COVID-19 בישראל

סקר משרד הבריאות: 10% מהנשים שקיבלו בוסטר דיווחו על אי סדירות במחזור

הסקר נועד לבדוק את תופעות הלוואי שחוו מעל 2,000 מתחסנים לאחר קבלת המנה השלישית | נשים דיווחו יותר מגברים על תופעות לוואי שונות וכן שיעור גבוה של דיווחים על תופעות לוואי בקרב בני 39-18 

משרד הבריאות פרסם אתמול (ד') ממצאי סקר שערך על תופעות הלוואי המדווחות, לאחר מתן מנת החיסון השלישית לקורונה (הבוסטר) של חברת פייזר. מהממצאים עולה כי מרבית התופעות היו מקומיות וחלפו אחרי כמה ימים. הן גם לא היו קשות יותר לעומת אלו שדווחו לאחר קבלת חיסונים הקודמים. עם זאת, כ-10% מהנשים שדיווחו על תופעות לוואי שונות, דיווחו גם על אי-סדירות במחזור.

הסקר נמשך בין 19 בספטמבר 2021 ל-25 באוקטובר. הוא כלל 2,049 נבדקים בשלוש קבוצות גיל: 39-18, 59-40, ו-60 שנה ומעלה. 51% מהם היו גברים ו-49% נשים. הסקר נועד לבדוק את שכיחות תופעות הלוואי סמוך לקבלת החיסון השלישי, וכן את זמן הופעתן והמשכן לעומת החיסונים הקודמים. מהסקר עלה כי שכיחות תופעות הלוואי הייתה גדולה יותר בקרב גברים צעירים ונשים.

מסיכום הממצאים עולה:

  • ככלל, שני שלישים מהנשאלים דיווחו על תופעת לוואי אחת ממנה סבלו בתוך 21 עד 30 יום אחרי קבלת החיסון.
  • בקרב נשים שיעור הדיווח היה גבוה יותר מאשר אצל גברים: 75% לעומת 58%. שיעור דיווח גבוה יחסית נרשם גם בקרב צעירים בני 39-18. מבין המדווחים על תופעות לוואי רק 0.5% נזקקו לאשפוז בבית החולים.
  • לגבי התופעות שהופיעו לאחר החיסון: 55% מהנשאלים מסרו שסבלו מתופעה מקומית אחת, כשהבולטות ביותר היו כאב, הגבלה בתנועת היד או נפיחות באזור. הן חלפו בתוך יום אחד עד שלושה ימים.
  • 48% דיווחו גם על תופעות כלליות, ובראשן חולשה כללית או עייפות, כאב ראש, כאבי שרירים, צמרמורות וחום גבוה. רק 4.5% דיווחו על תופעות נוירולוגיות כמו נימול או טשטוש בראיה. מיעוט התופעות הנוירולוגיות (עקצוץ, נימול, טשטוש בראייה) אלרגיות ואחרות הופיעו בטווחי זמן ארוכים מהחיסון (עד חודש), למעלה מחמישית ממי שדיווחו על תופעות אלה, פנו לקבלת טיפול רפואי.

כחלק מהסקר בוצעו גם ראיונות-המשך עם חלק מהנשים שדיווחו על תופעות הלוואי. הסיבה לכך היא שאותן נשים, 10% מהנשאלות מתחת לגיל 54, דיווחו גם על שינויים שחוו בווסת שלהן. הן העידו על תופעות כמו איחור בקבלת הווסת, דימום מוגבר, הקדמה של הווסת ודימום ארוך מהרגיל. שליש מהנשאלות בריאיון-ההמשך אף דיווחו כי פנו לטיפול רפואי בעקבות השינויים הללו, ו-39% סיפרו כי חוו תופעות דומות גם אחרי החיסונים הקודמים, אך הם חלפו עם הזמן. עורכי הסקר הדגישו כי מרבית התופעות שדווחו, מכל הסוגים, המופע שלהן לאחר קבלת החיסון השלישי לא היה קשה יותר בהשוואה לתופעות שחוו מהחיסונים הקודמים.

הסקר אושר על ידי ועדת הלסינקי העליונה של משרד הבריאות.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון לקורונה,  בוסטר,  תופעות לוואי,  מחזור חודשי
תגובות
אנונימי/ת
11.02.2022, 10:22

ד"ר, אני רק שאלה.
אם החיסון גורם לשינוי בווסת, האם אין המשמעות שיש לו השפעות הורמונליות?
דבר שמשרד הבריאות הכחיש לכל אורך הדרך!

אנונימי/ת
11.02.2022, 14:29

אל תטרידי אותם בענייני נשים…

אנונימי/ת
11.02.2022, 15:19

בדו"ח מופיע גם שרבע מהחולים עם מחלות אוטואימוניות דיווחו על החמרה במצבם. אני ניסיתי להזהיר חולת טרשת לאחר שנתקלתי במספר דיווחים, והיא התייעצה עם רופא "מומחה" שאמר לה שאין לה בעייה להתחסן בחיסון רביעי.