COVID-19 בישראל

יו"ר איגוד רופאי הילדים מזהיר: "יש לבטל את הפטור מבידוד לתלמידים"

מחר אמור להיכנס לתוקפו סיום הבידוד לתלמידים שנחשפו למאומתים, אך באיגוד רופאי הילדים מבקשים לעצור את המהלך ומרימים דגל אדום: "בתוך ארבעה ימים נצפתה הכפלה במספר הילדים במצב קשה"

תלמידי בית ספר במגיפת הקורונה. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

לקראת סיום הבידודים לתלמידים שנחשפו למאומתים ממחר (27.1), בכירי משרד הבריאות יקיימו היום דיון מכריע ובין השאר ידונו האם המתווה יחול גם על חשיפה מחוץ למסגרות החינוכיות, האם יחול על גילאי 3-0 וכיצד ועוד.

יו"ר איגוד רופאי הילדים, חבר בצט"מ (צוות טיפול במגיפות), פרופ' צחי גרוסמן, קרא הבוקר (ד') בראיון בכאן רשת ב: "אנחנו באיגוד מרימים דגל אדום עכשיו וממליצים לא לבטל ממחר את בידוד הילדים". לדבריו, "בתוך ארבעה ימים נצפתה הכפלה במספר הילדים במצב קשה. אנחנו מאוד חוששים מהמתווה".

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר האיגוד לרפואת ילדים. ""הדברים משתנים במהירות במגיפה הזאת". צילום: יח"צ

גם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש וראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, קיימו אתמול ישיבה עם שר הבריאות והשמיעו את קולם בעד עצירת המתווה.

על פי החלטת הממשלה, החל ממחר ייכנס לתוקפו מתווה לימודים חדש במערכת החינוך ויוחל על גני הילדים לרבות פעוטונים, בתי ספר יסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים, ישיבות ופנימיות. לפי המתווה, תלמידים שנחשפו לתלמיד מאומת לא יידרשו עוד להיכנס לבידוד.

תלמידים בכל מערכת החינוך יידרשו לבצע שתי בדיקות אנטיגן בשבוע - בימים ראשון ורביעי, לפני ההגעה ליום הלימודים. תלמיד שתוצאת הבדיקה הביתית שלו שלילית  יגיע למוסד החינוכי לשגרת לימודים. תלמיד שתוצאת הבדיקה הביתית שלו חיובית לא יגיע ללימודים וייגש להיבדק בתחנת בדיקה מפוקחת. אם תוצאת הבדיקה המפוקחת שלילית - התלמיד ישוב למוסד החינוכי לשגרת לימודים. אם תוצאת הבדיקה המפוקחת חיובית - התלמיד יבצע חמישה ימי בידוד מלאים עד להחלמה (בכפוף לבדיקות ביתיות בימים 4 ו-5 ולתוצאה שלילית בשתיהן).

לקראת כניסת המתווה נערכה בתחילת השבוע (ב') ישיבה בהשתתפות בכירי משרד הבריאות, נציגי איגוד רופאי הילדים ואיגוד טיפול נמרץ ילדים, ובה נבחנו הנתונים על מצב תחלואת הילדים, אשפוזים, תחלואה קשה ושכיחות תסמונת PIMS והוחלט כי בשלב זה אין צורך בדחיית הפטור מבידוד במערכת החינוך.

אולם, בראיון שנתן הבוקר פרופ' גרוסמן, הוא הסביר: "הדברים משתנים במהירות במגיפה הזאת. אתמול בלילה דנו בינינו באיגוד רופאי הילדים על המספרים של האשפוזים - כ-130 אשפוזים, מתוכם 20 במצב קשה. רק לפני ארבעה ימים היו 11 במצב קשה. בתוך ארבעה ימים נצפתה הכפלה במספר הילדים המאושפזים במצב קשה. אנחנו מאוד חוששים מהפתיחה של מתווה הבדיקות עכשיו ובשיח שהיה אתמול בין מנהלי מחלקות ילדים עולים קולות על מצוקת אשפוז. בחצי יממה האחרונה אנחנו מוזעקים על ידי הקולגות שלנו בשטח שמבקשים – עיצרו".

עוד אמר גרוסמן כי השיקול לשנות בהחלטה הוא בהתאם לתמונת תחלואת הילדים בארץ בלבד: "הסיבה שהניעה אותנו היא בכלל לא הידיעות מארה"ב על הסיבוכים הנדירים ועל מצב האשפוזים שם אלא מצב האשפוזים אצלנו. על הנתונים משם אפשר להתווכח אם הם ראשוניים או לא, אבל על הנתונים שלנו ועל מצב מחלקות הילדים והאשפוזים אצלנו, אין ויכוח".

גם ד"ר גיא שטויר, רופא בכיר במכון הריאות בבית החולים שניידר לילדים בפתח תקווה, הזהיר הבוקר  בראיון בכאן רשת ב': "תהיה הצפה של המערכות הציבוריות. הרושם שלי הוא שזו מדיניות שהמטרה שלה היא להדביק באופן מכוון את כלל האוכלוסיה. המדינה הרימה ידיים. החיסון, ככלי שהיה יכול למנוע מוטציות, הלך לאיבוד כי המדינה אפשרה ללא מחוסנים להדביק מספיק אנשים. בשבועיים האחרונים המצב מאוד קשה, בבית החולים ובקהילה. אני לא ישן יותר מ-4-3 שעות ביום. מטופלים מתקשרים גם אחרי חצות. הקורונה מציפה את בתי החולים, כך שגם ילדים במצב לא פשוט לא יכולים לקבל טיפול".

נושאים קשורים:  בידוד,  מערכת החינוך,  פרופ' צחי גרוסמן,  תחלואה,  קורונה,  חדשות,  19-COVID,  איגוד רופאי הילדים
תגובות
אנונימי/ת
26.01.2022, 19:28

קצת עצוב להגיד, אבל מזל שלראש הממשלה ולשר הבריאות יש יותר הגיון מליושב ראש איגוד רופאי הילדים

אנונימי/ת
27.01.2022, 22:47

ואו כמה הבלים בדף אחד?!?
א. מרים את הכפפה, רוצה לראות הכפלה בתוך 4 ימים (נשארו 3, מתוכם שי-שבת).
ב. אז מה??? אם יהיו 40 חולים קשה (ההכפלה!) אז המערכת קורסת? איזה רופא נלחץ מ-40 חולים?
ג. השיא(!) של רעות הרוח - הלא מחוסנים אשמים. הרי זו מחלה של מחוסנים(!) 80% מהמאומתים הם מחוסנים כולל בוסטריים (2 בוסטר). וחלקם היחסי באוכלוסיה הוא קצת יותר מ-50%. כמה שקר אפשר לעשות ועוד תחת כובע של מומחה. תתבייש!