מחקרים

חתימת TGF-β גבוהה בגידולים גינקולוגיים

החוקרים יצרו ציון המבוסס על גני TGF-β אשר במידה ויתוקף במחקרים גדולים יותר יוכל לשמש לניבוי תגובה למעכבי נקודות בקרה חיסונית

גידול סרטני. צילום: שאטרסטוק

נכון להיום התגלו חתימות גנטיות שונות המנבאות עמידות למעכבי נקודות בקרה חיסונית (immune checkpoint inhibitors-ICI) בגידולים שונים אך הנתונים בנוגע לחתימות בגידולים גינקולוגיים לוקים בחסר.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Npj Precision Oncology השתתפו 49 נשים עם ממאירויות גינקולוגיות. במחקר נמצא כי במטופלות ללא חתימת טרנסקריפטום, רעילות הקשורה באימוניות (immune related toxicity) הייתה המנבאת הקלינית היחידה של תגובה לטיפול עם ICIי(p=0.008). תגובה קלינית אובייקטיבית נמצאה כמנבאת היחידה של שרידות ללא התקדמות מחלה ושרידות כוללת. עוד נמצא כי ביטוי מוגבר של PD-L1 היה קשור עם שרידות ללא התקדמות מחלה פחות טובה.

בהמשך, החוקרים ביצעו אנליזות טרנסקריפטום ומסלולי איתות על בסיס התגובה ל-ICI ותוצאי השרידות ומצאו כי למסלול האותות המבוקר על ידי TGF-β יש תפקיד חשוב בכישלון של טיפול עם ICI. שימוש בציון המבוסס של שישה גני TGF-β הדגים שרידות ללא התקדמות מחלה ארוכה יותר בחולות עם ציונים נמוכים יותר (8.1 חודשים לעומת 2.8 חודשים, p=0.046) ובפרט בסרטן שחלות (16.6 חודשים לעומת 2.65 חודשים, p=0.0012). בנוסף, הודגם כי הימצאות רבה של תאים המדכאים את פעילות מערכת החיסון כדוגמת תאי T רגולטוריים, אאוזינופילים ומאקרופג'ים מסוג M2 קשורה עם שרידות כוללת קצרה יותר ובעלת מתאם חיובי עם ביטוי CD274 ו-CTLA4.

מחקר זה סיפק תובנות בנוגע לתפקיד של TGF-β בתיווך  העמידות ל-ICI והקשר בינו לבין "מיקרו-סביבת" הגידול בממאירויות גינקולוגיות. ציון ה-TGF-β, במידה ויתוקף בקבוצה גדולה יותר של חולות, יכול לסייע בזיהוי מטופלות אשר יהנו מטיפול עם ICI.

מקור:

Ni, Y., Soliman, A., Joehlin-Price, A. et al. High TGF-β signature predicts immunotherapy resistance in gynecologic cancer patients treated with immune checkpoint inhibition. npj Precis. Onc. 5, 101 (2021). https://doi.org/10.1038/s41698-021-00242-8

נושאים קשורים:  מחקרים,  גידולים גינקולוגיים,  מעכבי נקודות בקרה חיסוניות,  תגובה לטיפול
תגובות