חדשות

אנימציה וסרטונים לסמארטפון - כלי חדש לייעוץ גנטי בעידן הדיגיטלי

סטודנטיות מהפקולטה לרפואה בטכניון פיתחו כלים דיגיטליים לשיפור רמת הידע וקבלת החלטות בתהליכי ייעוץ גנטי | בעקבות הצלחת המיזם, יחל בקרוב פיילוט נרחב בשרותי בריאות כללית

צילום מתוך סרטון ייעוץ גנטי שהפיקו סטודנטיות מהפקולטה לרפואה בטכניון

סטודנטיות מהפקולטה לרפואה בטכניון פיתחו כלים דיגיטליים לשיפור רמת הידע וקבלת החלטות מושכלות בתהליכי ייעוץ גנטי. בעקבות הצלחת הניסוי הראשוני, יחל בקרוב פיילוט נרחב בשירותי בריאות כללית.

אולפת אבוליל-זועבי וחן גפני-אמסלם, הלומדות לתואר שלישי בפקולטה לרפואה בטכניון ועובדות יחד במכון לגנטיקה במרכז הרפואי העמק, פיתחו גישה העשויה להקל על היועצים והמטופלים ולייעל את תהליך הייעוץ. השתיים בדקו אם כלים דיגיטליים, כגון אנימציות מקצועיות בנושאים נבחרים בייעוץ גנטי, משפיעים על תוצרי הייעוץ גנטי.

שתי הסטודנטיות בחרו עשרה נושאים רלוונטיים ובכל אחד מהם הכינו סרטון אנמיציה הכולל מידע והדרכה בהתאם לתוכן הייעוץ הגנטי המועבר. מדובר ב-20 סרטונים שהופקו בעברית ובערבית. "הצורך בהכנה מוקדמת לייעוץ עלה מהשטח, מהאנשים המגיעים לייעוץ במכון הגנטיקה," אומרת אבוליל-זועבי, "כולנו יודעים שידע הוא כוח, והידע הרלוונטי להחלטות הגורליות הקשורות בהריון ובלידה מאפשר לאנשים לקבל החלטות מושכלות יותר בהתאם להשקפת עולמם ולשכך את החששות הקשורים לתהליך".

בניסוי השתתפו 1,380 מטופלים, שחלקם הגיעו לייעוץ בשל ממצאים חריגים במהלך ההריון וחלקם בשל נושאים אחרים כמו: בדיקות סקר גנטיות, גיל אֵם מתקדם, קרבת משפחה וליקויי פריון. גפני-אמסלם מסבירה כי "אף שקריאת חוברות הסבר, כדרך אלטרנטיבית למתן הסבר, נמצאו יעילות, האנימציות נמצאו יעילות הרבה יותר, במיוחד בקרב אוכלוסיות בעלות אוריינות גנטית נמוכה והשכלה נמוכה יותר".

את השתיים הנחו מנהלת המכון, פרופ'-קליני סתוית שלו מהפקולטה לרפואה, ופרופ' אילת ברעם-צברי מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. לדברי פרופ' שלו, "בדיקה גנטית היא תהליך המשפיע לא רק על הנבדקים אלא גם על בני משפחתם ולעתים גם על הקהילה הרחבה יותר. תהליך זה יוצר חששות רבים, ולכן הנגשתו של המידע הרלוונטי חשובה מאוד.

"מדובר בנושאים מגוונים ומהותיים מאוד מבחינה אישית, כגון החלטה אם להינשא לבני זוג מיועדים, אם לסכן הריון בבדיקה פולשנית ואם להפסיק הריון בשל אבחון של מצב גנטי מסוים. להחלטות אלו משמעויות מרחיקות לכת. תקשורת יעילה בין נותני השירות למקבליו היא קריטית לתהליך מוצלח, שבסופו יקבלו המטופלים החלטה אישית מושכלת, המתאימה להם ומתבססת על הידע והמידע שנרכשו במהלך הייעוץ".

פרופ' ברעם-צברי הוסיפה: "אנחנו מצפים שאנשים יקבלו החלטות מושכלות בנוגע לבריאותם, אבל רגע קבלת בשורה מבהילה במשרדה של היועצת הגנטית הוא כנראה לא הזמן הטוב ביותר ללמוד לראשונה מושגי יסוד בגנטיקה. הנגשת המידע הרלוונטי, ורק המידע הרלוונטי, בצורה ברורה ולא מאיימת בזמן שנוח למטופל, מקרבת אותנו ליכולת לקבל החלטה מושכלת".

גפני-אמסלם: "החשיבות של הנגשת המידע באמצעים דיגיטליים בולטת בייחוד כיום, אחרי תקופה ארוכה של מגיפה המקשה על קיום פגישות ייעוץ פיזיות. לשימוש באנימציה כשלב הכנה לייעוץ הגנטי יש יתרונות רבים כגון מידע אחיד, מדויק, אמין ונוח להתאמה אישית של זמן, מקום וקצב, כך שמתאפשרת חוויית משתמש טובה. בנוסף, כלים דיגיטליים משתלבים מצוין בהתנהגות האישית-חברתית היומיומית של כולנו, וקבלת החומר לטלפונים האישיים לפני הפגישה בבית החולים נראית טבעית ביותר למטופלים שלנו".

פרופ' שלו מסכמת: "בניסוי הצגנו למקבלי השירות את הסרטונים אצלנו במכון לגנטיקה, אבל בעקבות הצלחת הניסוי התחלנו לשלוח את הקבצים הדיגיטליים לטלפונים של המטופלים באופן שגרתי לפני ייעוץ גנטי. לאור הצלחת ההתערבות, אנו מתכננים להעתיק גישה זו לכלל המטופלים בשירותי בריאות כללית בארץ".

נושאים קשורים:  ייעוץ גנטי,  פרופ' סתיו שליו,  פרופ' אילת ברעם-צברי,  חדשות,  הפקולטה לרפואה בטכניון
תגובות
אנונימי/ת
27.01.2022, 06:15

כל הכבוד אולפת וחן. גאווה ליועצות הגנטיות.