מחקרים

אטרופיה של חוט השדרה מנבאת התקדמות טרשת נפוצה

אטרופיה של חוט השדרה, כפי שנצפתה בסריקות MRI, ניבאה את מהירות התקדמות המחלה בחולי RRMS. כמו כן, נמצא קשר בין ממצא זה לבין המרה למחלה שניונית מתקדמת (SPMS)

03.02.2022, 15:14
עמוד השדרה (צילום: אילוסטרציה)
עמוד השדרה (צילום: אילוסטרציה)

אחד האתגרים הגדולים בחקר מחלת הטרשת הנפוצה הוא הבנת ההתקדמות השקטה של המחלה (silent progression), ומחלה מתקדמת (Progressive Multiple Sclerosis).

במסגרת מחקר שפורסם בכתב העת 'Annals of Neurology', החוקרים השתמשו בשיטה חדשה ומדויקת יותר להדמיית אזור חוט השדרה הצווארי העליון בסריקות MRI מוח. החוקרים ביצעו מחקר התבוננות חד-מרכזי, על מנת ללמוד האם אטרופיה של המוח ושל חוט השדרה נקשרת להתקדמות שקטה של הטרשת הנפוצה, ולהמרה למחלה שניונית מתקדמת (SPMS: Secondary Progressive Multiple Sclerosis).

לצורך כך, נאספו חולי טרשת נפוצה מסוג RRMS (n=360) ו-SPMS (n=47), וכן 80 משתתפי בקרה תואמים. במהלך תקופת המעקב, שנמשכה 12 שנים, חולי RRMS אשר מחלתם הומרה ל-SPMSי(n=54) או שעברו התקדמות שקטה (n=159) הושוו לחולי RRMS תואמים קלינית שמחלתם לא הומרה (n=54), או לחולים בעלי מחלה יציבה (n=147), בהתאמה. באמצעות MRI מוח, החוקרים בדקו את ערך מדידות המוח וחוט השדרה, על מנת לנבא התקדמות שקטה והמרה ל-SPMS.

בחולים שפיתחו SPMS נצפתה התקדמות מהירה יותר של אטרופיה בחוט השדרה (2.19%-/שנה), ארבע שנים לכל הפחות לפני המרת מחלתם, בהשוואה לחולי ה-RRMS התואמים להם (0.88%-/שנה, p<0.001). שיעור האטרופיה בחוט השדרה התמתן לאחר ההמרה (1.63%-/שנה, p=0.010), ודמה לערכים של חולי ה-SPMS מתחילת המחקר (-1.04%). על כל עלייה של 1% במהירות התקדמות האטרופיה בחוט השדרה, התקצר הזמן ב-69% (p<0.0001) ו-53% (p<0.0001) להתקדמות שקטה ולהמרה ל-SPMS, בהתאמה.

התקדמות שקטה והמרה למחלה שניונית מתקדמת נקשרו לרוב עם אטרופיה של חוט השדרה הצווארי. לעיתים קרובות, אטרופיה זו נמצאה החל משלביה המוקדמים של המחלה, וניבאה את מהירות ההתקדמות השקטה והמרה ל-Progressive Multiple Sclerosis. ניכר כי אבחנה של SPMS היא למעשה זיהוי מאוחר של תהליך נוירודגנרטיבי זה, ולא שלב נפרד של המחלה.

מקור: 

Bischof, A., Papinutto, N., Keshavan, A., Rajesh, A., Kirkish, G., Zhang, X., Mallott, J. M., Asteggiano, C., Sacco, S., Gundel, T. J., Zhao, C., Stern, W. A., Caverzasi, E., Zhou, Y., Gomez, R., Ragan, N. R., Santaniello, A., Zhu, A. H., Juwono, J., … Henry, R. G. (2021). Spinal cord atrophy predicts progressive disease in relapsing multiple sclerosis. Annals of Neurology. https://doi.org/10.1002/ANA.26281

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת נפוצה,  אטרופיה,  RRMS,  MRI,  נוירודגנרציה .
תגובות
04.02.2022, 12:02

הצלום המצורף לכתבה הוא צלוםIVP,להבדיל מצלום MRI..