COVID-19 בישראל

"ההדבקה הנרחבת באומיקרון מייצרת חסינות זמנית ל-BA.2"

בקבינט הקורונה מדגישים כי אחד התנאים להסרת הגבלות התו הירוק הוא מעקב אחרי וריאנט BA.2 שעלול לשנות את מגמות התחלואה בארץ, אך מרגיעים: הסיכוי שיהפוך לזן הדומיננטי בישראל פוחת

מגיפת הקורונה בישראל. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

הסיכון שתת הזן BA.2 יהפוך לזן דומיננטי ויעלה מחדש את התחלואה בישראל מדאיג את מומחי הבריאות בישראל, וזאת לאור כוונת הממשלה להסיר בקרוב את מגבלות התו הירוק.

הוריאנט BA.2 - תת זן של האומיקרון - מהווה כיום 7.7% מהריצופים בישראל, כאשר שיעור גבוה יותר נמצא בריצופי מאומתים שמגיעים מחו"ל. מנתוני ניטור במערכת הביוב עולה כי באום אל פחם שיעורו מגיע ל-20% והוא התגלה בניטור ביוב גם ביישובים רעננה, נתניה, טירה, רהט והשפד"ן (המנטר את אזור המרכז). כך דיווחה הבוקר (א') מיטל יסעור-בית אור ב"ישראל היום".

בדיון קבינט הקורונה האחרון צוין כי אחד התנאים להסרת הגבלות התו הירוק, הוא "מעקב אחרי וריאנט אשר עלול לשנות את מגמות התחלואה. עדויות מהעולם מצביעות על מידבקות גבוהה יותר לוריאנט BA.2 ולכן יש להביא בחשבון פוטנציאל להפיכתו לזן הדומיננטי בישראל, ושינוי, בהתאם, במגמת וקצב הירידה בתחלואה". עם זאת צוין כי "הסיכון לכך פוחת ככל שמתרחבת ההדבקה הנרחבת באומיקרון, המייצרת חסינות זמנית להדבקה ב-BA.2" ולכן, הסיכוי שוריאנט BA.2 יהפוך לזן הדומיננטי בישראל פוחת.

בתוך כך, ניכרת ירידה במדדי תחלואת הקורונה בישראל. מדו"ח משרד הבריאות מהבוקר (א', 10:00) עולה כי 132,275 ישראלים אובחנו בשבוע האחרון כחיוביים לקורונה, 10,354 מתוכם אתמול (שבת). בשבוע שבין 6 ל-12 בפברואר, לשם השוואה, אובחנו 240,756 חיוביים - ירידה של כ-45%. אם יישמר קצב הירידה הזה, סביר כי בימים הקרובים יאובחנו בישראל פחות מ-10,000 חיוביים יומיים. גם מקדם ההדבקה מעיד על דעיכת התפשטות הנגיף ונותר יציב בשלושת הימים האחרונים - 0.67.

מספר החולים הפעילים ממשיך לרדת והוא עומד הבוקר על 137,797. בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,840 חיוביים לקורונה, 824 מהם במצב קשה, מהם 265 מונשמים. אתמול אושפזו 75 חולים חדשים במצב קשה - המספר היומי הנמוך ביותר מאז 12 בינואר.

9,841 נפטרו מאז תחילת המגיפה בארץ וככל הנראה כבר ימים הקרובים ישראל תחצה את רף ה-10,000 במספר המתים במגיפה.

בראיון ל-ynet הבוקר אמר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, כי נראה שישראל מתקרבת לסיום הגל החמישי וציין כי הוא מזהה מגמת דעיכה. "אני חושב שלמדנו שהקורונה כאן כדי להישאר, השאלה איזו צורה היא תתפוס. האומיקרון זה קצת פלא מבחינה מסוימת כי הוא שונה ממה שהכרנו עם האלפא והדלתא, אבל זה לא אומר שעכשיו לא מתבשל איזה וריאנט חדש".

פרופ' כהן התייחס גם לוריאנט B.A2 וסיפר כי במחקר שהתפרסם בסוף השבוע ביפן ועדיין לא עבר ביקורת עמיתים, נמצא שייתכן שהזן גורם למחלה קשה יותר, "אבל זה נבדק באוגרים ולא בבני אדם וברוב הגדול, אין הדבקות חוזרות".

נושאים קשורים:  זן BA2,  קורונה,  תחלואה,  תו ירוק,  קבינט הקרונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות