COVID-19 בישראל

האם יש לבטל את התו הירוק? הדעות בקרב המומחים חלוקות

במשרד הבריאות דנים בימים האחרונים באפשרות לבטל את התו הירוק בעקבות טענות כי הוא אינו אפקטיבי יותר כיוון שגם מחוסנים נדבקים באומיקרון, אך יש גם מומחים שמתנגדים למהלך

במשרד הבריאות דנים בימים האחרונים באפשרות לבטל את התו הירוק בעקבות טענות מומחים כי הוא אינו אפקטיבי יותר כיוון שגם מחוסנים נדבקים באומיקרון. שר האוצר אביגדור ליברמן אף הודיע שלשום (ג') כי הוא תומך בביטול התו הירוק, אך בסביבת ראש הממשלה נפתלי בנט ציינו כי לא מתקיימים דיונים בנושא זה.

הבוקר (ה') דיווחו אדיר ינקו ונינה פוקס ב-ynet כי בקרב המומחים אין כרגע תמימות דעים לגבי ביטול התו הירוק, אך בין התומכים במהלך פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא"; פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור לשעבר; פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן ופרופ' דורון גזית מצוות ניטור התחלואה של האוניברסיטה העברית.

על פי הדיווח, בשיחות סגורות גורמים במשרד הבריאות מאשרים שהתו עומד בפני שינוי וההערכה במערכת הבריאות כרגע היא שלאחר סיום הבידודים בבתי הספר, ביטול התו יהיה האירוע המשמעותי הבא.

פרופ' רהב צוטטה בדיווח: "היום, חצי שנה אחרי הבוסטר, החיסון לא מגן כל כך מפני הדבקה. זו התנהלות בת יענה להשאיר את המצב כפי שהוא. נכון מאוד לבטל אותו כרגע. רוב האנשים שנדבקו הם מחוסנים, זו לא הפרדה כמו שהיתה פעם. פעם התו הירוק היה יעיל אבל היום באומיקרון התו הירוק לא מפריד. הייתי הולכת על תו סגול בשבועיים הקרובים ובדיקות מהירות בבתי ספר".

גם פרופ' סדצקי המליצה על התו הסגול: "הגבלות ההתקהלות צריכות להיות במסגרת התו הסגול, בגלל שיש הדבקה גם בקרב מחוסנים. אני לא חושבת שצריך לנהוג לפי מדיניות התו הירוק כרגע".

פרופ' כהן הסביר כי "מטרת התו הירוק במקור היתה לנסות ולייצר סביבה מוגנת יותר לאנשים מחוסנים, בעיקר כשמדובר במחלה קשה והתו הירוק גם עודד אנשים להתחסן. היום אין לו משמעות כי האומיקרון מדביק בשיעור דומה מחוסנים ולא-מחוסנים. עוד הוסיף כי "ברגע שאין אכיפה אמיתית לתו הירוק, אין לזה משמעות ולכן אפשר להקל".

פרופ' גזית טוען כי "עבור האומיקרון התו הירוק לא מועיל כלום ואולי כנראה רק מזיק, כי הוא גורם למחוסנים להרגיש יותר בטוחים למרות שהם נדבקים ומידבקים כמו לא-מחוסנים".

מנגד, לא כולם מסכימים שיש צורך בביטול גורף של התו הירוק. פרופ' נדב דוידוביץ', מומחה באפידימילוגיה ובריאות הציבור, אמר הבוקר ל-ynet כי "צריך להתאים את התו הירוק, לצמצם ולהוסיף לו אלמנטים של התו הסגול. אני מאוד מקווה שבשבועות הקרובים נחזור לחיים נורמליים, אבל פערי ההתחסנות בעולם עדיין מסכנים אותנו בהקשר של וריאנטים נוספים".

גם מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' חזי לוי, חושב שיש מקום לתו הירוק. לדבריו, "גם אם הוא לא מגן לחלוטין, הוא עדיין מצמצם את ההדבקה, בוודאי בקרב אנשים שקיבלו את כל החיסונים. אני לא חושב שאנחנו צריכים לפרוץ את הגבולות שהצבנו לעצמנו בשנתיים האחרונות", אמר.

במקביל, בכירים בממשלה טוענים כי המדיניות הנוכחית היא מוצלחת, ולראיה: התחזיות לתקופה זו של הגל דיברו על 700 עד 800 חולי קורונה במצב קשה, אולם בבתי החולים מאושפזים כעת רק יותר מ-500 חולים קשים.

נושאים קשורים:  תו ירוק,  אומיקרון,  פרופ' גליה רהב,  חדשות,  פרופ' סיגל סדצקי,  פרופ' נדב דוידוביץ',  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
21.01.2022, 12:41

"זה דוקטור זה פרופסור וזה אינעל דין בבור אילי ג'בהום" מתוך לול https://www.youtube.com/watch?v=alp9scMfmjA

אנונימי/ת
22.01.2022, 10:08

״ במקביל, בכירים בממשלה טוענים כי המדיניות הנוכחית היא מוצלחת, ולראיה: התחזיות לתקופה זו של הגל דיברו על 700 עד 800 חולי קורונה במצב קשה, אולם בבתי החולים מאושפזים כעת רק יותר מ-500 חולים קשים״ נו באמת המדיניות מצליחה ? ולכי ישראל במקום הראשון בכמות המקרים למליון נפש. אין צורך להמשיך לשחק בנדמה לי

אנונימי/ת
22.01.2022, 11:43

לא לבטל את התו הירוק. אני לא רוצה לאכול במסעדה או ללכת לקונצרט ולשבת על יד לא-מחוסנים. מי שלא התחסן עשה זאת במפגיע וללא סיבה רפואית- בניגוד למדיניות הבריאות. עכשיו שישלם את המחיר החברתי.

אנונימי/ת
22.01.2022, 18:25

עוד פשיסט שדוגל באפרטהייד רפואי.

אנונימי/ת
22.01.2022, 18:26

אתה לא רוצה שישה לידך מישהו לא מחוסן ? אל תלך למסעדה , חוצפן ! על איזה נדע מבוסס הפחד שלך בור ונבער ?? חיסונים לא מורידים את אחוז ההדבקה אפילו האףדיאיי מודה בכך , אתה סובל מהיפוכונדריה ורוצה שעוד יסבלו כמוך ?? תשאר בבית !
החיסון מלא תופעות לוואי ועדיין מוגדר האישור חירום בלבד באיזה זכות אתה דורש מאנשים להיות שפני ניסיונות? כל המטומטמים רפי השכל שפועלים מפחד וחרדה במקום מדע , נמאסתם ! צאו לנו מהחיים !

אנונימי/ת
22.01.2022, 23:02

התגובות ההיסטריות של מכחישי המגיפה ומתנגדי החיסונים רק מוכיחות כמה חשוב לבודד את מפיצי המחלות האלה.

24.01.2022, 10:15

כל מה שיש לי לומר על משחקי המילים הוא שהם מסתירים פשע נגד האנושות שהנתיב שלו מוליך רבים, שחשבנו לתומינו כמטיבים - ישר להאג.