חדשות

ב"שערי צדק" מזהירים מפני ה"סקאד" שתוקף נשים לאחר לידה

בתוך חודש אחד הצליחו הרופאים להציל שתי נשים לאחר לידה עם קרע ספונטני של דופן העורק הכלילי | פרופ' מיכאל גליקסון: "זהו מצב נדיר ביותר ואיננו יודעים מה פשר ריבוי המקרים לאחרונה. יש לגלות ערנות"

אמבולנס בפתח בית החולים שערי צדק. צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל, לפאש 90

תופעת "סקאד" הנדירה תוקפת יולדות מספר חודשים לאחר לידה. לאחר מקרה חוזר וסוער בתוך חודש אחד שבו הצליחו רופאי מערך הלב ב"שערי צדק" להציל שתי נשים עם התקף לב לאחר לידה, קובעים הרופאים: "בכל מקרה של כאבים בחזה חצי שנה מהלידה, יש  לבצע בירור לבבי מהיר ומעמיק".

מדובר בתופעה נדירה ביותר המתרחשת אחת לעשרות או מאות אלפי יולדות וגם בנשים צעירות בכלל, כאשר ללא כל רקע לבבי קודם, העורק נסתם כתוצאה מדימום פנימי בין שכבות הדופן של העורק עצמו. באחרונה, כך מסתבר, גברה השכיחות של המקרים ובהם כמה מקרים קשים שכמעט הסתיימו באסון.

פרופ' מיכאל גליקסון, מנהל מרכז הלב ב"שערי צדק": "זהו מצב נדיר ביותר - לרוב אנחנו רואים מקרה אחד או שניים בשנה ואילו לאחרונה הופיעו מספר מקרים בזה אחרי זה, בנוסף לאותן שתי נשים המוזכרות כאן. עדיין איננו יודעים מה פשר הריבוי של המקרים הללו לאחרונה".

המקרה הראשון ב"שערי צדק" אירע בשבת אחר הצהריים ביולדת בת 39, כחודשיים לאחר לידה שביעית. האישה בריאה, תושבת אזור יהודה, פנתה לרופא המשפחה בעקבות כאבים בחזה, וזה סבר כי מדובר בתופעה שגרתית לאישה לאחר לידה. אולם, לאחר שהאישה התעקשה, בוצעה בדיקת א.ק.ג שהוכיחה כי משהו לא תקין והיא פונתה לבית החולים.

בבית החולים היא אובחנה עם אירוע לבבי המכונה "סקאד" - Spontaneous Coronary Artery Dissection, ובעברית: קרע ספונטני של דופן העורק הכלילי. בהמשך, כשמצבה המשיך להידרדר, התקיימה התייעצות דחופה בין הרופאים הבכירים ובראשם פרופ' גליקסון, ד"ר דני דביר, מנהל יחידת הצנתורים, וד"ר אלעד אשר, מנהל טיפול נמרץ לב, והוחלט על הצורך בהתערבות כירורגית דחופה להצלת חייה של האישה.

ד"ר סליס תג'ר, מנהל כירורגיית לב חזה, שהובהל לבית החולים, מספר: "בתוך 12 דקות כבר הייתי בחדר הניתוח כאשר המרדים כבר החל לבצע את פעולת ההרדמה ואנו התחלנו בביצוע ניתוח מעקפים חירום מיידי".

מספר שבועות חלפו מהמקרה הראשון שהסתיים בהצלת חייה של היולדת, ושוב נתקלו הרופאים במקרה דומה וסוער אף יותר. צוות מד"א עדכן על אישה צעירה, בת 33, עם כאבים בחזה ללא רקע קודם, בדרכה לבית החולים.

ד"ר אמיר אורלב, מנהל מחלקת אשפוז קרדיולוגי, העלה מיד את הסברה כי ייתכן שמדובר בתופעת הסקאד. בצנתור שבוצע באופן מיידי זוהה כי אכן מדובר בתופעה וכי העורק נסתם כתוצאה משטף דם פנימי. "זו לא חסימה מהסוג הנפוץ שנגרם כתוצאה מהצטברות שומנים בעורק. במקרה של סקאד, העורק נסתם כתוצאה משטף דם פנימי בין השכבות של העורק עצמו", מסביר ד"ר אורלב.

לצידו של ד"ר אורלב נמצא ד"ר רמי ג'ועבה, מצנתר בכיר במערך הלב המשולב ב"שערי צדק". בתום פעולת הצנתור שבוצעה בהצלחה החלה הדרמה הגדולה. האישה לפתע חשה ברע ולחץ הדם שלה החל לצנוח. הרופאים הבחינו מיד, גם הפעם, בעורק אחר שנסתם לגמרי ומיד החלו בפעולות לייצוב מצבה.

ההידרדרות המהירה דרשה הזעקת צוות החייאה. תוך כדי ההכנות של המרדים לקראת הניתוח, האישה עברה דום לב מוחלט. הצוות חשש שהוא עומד לאבד אותה וביצע פעולה מיידית של "מכת חשמל" והחזיר למטופלת את הדופק. במקביל, צוות המנתחים הבכיר ד"ר דניאל פינק וד"ר תג'ר הוזעקו לניתוח חירום שהציל את חייה.

אחת המטופלות וצוות הרופאים שהציל את חייה. צילום: דוברות "שערי צדק"

"במקרה הזה, ראוי לציין כי האישה עברה א.ק.ג בקהילה והוא יצא תקין. למרות זאת, הרופא קיבל החלטה נכונה לפנות את האישה לחדר המיון וזה ללא ספק מה שהציל את חייה, כאשר היא במרחק של דקות מחדר ניתוח עם צוות רופאים סביבה", אומר ד"ר אורלב.

ד"ר תג'ר מוסיף: "זהו מקרה נדיר מאוד, המתרחש בדרך כלל אצל נשים עד כחצי שנה לאחר הלידה ללא כל הסבר רפואי ברור. מצב זה דורש התערבות כירורגית מהירה להצלת חייה של האישה. לצערנו, לא כל המקרים מאובחנים בזמן בקהילה ונשים רבות לא שרדו.

"אנו שמחים מהתוצאה המוצלחת של שני המקרים הקשים האחרונים ומקווים שהמודעות לתופעה תגדיל את סיכוייהן של הנשים הללו לשרוד".

לאור שני המקרים הקשים ומקרים שונים נוספים קוראים רופאי מרכז הלב לרופאי משפחה בקהילה ולכל הנשים לאחר לידה: "בכל מקרה של כאבים בחזה בחצי שנה מהלידה – חובה לבצע בירור לבבי מעמיק או לפנות למיון בהקדם. הרופאים ממשיכים לחקור וללמוד על התופעה ומדגישים כי חובה לגלות ערנות לתופעה".

נושאים קשורים:  פרופ' מיכאל גליקסון,  שערי צדק,  סקאד,  התקף לב,  ד"ר דני דביר,  ד"ר סליס תג'ר,  ד"ר אמיר אורלב,  ד"ר רמי ג'ועבה,  חדשות,  תיאור מקרה נדיר
תגובות
אנונימי/ת
09.02.2022, 19:19

האם נבדק הקשר לקורונה?

אנונימי/ת
09.02.2022, 19:30

כרגיל, מתעלמים לחלוטין האפשרות לקשר עם קורונה/ חיסון לקורונה. ממש כמו בתקופה בה הצהירו כי אין קשר בין החיסון לבין שינויים במחסור החודשי למשך חודשים רבים לאחר החיסון.

אנונימי/ת
10.02.2022, 09:32

לעניות דעתי הקשר האפשרי לקורונה ו/או לחיסון כל כך selfevident שמגיע להם ישר כח על עצם הדיווח על בעיה. יש תופעות חמורות אחרות שלא מדווחות...

אנונימי/ת
19.02.2022, 07:59

שאפו להצלחות!

אנונימי/ת
19.02.2022, 17:55

האם יש מיידע לגבי מצבן החיסוני של הנשים, האם חוסנו במהלך ההריון?