COVID-19 עולמי

"האומיקרון הוא לא סוף המגיפה - יש להיערך להופעת וריאנט חדש"

מומחה בריטי בראיון ל-Nature מציג עמדה המנוגדת לזו של ה-WHO בדבר הסימנים לתום המגיפה ומזהיר: "הוריאנט הבא אחריו יהיה בעל תכונות אחרות"

מגיפת הקורונה העולמית. אילוסטרציה

התנודתיות בשיעורי התחלואה החדשים ובעקבות זאת גם תמותה של מאומתי קורונה בכל העולם מקשה על מומחים העוסקים במודלים חישוביים לחזות את הצפוי בטווח הזמן הקרוב. אחד מהם, ד"ר גרהם מדליי מבית הספר להיגיינה ורפואה טרופית בלונדון, התייחס לכך בראיון ל-Nature, בו הביע עמדה המנוגדת לזו שהוצגה בימים האחרונים על ידי מומחים מארגון הבריאות העולמי.

מומחי ה-WHO העריכו כי עקב ההתפשטות המהירה של האומיקרון, ייתכן שזה סימן לסוף הפנדמיה בעולם. אלא שמדליי מדגיש כי "יש להיערך לכך שהאומיקרון איננו הוריאנט האחרון שיופיע בתקופה הקרובה והוריאנט הבא אחריו יהיה בעל תכונות אופייניות אחרות משלו".

לפי ה-WHO, האומיקרון זוהה כבר ב-50 מ-53 מדינות באירופה ובמרכז אסיה. גם אובחנו מקרים לא מעטים בארה"ב. "העובדה שמספר המאומתים לזן הזה מכפיל עצמו בפחות מיומיים הפתיעה את רוב המומחים", הוסיף מדליי, "מאחר שהם משווים את מהירות התפשטותו ויכולת ההדבקה שלו לנגיף השפעת. אחד המומחים אף התבטא: 'נגיף האומיקרון הוא נגיף שפעת על ל.ס.ד' (Omicron is flu on acid). במצב זה קשה ליצור מודל חישובי להערכת הצפוי".

מתחילת המגיפה בעולם נדבקו בנגיף (בכל הזנים שלו) 385,508,990 בני אדם ונפטרו 5,719,442.

זינוק חד במקרי קורונה חדשים ותנודתיות יומית מתמשכת בעקבות הופעת האומיקרון נראתה בכל העולם החל מ-26 בדצמבר, כאשר אז אובחנו מעל כ-600 אלף מקרים חדשים במצטבר ב-222 מדינות, בעוד שאתמול (2 בפברואר) דווח על יותר משלושה מיליון מקרים חדשים.

הזינוק בתחלואה בארץ גם הביא לכך שישראל עלתה ממקום 30 למקום 25 ברשימת המדינות במסד הנתונים של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס המציג מדי יום את תמונת המצב בתחלואה ובתמותה, בהתאם לדיווחי המדינות השונות. לפני ישראל ברשימה זאת נמצאת קנדה ואחריה יפן. הפערים בין השלוש אינם גבוהים.

נושאים קשורים:  אומיקרון,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  19-COVID
תגובות