מחקרים

הידרוקסיכלורוקווין עשויה למנוע החמרה של טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית

חולי טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית שקיבלו הידרוקסיכלורוקווין חוו שיעור נמוך יותר של החמרה במוגבלות כתוצאה ממחלתם, כפי שנבדק במבחן הליכה

10.02.2022, 17:15
הידרוקסיכולורוקווין. צילום: אילוסטרציה

חולי טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית (PPMS: Primary Progressive Multiple Sclerosis) אינם מגיבים היטב לטיפולים מדכאי חיסון או לאימונומודולציה. כחלק מהפתופיזיולוגיה של מחלת ה-PPMS נמצאה הפעלה כרונית של המיקרוגליה. התרופה הידרוקסיכלורוקווין נגד מחלת המלריה מפחיתה את הפעילות של המיקרוגליה האנושית, וכן נמצאה השפעה מגינה על תאי העצבים in vitro.

במסגרת מחקר פאזה 2, בעל זרוע אחת, שממצאיו פורסמו בכתב-העת 'Annals of Neurology', החוקרים ביצעו futility trial בו ניתנו למשתתפים 200 מיליגרם הידרוקסיכלורוקווין פומי פעמיים ביום, למשך 18 חודשים. על מנת לחקור מצב של החמרת המוגבלות בהיעדר מוקד דלקת גלוי, הוצאו מהמחקר משתתפים עם נגעים שנצפו באמצעות הדמיית MRI. התוצא הראשוני של המחקר היה החמרה של ≥ 20% בזמן הליכה לאורך 25 רגל (7.62 מטרים), כפי שנמדדה בין 6 ו-18 חודשים של מעקב.

בהתבסס על תוצאות המחקר המקורי, הצפי להחמרה עמד על 40% מהעוקבה. החוקרים השתמשו ב-Simon 2-stage על מנת להשוות בין השערת אפס (null hypothesis) של החמרה בקרב 40% מהעוקבה, אל מול החלופה החד-צדדית (one-sided) של 20%. באמצעות שגיאה מסוג 1 של 5% וחוזק של 80%, הטיפול עם הידרוקסיכלורוקווין עשוי להיות מוצלח במידה ופחות מ-10 משתתפים מתוך 35 יסבלו מהחמרה קלינית מובהקת.

החוקרים מציינים כי מחקרם עמד בתוצא הראשוני, שכן רק 8 מתוך 35 המשתתפים חוו החמרה בתקופה בין 6 חודשים ו-18 חודשים. בסך הכל, הידרוקסיכלורוקווין נסבלה היטב בקרב המשתתפים, עם שיעור אירועים חריגים של 82% ואירועים חריגים רציניים ב-12% מהמשתתפים. ניתן להניח כי האירועים החריגים החמורים אינם קשורים לשימוש עם הידרוקסיכלורוקווין.

לסיכום, הטיפול עם הידרוקסיכלורוקווין נקשר עם הפחתה בשיעורי החמרת המוגבלות בחולי PPMS. הידרוקסיכלורוקווין עשויה להיות טיפול מבטיח ל-PPMS, ויש צורך במחקרים נוספים בבקרה אקראית על מנת להמשיך לחקור את הנושא.

מקור:

Koch, M. W., Kaur, S., Sage, K., Kim, J., Levesque-Roy, M., Cerchiaro, G., Yong, V. W., Cutter, G. R., & Metz, L. M. (2021). Hydroxychloroquine for Primary Progressive Multiple Sclerosis. Annals of Neurology, 90(6), 940–948. https://doi.org/10.1002/ANA.26239

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת נפוצה,  טרשת נפוצה מתקדמת,  הידרוקסיכולורוקווין
תגובות