מחקרים COVID-19

מחקר ענק: החיסון של מודרנה יעיל מזה של פייזר במניעת הדבקה

בבדיקת נתונים של 89 מיליון איש בארה"ב שחוסנו בשתי מנות, נמצא כי לחיסון של מודרנה יעילות גבוהה יותר מזה של פייזר גם במניעת אשפוז

בקבוקון תרכיב החיסון של "פייזר" (מימין) ושל "מודרנה" (משמאל). צילום: שאטרסטוק

במחקר חדש שבדק את ההבדלים ביעילות בין חיסוני מודרנה ופייזר לקורונה, נמצא שאנשים שקיבלו שתי מנות מתרכיב החיסון של חברת מודרנה נטו פחות להידבק בקורונה או להתאשפז מאשר אנשים שקיבלו את החיסון של חברת פייזר. המחקר בוצע על ידי חוקרים מבית הספר לרפואה בקליבלנד אוהיו ופורסם לאחרונה כמכתב-מחקר בכתב העת JAMA.

שני החיסונים הם חיסוני mRNA, הפועלים על ידי מתן הוראות לתא האנושי לייצר חלבון שמאפיין את הנגיף. מערכת החיסון מגיבה לחלבונים אלה ומפתחת את הכלים להגיב לכל זיהום בנגיף בעתיד.

במחקרים קודמים נמצא ששני החיסונים יעילים מאוד בהגנה על אנשים מפני מחלת קורונה חמורה, מקטינים את הסיכוי להתאשפז במקרה של הידבקות ומקטינים את הסיכוי להפיץ את הנגיף לאחרים.

במחקר החדש שהתפרסם, החוקרים בדקו את ההבדלים בשיעורי מקרי ההידבקות בקורונה בקרב אנשים שקיבלו את כל מנות החיסונים של "מודרנה" או "פייזר" וכן את ההבדלים בין שיעורי האשפוז והמוות כתוצאה מקורונה בקרב המחוסנים.

החוקרים הסתמכו על רישומי בריאות של 89 מיליון אנשים בארה"ב במגוון רחב של מאפיינים דמוגרפיים. הצוות בחן נתונים שהתקבלו בין יולי לנובמבר 2021, כאשר וריאנט הדלתא היה הגירסה הדומיננטית של הנגיף.

החוקרים מצאו כי בחודש נובמבר 2021 היו 2.8 מקרים של הדבקה על כל 1,000 מחוסנים שחוסנו במלואם בחיסון של "פייזר". לעומת זאת, אצל המחוסנים בחיסון של "מודרנה", הנתון היה נמוך משמעותית, עם 1.6 מקרי הדבקה לכל 1,000 מחוסנים.

גם הסיכון לאשפוז ב-60 הימים שלאחר ההדבקה היה נמוך יותר עבור אנשים שחוסנו במלואם עם חיסון "מודרנה" - 12.7%, לעומת מחוסני פייזר – 13.3%. לא נמצא הבדל משמעותי בשיעורי התמותה בין שתי קבוצות החיסונים.

החוקרים הדגישו ששני החיסונים מגנים מפני מחלה קשה ואשפוז, וציינו שיבצעו בהמשך מחקר דומה שיבדוק את יעילות החיסונים נגד זן האומיקרון של הנגיף.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  פייזר,  מודרנה,  מחקר,  19-COVID
תגובות