מחקרים COVID-19

נגיף הקורונה מגביר סיכון להתפתחות סוכרת אצל ילדים

על פי נתוני המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, הסיכון לאבחנה חדשה של סוכרת היה גבוה משמעותית עבור ילדים שנדבקו בקורונה לעומת כאלה שמעולם לא נמצאו חיוביים לנגיף

ילד במגיפת הקורונה. צילום: אילוסטרציה

ילדים שנמצאו חיוביים לנגיף הקורונה עשויים להיות בעלי סיכון מוגבר לסוכרת. כך פרסם לאחרונה המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC).

לפי שני מקורות נתונים שונים (דו"חות תביעות של שתי חברות ביטוח בריאות), הסיכון לאבחנה חדשה של סוכרת מסוג 1, 2 וסוגים נוספים, היה גבוה משמעותית עבור ילדים שנדבקו בקורונה לעומת כאלה שמעולם לא נמצאו חיוביים לנגיף, כך פורסם בדוח השבועי על תחלואה ותמותה של ה-CDC.

מסד הנתונים של חברת  IQVIA כלל 80,893 חולים שנמצאו חיוביים לקורונה מ-1 במרץ 2020 ועד 26 בפברואר 2021, בגיל ממוצע של 12, ו-0.7% מהמקרים אושפזו בשל קורונה. מסד הנתונים של החברה השנייה  HealthVerity , כלל כמעט 440,000 חולים שאובחנו עם קורונה מ-1 במרץ 2020 ועד 28 ביוני 2021. הגיל הממוצע היה שלוש שנים וכ-0.9% אושפזו.

בשתי קבוצות המטופלים, 94% ממקרי הסוכרת החדשים היו מסוג 1 או מסוג 2. חמצת קטוטית סוכרתית היתה שכיחה ונראתה ב-49% מקבוצת IQVIA וב-40% מקבוצת HealthVerity.

כדי לוודא שהסוכרת קשורה ספציפית לקורונה, החוקרים השוו את בין חולים שסבלו מזיהומים חריפים בדרכי הנשימה לפני הופעת המגיפה ושאינם קשורים לקורונה, לבין חולים עם זיהומים בדרכי הנשימה שהיו חיוביים לקורונה. בילדים שחלו והיו חיוביים לקורונה, הסיכון לפתח מחלת סוכרת חדשה היה גבוה פני שניים בהשוואה לילדים שחלו בזיהומים בדרכי הנשימה שלא היו קשורים לקורונה.

מחקרים אחרים עמדו על הקשר בין נגיף הקורונה וסוכרת במבוגרים. המנגנון המדויק של קשר זה עדיין לא ידוע, אך ההשערות הן שהנגיף תוקף ישירות תאי לבלב שמפרישים אנגיוטנסין, שנוצרת היפרגליקמיה כתוצאה מסערת ציטוקינים, שהזיהום משנה את המטבוליזם של גלוקוזה, או שהנגיף משנה מצב של קדם סוכרת למצב של סוכרת. השערה נוספת היא שטיפול בסטרואידים נגד קורונה במהלך האשפוז עלול לתרום, לפחות חלקית, ל"היפרגליקמיה זמנית".

ממצאים אלה מראים עד כמה חשובה המניעה, הסבירו החוקרים, וציינו כי החיסון הוא המפתח למניעת הסוכרת אצל ילדים ומתבגרים.

נושאים קשורים:  סוכרת,  ילדים,  קורונה,  חדשות,  מחקר,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
21.01.2022, 09:17

בדיוק כמו הרבה וירוסים אחרים.
אבל, הי, אם זה לא קורונה, זה לא נחשב

מחקר זה לא לקח בחשבון 2 דברים: השמנה ועוני (ולפי כך תזונה). 2 גורמים האלה קשורים גם לקורונה וגם לסוכרת. הרבה חוקרי בריאות הציבור אמריקאים לועגים למחקר זה עקב כל.

21.01.2022, 14:17

תודה ד'ר טאודורוביץ. מחקרי העוקבה והקורלציה הם כר פורה לרעיונות טובים וגרועים כאחד, ולאחרונה שימושיים יותר מתמיד עבור מפיצי חרדה, נתמכי פארמה ומטפסים זריזים בסולם הדרגות האקדמי.

הצעה לכותבי מאמרים: הימנעו משימוש לא מבוסס בביטויים כמו
'' א מגביר ב '' במחקרי עוקבה.
עדיף: '' א נמצא במתאם עם ב '',
או
'' א מנבא ב ''