חדשות

מנכ"ל משרד הבריאות: "מגיפת הקורונה מקשה על איתור סרטן"

במסגרת היום הבינלאומי למאבק בסרטן, התייחס פרופ' אש להשלכות המגיפה על חולי סרטן | יו"ר המועצה הלאומית לאונקולוגיה בישר על מהלך חדש: פאנל רופאים מתחומים שונים על כל חולה סרטן חדש – "המטופל יידע שצוות שלם דן עליו"

כימותרפיה (אילוסטרציה)

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש הודה אתמול (א') כי "מגיפת הקורונה הקשתה בגילוי מוקדם לאיתור סרטן. פרופ' אש אמר זאת בעת שהוצגו לתקשורת נתונים מלאים עדכניים על היקפן של מחלות הסרטן בישראל וזאת במסגרת היום הבינלאומי למאבק בסרטן.

"זמינות השירותים, בדגש על שירותי המניעה, היתה מאז פרוץ המגיפה לעתים נמוכה משום שאם קופות החולים צריכות לעסוק בבדיקות ובחיסונים נפגעים, נושאים אחרים ושכנוע אנשים לבוא ולעשות בדיקות מניעה – נזנח", אמר פרופ' אש והוסיף: "גם הציבור עצמו, בין אם מתוף חשש ממחלת הקורונה ואם בגלל הבידודים או תחלואה עצמה, נמנע מלהגיע לבדיקות השגרתיות. אני קורא לציבור שלא להזניח בדיקות גילוי מוקדם כמו דם סמוי בצואה, קולונוסקופיה או ממוגרפיה".

על פי הנתונים המבוססים על הרישום הלאומי לסרטן, אותם הציגה בתדרוך פרופ' ליטל קינן בוקר, מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות (מלב"ם) במשרד הבריאות: כ-27 אלף ישראלים מאובחנים מדי שנה עם סרטן חודרני. ב-2019, השנה האחרונה שבה יש נתונים מלאים, אובחנו 27,516 איש. מדי שנה מתים ממחלת הסרטן לסוגיה השונים כ-12 אלף בני אדם (ב-2019 נפטרו 11,748).

שיעור היארעות של סרטן בישראל עומד על 236 ל-10,000 בקרב נשים יהודיות, 228 בקרב גברים יהודים, 206 מקרים בקרב גברים ערבים ו-177 מקרים ל-100,000 נשים ערביות. מגמת הירידה העקבית בתמותה מסרטן בכל קבוצות האוכלוסיה מוערכת בשיעור של בין חצי אחוז לאחוז בשנה.

בתחלואה עצמה נרשמת מגמת ירידה: עד לשנים 2007-2006 היתה עליה במספר הגברים החולים ומאז רואים ירידה ברורה ומובהקת סטטיסטית. בקרב נשים יהודיות היתה עד 2015 מגמת יציבות ומאז ירידה. בקרב נשים ערביות היתה מגמת עלייה עד 2016 ומאז המגמה נעצרה. בשנתיים האחרונות יש ירידה אלא שאיננה מובהקת סטטיסטית.

בהשוואה ל-343 מדינות ואזורים טריטוריאליים בעולם, נמצאת ישראל בשיעור תחלואת הסרטן במקום 49 - גבוה יחסית, ובמקום 89 בתמותה מסרטן. בעולם מאובחנים מדי שנה כ-19 מיליון מקרי סרטן חדשים. הסוגים השכיחים ביותר הם סרטן השד, הריאה, המעי הגס והחלחולת, הערמונית וסרטן הקיבה. בעולם נפטרים מדי שנה כעשרה מיליון אנשים כתוצאה מסרטן.

מאז 1999 מחלות הסרטן הן סיבת המוות הראשונה בשכיחותה בישראל – כ-25% מכלל התמותה. עם זאת, מאז 1996 נמשכת מגמת הירידה העקבית בתחלואה זאת בכל קבוצות האוכלוסיה. השנה הוקצו 268.295 מיליון שקל לטיפולים שונים באונקולוגיה - תרופות ייעודיות לטיפול בגידולים סולידיים וממאירויות המטולוגיות וכן לטיפולים נלווים ותומכים.

גילוי מוקדם ומניעה

בתדרוך גם פורטו גורמי הסיכון לסרטן ואפשרויות המניעה: גיל הוא גורם סיכון מרכזי לסרטן. ככל שמתארכת תוחלת החיים, עולה הסיכון של הפרט לחלות בסרטן במהלך חייו. גורמים נוספים: עישון, צריכת אלכוהול, תזונה לא בריאה, השמנה, יושבנות וכן גורמים תעסוקתיים, סביבתיים (זיהום אוויר), משפחתיים וגנטיים. גורמי הסיכון ההתנהגותיים - התורמים לכשליש מכלל התמותה מסרטן - ניתנים לשינוי.

חלק ממחלות הסרטן השכיחות ניתנות לגילוי מוקדם באמצעות טכנולוגיות ספציפיות שהוכחו  כיעילות. הגילוי המוקדם מאפשר התערבות מוקדמת, שינוי במהלך המחלה והפחתת התמותה ממנה. אולם, חובה להדגיש: טכנולוגיות אלו אכן מועילות בתנאים מסוימים אבל לא באופן גורף. בתדרוך צוין כי בישראל מופעלות כיום שתי תכניות לאומיות לגילוי מוקדם של סרטן השד (באמצעות ממוגרפיה) ושל סרטן המעי הגס והחלחולת (באמצעות בדיקת דם סמוי בצואה). בשני סוגי סרטן אלה נצפתה בשנים האחרונות ירידה מובהקת בתמותה.

תכנית נוספת היא לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם באמצעות HPV test כבר יצאה לדרך ונחשבת לשאפתנית. בשנת 2022 יופעל פיילוט לבדיקת היישומיות של גילוי מוקדם של סרטן הריאה באמצעות בדיקת Low Dose CTי(LDCT).

ד"ר עידו וולף (צילום: איכילוב)

פרופ' עידו וולף, מנהל המערך האונקולוגי באיכילוב, יו"ר המועצה הלאומית לאונקולוגיה. "פחות מטופלים יצטרכו אז לרוץ לקבל חוות דעת שנייה" (צילום: "איכילוב")

פרופ' עידו וולף, יו"ר המועצה הלאומית לאונקולוגיה ומנהל המחלקה האונקולוגית ב"איכילוב", ציין כי בשנה הקרובה יושקו עוד שני מהלכים לשיפור איכות הטיפול בחולי הסרטן בישראל. הראשון: ביצוע דיון בהשתתפות כמה רופאים מכל התחומים על כל חולה סרטן חדש. "זו פעולה חשובה ביותר שתבטיח טיפול טוב יותר ובטוח יותר וחיזוק לרפואה הציבורית. המטופל יידע שצוות שלם דן עליו. פחות מטופלים יצטרכו אז לרוץ לקבל חוות דעת שנייה". המהלך השני הוא הכנסת מדד לאיכות הטיפול שיבחן את המהירות שבה חולה בסרטן המעי הגס שעבר ניתוח מגיע לטיפול כימותרפיה.

בהתייחסו לנתונים אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ: "מחלת הסרטן היא עדיין גורם התמותה הראשון בשכיחותו בישראל. כמעט אין אדם בישראל שלא מכיר מישהו שחלה, או חס וחלילה נפטר כתוצאה מסרטן. משכך, המאבק בסרטן, לשם בקרה וניטור המחלה, גילוי מוקדם שלה, מניעה וכמובן טיפול, הן מהמשימות החשובות ביותר שעומדות בפני משרד הבריאות".

פרופ' אש הוסף: "בשנתיים האחרונות, מגיפת הקורונה לא משפיעה רק על החיים שלנו אלא גם על ההתמודדות עם מחלת הסרטן. למגיפת הקורונה השלכות רבות על הבריאות. חשוב לי להדגיש את נושא המניעה והגילוי המוקדם של מחלת הסרטן, אשר מאותגר בעידן הקורונה לנוכח העיסוק בקורונה והקושי לעתים בהגעה לבדיקות. זו הזדמנות לומר לכולם, גם לנותני השירות וגם לציבור, להקפיד על ביצוע הבדיקות הנדרשות, לא להזניח ולטפל בזמן בכל מה שנדרש".

פרופ' וולף הוסיף: "אנחנו שנתיים בתוך מגיפת הקורונה אבל הסרטן לא מחכה לקורונה. בכל יום מאובחנים בישראל כמעט 90 מקרי סרטן חדשים (32,000 בשנה). בכל יום מתים מסרטן בישראל 30 בני אדם (12,000 בשנה)".

נושאים קשורים:  פרופ' עידו וולף,  מחלת הסרטן,  קורונה,  פרופ' נחמן אש,  מגיפת הקורונה
תגובות
אנונימי/ת
07.02.2022, 19:26

אז אולי לא תחשבו שהקורונה היא הדבר היחידי בעולם ואז תגלו שנפגעו, לא רק הטיפול בסרטן, אלא עוד מחלות אחרות שמוזנחות כבר שנתיים בגלל המדיניות שלכם.
מבישים

אנונימי/ת
08.02.2022, 01:20

כמשנסים את הקורונה עם החיים עצמם אז נפגעים גם חפים מפשע