מחקרים

האם יש קשר בין מיקום מלנומה, חתימת UV, נטל מוטציות ותגובה למעכבי PD-1?

מחקר הדגים כי מלנומות עוריות באזורים חשופים לשמש הן עם סיכוי גבוה יותר להיות עם נטל מוטציות גבוה וכי הסיכוי שלהן להגיב למעכבי PD-1 גבוה מאשר מלנומות באזורים שאינם חשופים לשמש

מלנומה, בדיקה (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים קודמים הדגימו כי ייתכן וישנו קשר בין נטל המוטציות בגידול (tumor mutational burden-TMB) ותגובה למונותרפיה עם מעכבי PD-1 בשורה של גידולים שונים. בגידולי עור, TMB גבוה נגרם לרוב כתוצאה מחשיפה לקרינה אולטרה-סגולה (UV).

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת JCO Precision Medicine חוקרים שיערו כי יהיה קשר בין מיקום מלנומה עורית לפי חשיפה לשמש ותגובה למעכבי PD-1. המחקר בוצע באופן פרוספקטיבי במספר רב של מרכזים תוך ביצוע ריצוף גנומי של דגימות מגרורות המלנומה לפני תחילת טיפול עם מעכבי PD-1 באמצעות ערכת FoundationOne.

במחקר הוכללו 102 חולים עם מלנומה מתקדמת עם ערכי TMB זמינים עבור 94 מהחולים. תוצאות המחקר הדגימו, הן במודל חד ורב-משתני, כי TMB גבוה היה קשור באופן מובהק עם מלנומה באזורים בעור החשופים לשמש ועם גיל. המצאות של חתימה מולקולרית של קרינת UV באתר הגרורה גם היא קושרה עם TMB גבוה (p=0.003). למלנומות עם TMB גבוה היה סיכוי גבוה יותר להגיב למעכבי PD-1 לעומת מלנומות עם TMB נמוך וקשר זה היה "תלוי מינון" בעל עקומה מעריכית (אקספוננציאלית) עם יחס סיכויים שלילי של 0.4 (p=0.004) בין כל Log של TMB לבין התקדמות מחלה על פני שישה חודשים.

החוקרים סיכמו כי חשיפה מצטברת לשמש והמצאות חתימה מולקולרית של קרינת UV באתר גרורת מלנומה הינם סמנים ביולוגיים משמעותיים הקשורים לנטל המוטציות בגידול. לעור העובדה כי בדיקות TMB טרם זמינות באופן גורף למיקום הנגע הראשוני חשיבות בקבלת החלטה על הטיפול בממאירות זו.

מקור:

Dousset, L. et al.  (2021) JCO Precision Oncology. DOI: 10.1200/PO.21.00084 

נושאים קשורים:  מחקרים,  מלנומה,  קרינה,  חשיפה לשמש,  נטל מוטציות
תגובות