מחקרים COVID-19

מוטציות חדשות של נגיף הקורונה זוהו בביוב בניו יורק ונקשרו לחולדות

קבוצת חוקרים דוגמת מי ביוב בניו יורק ובמקומות אחרים כדי להתכונן לגלים הבאים של המגיפה | לדברי החוקרים, חולדות מהוות מקור אפשרי לוריאנטים החדשים שהתגלו במטרופולין

חולדה במערכת ביוב. אילוסטרציה

חוקרים מאוניברסיטת מיזורי זיהו לאחרונה בדגימות של שפכים ממערכת הביוב הציבורית של ניו יורק לפחות ארבע גרסאות חשודות של נגיף קורונה שעלולות לגרום לגלים הבאים במגיפה. הממצאים שלהם פורסמו לאחרונה ב-Nature Communications ועשויים לאפשר למערכות הבריאות להתכונן מראש לגלי מגיפה עתידיים. החוקרים סבורים שתוצאות המחקר מצביעות על כך שהמוטציות החדשות שזיהו בעיר ניו יורק קשורות לבעלי חיים, ומקור אפשרי אחד יכול להיות החולדות במערכת הביוב של המטרופולין.

הפרויקט החל במרץ 2020, כאשר וירולוגים בניו יורק שמעו על מחקר מאוסטרליה שתיאר את השימוש בשפכים כדי לעקוב אחרי התפשטות נגיף הקורונה. צוות המחקר בניו יורק ביקש מפקידים מהמחלקה להגנת הסביבה לשלוח דגימות שפכים על מנת לבצע עבודה דומה. החוקרים מצאו מוטציות בדגימות שלא היו אופייניות לאף אחד מהרצפים הידועים שהסתובבו באותה תקופה.

באותו זמן, גם חוקרים במיזורי בדקו דגימות של שפכים מקומיים כדי לחפש מוטציות בנגיפי קורונה, והאוניברסיטאות החלו לשתף פעולה ולהשוות את רצפי הנגיפים שנמצאו בדגימות משני האזורים. למרות שהיו שונים, לכולם היו מוטציות משותפות במיקום מסוים בנגיף, ואף חולה אנושי לא נדבק בנגיף שעבר מוטציה במיקום הזה.

החוקרים סבורים שהסבר אפשרי לתופעה הוא תהליך ביולוגי הנקרא אבולוציה מתכנסת. בעלי חיים במיזורי לא באים במגע עם בעלי חיים מניו יורק, ולכן האבולוציה של הנגיף בכל אזור גיאוגרפי אינה תלויה זו בזו, אבל בגלל שמדובר באותה חיה, מקומן של המוטציות בנגיף היו משותפות לשני המקומות. לדוגמה, החוקרים חושבים שהתנאים בדרום אפריקה שהולידו את גרסת האומיקרון הם אותם תנאים בעיר ניו יורק שהולידו את הגרסאות החשודות שנצפו במחקר הנוכחי.

החוקרים טוענים שמעקב אחרי שפכים חשוב בהקשר של אמצעי בריאות הציבור מבוססי הקהילה, שכן הוא מאפשר לתקשר מידע בריאותי ברמה שבה ניתן ליישם החלטות, שיטות עבודה והתערבויות. לדבריהם, מעקב אחרי שפכים הוא מהיר, זול וחסר פניות, ומסיבה זו יש לו את היכולת להיות מיושם בהתאם לזמינות המשאבים במגוון הקשרים, במיוחד באזורים עם משאבים מוגבלים (מחסור בבדיקות PCR וחיסוני קורונה).

פרויקט המעקב אחרי נגיפים במערכת הביוב של מיזורי הצליח לזהות את הגל הראשוני של התפשטות וריאנט הדלתא באזור ולאחר מכן את הגל הראשוני של התפשטות וריאנט האומיקרון. החוקרים גם סייעו למחלקת הגנת הסביבה של העיר ניו יורק באיתור מקרה האומיקרון הראשון בעיר.

נושאים קשורים:  חולדות,  ביוב,  וריאנטים,  אומיקרון,  קורונה,  מחקר,  חדשות,  19-COVID
תגובות