חדשות

מספר הילדים המאובחנים בישראל עם אוטיזם עולה דרמטית מדי שנה

רק השנה נוספו 870 מאובחנים חדשים, אולם רק מחצית ממעונות היום השיקומיים ייעודיים לילדים על הרצף קולטים אותם

אוטיזם. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מספר הילדים המאובחנים באוטיזם בישראל עולה דרמטית מדי שנה. רק השנה נוספו 870 מאובחנים, אולם רק מחצית ממעונות היום השיקומיים ייעודיים לילדים על הרצף קולטים אותם. הנתונים נמסרו אתמול (ד') על ידי ד"ר רפי לטנר, סגן מנהל המחלקה לאוטיזם במשרד הבריאות בכנס הלאומי ה-4 לחקר האוטיזם ובעיות נוירולוגיות הקשורות בהתפתחות הילד, שנערך באוניברסיטת בן גוריון בבארשבע.

ד"ר לסנר מסר כי קיים מחסור חמור במטפלים עבור ילדים המצויים על הרצף "ואנחנו מחפשים פתרונות יצירתיים" כדי לתת מענה לבעיה זאת. "מסיבה זאת", הדגיש, "יש חשיבות גדולה להבנת מקור העלייה המתמדת בשיעור הילדים עם אוטיזם, גורמי הסיכון לתופעה וחשיפת הגורמים הללו".

הכנס הלאומי, שאירועיו נפרשו על פני שלושה ימים, עסק במגוון נקודות מבט בחייהם של אוטיסטים וכן במחקרים שיכולים להשפיע על הטבת אורחות חייהם, ככל שיתבגרו.

בדיונים ובמצגות שהוצגו בכנס הוצפו סוגיות שונות שלגביהן מתקיימים עתה מחקרים: הקשר שבין מוזיקה לאוטיזם; עד כמה שירות צבאי משמעותי יכול לתרום לאוטיסטים; כיצד הם מתמודדים עם תחלואה נלווית; כיצד משלבים אותם בתעסוקה; האם וכיצד ניתן לרתום טכנולוגיות חדשניות לטיפול באוטיזם וגם היבטים גנטיים של התופעה.

בין הדוברים בכנס היו נשיא אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' דניאל חיימוביץ, ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, יעל יוספסברג, יו"ר הנהלת ההורים בעמותת אלוט, ציפי אדלשטיין, מנכ"לית עמותת ילדים בסיכון ופרופ' אילן דינשטיין, ראש המרכז הלאומי ע"ש עזריאלי לחקר האוטיזם ונוירו-התפתחות.

נושאים קשורים:  אוטיזם,  אבחון אוטיזם,  חדשות,  ד"ר רפי לטנר
תגובות
18.02.2022, 10:13

ישנה עליה ברורה במספר המאובחנים כלוקים באוטיזם בכל העולם. אם זאת לא ברור עד כמה עליה זו אמיתית ועד כמה היא נובעת מעלית המודעות ושיפור אמצעי האבחון.
בתור מי שקוראת כל שבוע עשרות דוחות של פסיכולוגים, נוירולוגים ופסיכיאטרים ( תביעות גמלה מביטוח לאומי) מתרשמת אני מקלות בלתי נסבלת בקביעת האבחנה. כל התנהגות שחורגת מהממוצע הופכת ישר לחשודה באוטיזם . כל ילד עם מוגבלות שכלית מסיבה כלשהי, כולל סיבות אורגניות של פגיעה מוחית, מקוטלג כאוטיסט. במדינת ישראל נעלמו הילדים עם פיגור שכלי, יש רק ילדים אוטיסטים.

25.02.2022, 13:24

כל פעוט שמתגלה כסובל מקשיי שפה ותקשורת אמור לקבל מוקדם ככל האפשר את האבחנה של אוטיזם אם הוא ממלא חלק גדול מהקריטריונים לפי ה-DSM. רק אז אם יקבל את סל הטיפולים המגיעים לו יש סיכוי שתשתפר השפה, ההבנה, התקשורת וההתנהגות וגם ציוני ה DQ, כלומר האינטליגנציה. מה הטעם לדחות את האבחון של אוטיזם ולהעמיק את הבידוד והקשיים של ילדים רכים אלה. הרי עבודה עם קלינאית תקשורת סטנדרטית שאינה מזהה את ליקוי התקשורת לא תביא תוצאות!!! השאלה העקרונית של המערכת (ביטוח לאומי והמדינה) היא מתי עדיף להשקיע בהם את המשאבים בשלבים מוקדמים או מאוחרים. עבודות מארה״ב כבר הוכיחו שהשקעה של כל דולר בגיל הרך תחסוך 7 דולר בהמשך!! ד״ר מילה יקרה למה מציק לך שהאבחנה ניתנת בקלות והילדים מקבלים התערבות מוקדם?? הרי בסופו של דבר הסיכוי היחיד שהם יתקדמו לאיזושהי דרגה של עצמאות וחוסר תלות במדינה היא רק אם יקבלו התערבות מקיפה בכל התחומים גם הם רק ״מפגרים״ ולא ממש ״אוטיסטים קלאסיים״. מה עדיף לטפל מוקדם ביותר ילדים ולנסות להציל מתוכם חלק או ״לפספס״ בודדים ולתת להם להעמיק את הפער?? כמי שחוקרת את התפתחות האוטיזם בגילאים 0-18 חודשים יש חפיפה מאד גדולה בין כל הליקויים בתקופה הזאת. כולם מתחילים עם בעיות בויסות חושי (באות לביטוי בבעיות אכילה עליה או האטה קיצות במשקל, שינה ויכולת הרגעות), בעיות מוטוריות (טונוס נמוך או גבוה, גמישות יתר או נוקשות, עיכוב או מהירות בהתפתחות מוטורית (הליכה בגיל 10 או 18 חד׳), התנהגות (אי שקט, רגישות יתר או תת רגישות חושית עד אדישות) ועיכוב שפה. חלק גדול מקבלים ציוני IQ בשל חוסר שיתוף פעולה ובמהלך השנים לאחר התערבות מתברר שהם בתפקוד גבוה.
למה לא לתת להם את ההזדמנות לנצל את מה שמגיע להם על פי החוק (ככל שהפעוט צעיר יותר הסל נרחב יותר) להביא את ההורים להשקיע באופן פרטי (כי ההורים כבר יודעים במה מדובר) ורק המערכת מתקשה לתת אבחנה (גם אם היא זמנית ולא במאה אחוז) ונותנת להם סל שיקום?? הרי ההוצאות בהמשך על המדינה יהיו גדולות הרבה יותר להחזיקם במוסדות וכו׳

27.02.2022, 19:34

כל הכבוד מינה!

26.04.2022, 16:23

נכון מאוד !

26.04.2022, 16:28

צרצון לעזור בשלב מוקדם של התפתחותהם מגדירים אוטיזם, אך לאחר גיל 10 לא רואים תסמנים של אוטיזם אלא בעיות אחרות. מה פתרון?