חדשות

חולה סרטן או דיאליזה יקבל ימי מחלה על ימי בדיקות תקופתיות

ועדת העבודה והרווחה בכנסת אישרה בקריאה ראשונה את תיקון חוק דמי מחלה, לפי חישוב היעדרות מהעבודה לחולים במחלה קשה יחל כבר מהיום הראשון, כולל ימי טיפול תקופתיים

טיפול דיאליזה. אילוסטרציה

בוועדת העבודה והרווחה אושר אתמול (ג') לקריאה ראשונה החוק שיזמו חברות הכנסת אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד) ונעמה לזימי (העבודה) שיחייב תשלום דמי מחלה מלאים, החל מהיום הראשון, לחולים במחלה קשה כסרטן ודיאליזה, וכן לימי טיפול תקופתיים. יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה), הדגישה כי מדובר בחוק מוסרי שאין כמוהו, לטובת החולים הקשים.

בחוק דמי מחלה, התשל''ו–1976, נקבע כי עובד שנעדר מעבודתו בשל מחלה יהיה זכאי החל מהיום הרביעי ואילך לדמי מחלה מלאים ואילו ביום השני והשלישי – למחצית דמי המחלה. משמע, שביום הראשון להיעדרו, לא יהיה זכאי לדמי מחלה.

כיום חיים בישראל למעלה מ-200,000 חולי סרטן וכאלה שהחלימו ממחלת הסרטן. כמו כן, מדי שנה מתגלים בישראל כ-28,000 מקרים נוספים. בשנים האחרונות, הודות לשיפור בשיעורי הגילוי המוקדם ודרכי הטיפול במחלות הסרטן, חולים רבים מחלימים ממחלתם וחוזרים לשגרת חיים פעילה ולעבודה במשרה מלאה, אך גם לאחר ההחלמה המטופלים מחויבים בביקורות הכרוכות באשפוז יום או בטיפול יומי, בהתאם לסוג המחלה ולחומרתה.

עובד חולה אינו זכאי כיום לדמי מחלה עקב היעדרות שאינה מתמשכת יותר מיום אחד. גם בעת גילוי המחלה צפוי העובד להיעדר לצורך בדיקה חד יומית בשל המחלה, ולא היה זכאי עד כה לדמי מחלה בעד היעדרויות אלו.

לפיכך, מוצע בחוק החדש לקבוע כי עובד שחלה במחלה קשה ומוכרח להחסיר יום עבודה או להיעדר מחלקו בגלל בדיקות ביקורות תקופתיות או טיפול תקופתי, יהיה זכאי לדמי מחלה מהיום הראשון להיעדרות. לדעת יוזמת החוק לוי-אבקסיס, דווקא לאנשים צעירים שחלו במחלה קשה וטרם צברו ותק בעבודה, יש לשמור לו על מקום העבודה. היוזמת נעמה לזימי ציינה כי "שוק העבודה צריך להיות מותאם לכל חלקי הציבור, והתקופה בה יישמר לו מקום העבודה קצובה בזמן: החוק הזה נוגע בסולידריות הכי בסיסית, ואנו לא צריכים להיות תלויים במעמדנו הכלכלי".

עו"ד תמר מתתיהו ממשרד הכלכלה הביעה את תמיכתה בחוק שבה יוגדרו המחלות הקשות כמחלה ממארת ומחלת כליות, להן נצרכים טיפולים תקופתיים. היא הדגישה את הצורך לכלול את הטיפול במחלה עצמה ואת הביקורת התקופתית. גם נציגי משרד הבריאות, האוצר והמשפטים תמכו בחוק.

עידן ליבוביץ', ממרכז טל 'חלאסרטן', הדגיש את הצורך באי קיזוז ימי חופשה לימי טיפולים או בדיקות תקופתיים למחלימים. משה בניטה, אב שכול לילד שנפטר מהמחלה, הדגיש כי במחלת ילד, אחד ההורים נמצא צמוד לילד החולה, וההורה השני בעבודה חלקית בלבד בגלל הצורך לטפל בשאר ילדי המשפחה. לפיכך, יש לאפשר לאחד ההורים לקבל את מלוא ימי המחלה.

היועצת המשפטית של הוועדה, נועה בן שבת, השיבה כי לצורך העניין ישונה גם החוק לעניין מחלת ילד. נציגות איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים הדגישו את הצורך באישור ייעודי למחלה קשה זו ולא להסתפק באישור מחלה כללי.

נושאים קשורים:  ימי מחלה,  חולי דיאליזה,  חולי סרטן,  חדשות,  חוק דמי מחלה,  ח"כ אורלי לוי-אבקסיס,  ח"כ נעמה לזימי
תגובות