו למנוע מחלה קשה ומפחיתים אשפוזים, ובעתיד גם טיפולים שבכוחם למנוע הדבקה בתוך המשפחה. ישראל גם דאגה להביא חיסונים מסוגים שונים כולל למדוכאי חיסון ולמעשה יצרה כאן יכולת טכנולוגית מתקדמת המאפשרת לה גמישות מירבית בקבלת ההחלטות.

אבל כדי שכל זה יקרה היה צריך צוותים מקצועיים ברמה הגבוה ביותר שיידעו לאתר, לבחון את יעילות ובטיחות הטיפולים על בסיס נתוני ה-FDA ונתונים שקיבלו מחברות הפארמה, לאשר באופן מהיר ויעיל את רישום התרופות ולהגדיר את השימוש הנכון בטכנולוגיות הללו. ואכן, הצוותים המקצועיים במשרד הבריאות הוכיחו מעבר לכל ספק שהם יודעים לעשות זאת ברמה גבוהה ביותר ביחס למדינות המערב. למעשה, עברה תקופה קצרה מאוד בין אישור ה-FDA לבין הזמן שבו הטכנולוגיות הללו היו נגישות לאזרחי ישראל.

תרופות חדשניות מביאות להגדלת פריון העבודה במשק בחולים עם מחלות כרוניות בכ-30% בממוצע, במונחי ימי עבודה ותפוקת עבודה

כולנו מקווים שגל האומיקרון מבשר את סיום המגיפה או לפחות מבשר את ה"תקווה לייצוב ולנורמליזציה" לצד הקורונה, כפי שהגדירו זאת בארגון הבריאות העולמי, ה-WHO. עם זאת, חשוב שבסיום המגיפה לא נזנח את היכולות והתהליכים שפותחו במהלך המגיפה ובייחוד את אלה המאפשרים לאזרחי ישראל נגישות לחיסונים, לתרופות ולטכנולוגיות רפואיות חדשניות בתוך זמן קצר מהרגע שהם מאושרים על ידי ה-FDA לאזרחי ארה"ב.

ישנן לא מעט "מגיפות שגרתיות" דוגמת סוכרת, מחלות לב וכמובן סרטן שבסיוע טכנולוגיות ותרופות חדשניות יכולה מדינת ישראל להפחית הידרדרות לתחלואה קשה, לצמצם דרמטית אשפוזים ותמותה ולעתים אף למגר לחלוטין מחלות קשות עם עלויות גבוהות, כדוגמת הפטיטיס C.

שיעורי התמותה משני גורמי התחלואה הקטלניים ביותר בישראל - סרטן ומחלות לב - ירדו באופן משמעותי לאורך השנים עקב הקידמה והחדשנות הרפואית, בשילוב עם שימוש בתרופות חדשניות

במחקר שעשתה עבור פארמה ישראל לאחרונה חברת הייעוץ האסטרטגי TASC, נבחנה בין השאר התועלת של תרופות וטכנולוגיות רפואיות חדשניות למשק. על פי הנתונים ניתן להיווכח כי תרופות חדשניות מביאות להגדלת פריון העבודה במשק בקרב חולים עם מחלות כרוניות בכ-30% בממוצע, במונחי מספר ימי עבודה ותפוקת עבודה.

כמו כן, שיעורי התמותה משני גורמי התחלואה הקטלניים ביותר בישראל - סרטן ומחלות לב - ירדו באופן משמעותי לאורך השנים עקב הקידמה והחדשנות הרפואית, בשילוב עם שימוש בתרופות חדשניות. כך לדוגמה, שיעור התמותה ממחלות לב בישראל צנח בכ-49% בשני העשורים האחרונים, למעלה מפי 2 מהשיעור המקביל בעולם שירד בכ-21% מאז תחילת שנות האלפיים.

אם מסתכלים על שיעור ההוצאה הציבורית על תרופות וטכנולוגיות רפואיות בסל הממלכתי, העומד על 13% בלבד, לעומת התועלת הבריאותית והכלכלית שהיא מביאה, ללא ספק מדובר על החזר השקעה ביחס גבוה

בדומה לכך, שיעור התמותה מסרטן בישראל ירד בכ-21%, בעוד השיעור בעולם ירד בכ-11% באותן שנים. במקביל, תרופות המקור סייעו לירידה בשיעור התמותה ממחלות כרוניות במערכת הנשימה התחתונה בכ-39% ומסוכרת, הנחשבת למגיפה הכרונית של המאה ה-21, התמותה צנחה  בכ-40%.

אם מסתכלים על שיעור ההוצאה הציבורית על תרופות וטכנולוגיות רפואיות בסל הממלכתי, העומד על 13% בלבד, לעומת התועלת הבריאותית והכלכלית שהיא מביאה למדינת ישראל, אזי ללא ספק מדובר על החזר השקעה ביחס גבוה ובטח שלא נכון להסתכל על כך כהוצאה גרידא, אלא כהשקעה בבריאות ובכלכלה בישראל.

שינוי המדיניות מהוצאה להשקעה יחייב את מדינת ישראל לשמר את היכולות והתהליכים שפותחו על ידי אנשי המקצוע במשרד הבריאות במהלך המגיפה, וכך לייעל את כל תהליך הרישום של תרופות וטכנולוגיות רפואיות גם בימי שגרה, כך שהתרופות יגיעו למטופלים בישראל סמוך ככל הניתן לאישורן על ידי ה-FDA בארה"ב.

 הכותב הוא סמנכ"ל פארמה ישראל

נושאים קשורים:  חיים מרטין,  פארמה ישראל,  דעות,  אישור ה-FDA,  אישור תרופות,  קורונה,  חיסונים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
23.02.2022, 15:07

לדעתי רק מציאת תרופה לקורונה היא הפיתרון..אי אפשר כול מספר חודשים לקבל עוד חיסון.