חדשות

מחקר: חומרת שבץ מוחי והישנות אירועי השבץ והסיכון לדמנציה

חוקרים באוניברסיטאות תל אביב וג'ונס הופקינס גילו כי קיים סיכון מוגבר לדמנציה לאחר שבץ מוחי, עם שיעורים גבוהים במיוחד בקרב אנשים עם אירועי שבץ מוחי מרובים ועם שבץ מוחי חמור יותר

פרופ' סילביה קוטון. "ממצאי המחקר מדגישים את הערך הרב של מניעה ראשונית ושניונית של שבץ מוחי כאמצעים להפחתת הסיכון לדמנציה". צילום: דוברות אונ' ת"א

מחקר חדש של אוניברסיטת תל אביב מעריך את הסיכון לדמנציה לאחר שבץ מוחי איסכמי ובוחן כיצד סיכון זה משתנה לפי חומרת השבץ והישנות אירועי השבץ. החוקרים גילו כי קיים סיכון מוגבר לדמנציה לאחר שבץ מוחי, עם שיעורים גבוהים במיוחד בקרב אנשים עם אירועי שבץ מוחי מרובים ועם שבץ מוחי חמור יותר.

את המחקר הובילה פרופ' סילביה קוטון, ראשת מכון הרצג לחקר הזיקנה וסגל בכיר בחוג לסיעוד, הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, יחד עם פרופ' ג'וזף כורש ופרופ' רבקה גוטסמן מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, ארה"ב, ובשיתוף חוקרים נוספים במחקר (Atherosclerosis Risk in Communities) ARIC. ממצאיו של המחקר פורסמו בכתב העת JAMA Neurology.

שבץ מוחי עלול להביא לפגיעה עצבית קבועה, לסיבוכים ולמוות. הוא הגורם העיקרי לנכות באוכלוסיה הבוגרת ואחד משלושת גורמי התמותה העיקריים בעולם המערבי. לפי נתוני משרד הבריאות, מדי שנה מתרחשים בישראל כ-18,000 מקרים חדשים של שבץ מוחי. 85% ממקרי שבץ מוח הם שבץ איסכמי הנגרם כתוצאה מבעיה באספקת הדם לרקמה מסוימת במוח.

מחקרים קודמים הראו כי שבץ מוח איסכמי קשור לסיכון מוגבר לדמנציה. עם זאת, קיים מידע מועט לגבי התרומות הספציפיות של חומרת השבץ המוחי וההישנות של אירועי שבץ לסיכון לדמנציה. יתר על כן, הנתונים על חומרת שבץ מוחי במחקרים אפידמיולוגיים גדולים אינם שכיחים.

מאחר שגם חומרת השבץ המוחי וגם ההישנות של אירועי שבץ קשורות שתיהן לסיכון מוגבר לדמנציה, הממצאים של המחקר מדגישים את הערך הרב של מניעה ראשונית ושניונית של שבץ מוחי כאמצעים להפחתת הסיכון לדמנציה. משימה זו חשובה במיוחד לאור העלייה הצפויה בשיעור האוכלוסיות בגיל השלישי והרביעי בעולם.

המחקר בחן מספר רב של אירועים ובמהלכו אותרו 1,378 אירועי שבץ מוח איסכמי ו-2,860 מקרים של דמנציה, שהתרחשו בקרב מעל ל-15,000 משתתפים. המשתתפים ב-ARIC עוברים הערכה של מצב קוגניטיבי וגורמי סיכון למחלות קרדיווסקולריות במספר נקודות זמן, לכן ניתן היה להעריך את ההשפעה של שבץ מוחי על דמנציה תוך בקרה על גורמי סיכון המשותפים לשבץ מוח ודמנציה.

"הזמינות של נתונים מפורטים על מאפיינים של המשתתפים וגורמי סיכון הנאספים החל באמצע החיים ומעודכנים לאורך מעל ל-30 שנה ב-ARIC, מהווה הזדמנות ייחודית לאפיין את הקשר בין שבץ מוח ודמנציה", מסבירה פרופ' קוטון.

מחקר ה-ARIC הוא מחקר תצפיתי ארוך שנים שנערך על 15,792 תושבים בארבע קהילות בארה"ב, שהיו בני 45-64 בתחילת המחקר (בשנים 1987-89). המחקר נועד לחקור את הגורמים לטרשת עורקים ומחלות הקשורות לה, ולהעריך הבדלים בהתפלגות של גורמי סיכון קרדיווסקולריים לפי גזע, מין ותקופות זמן. במהלך המחקר נאסף מידע רחב על המשתתפים, הן בבדיקות המתקיימות מדי מספר שנים במרכזים המשתתפים במחקר והן במעקב באמצעות שיחות טלפון תקופתיות.

בנוסף למעקב זה, מידע על אירועי שבץ מוחי נאסף החל מהשנים 1987-89 מרשומות בתי החולים ונבדק באופן קבוע על ידי רופאים מומחים. עם זאת, מידע על חומרת השבץ לא נאסף בעבר.

"מתוך הכרה בחשיבות חומרת השבץ המוחי כמנבא חשוב של תוצאים בריאותיים לטווח קצר וארוך לאחר השבץ, לאחרונה אספנו מידע על חומרה עבור כל אירועי שבץ המוח האיסכמי ב-ARIC. התפקוד הקוגניטיבי הוערך באופן מקיף באמצעות מבחנים רבים במספר נקודות זמן לאורך מחקר ARIC.

"בנוסף, קיים מעקב מתמשך ב-ARIC לזיהוי מקרי דמנציה גם בקרב אנשים שאינם יכולים להגיע לבדיקה במרכזים המשתתפים. במחקר הנוכחי, השתמשנו בכל המידע הזמין ב-ARIC כדי לחקור את הקשר בין התרחשות שבץ מוחי, חומרת השבץ המוחי ודמנציה", מדגישה פרופ' קוטון ומוסיפה: "הצעדים הבאים שלנו הם לחקור את הקשר בין שבץ מוחי לבין פגיעה קלה בתפקוד הקוגניטיבי וההידרדרות משינויים קלים בתפקוד קוגניטיבי לדמנציה".

מחקרים עתידיים יכללו גם מידע שנאסף בהדמיה מוחית שיסייע להעריך השפעות אפשריות של נגעים אחרים ברקמת המוח ובכלי הדם המוחיים, בנוסף לשבץ מוחי. 

נושאים קשורים:  פרופ' סילביה קוטון,  שבץ מוחי,  דמנציה,  אוניברסיטת תל אביב,  מחקר,  חדשות
תגובות