חדשות

ב"איכילוב" בוצע זילוח כבד עם מכונה טרם השתלה במטרה לשפרו

לכבד הנתרם היו מאפיינים שהעלו את החשש לפגיעה בתפקודו. לאחר זילוח הכבד בוצעה ההשתלה שעברה בהצלחה

זילוח כבד להשתלה צילום: איתן וויזגן/ דוברות איכילוב

השבוע בוצע לראשונה בבית החולים איכילוב שימוש קליני במכונת זילוח כבד במסגרת ניתוח השתלת כבד מתורם לאחר מוות מוחי. לכבד הנתרם היו מספר מאפיינים שהעלו את החשש לפגיעה בתפקודו. במהלך הניתוח בוצע הליך הכנת הכבד במכונה שעבר בהצלחה והחולה המושתל מתאושש כעת מהניתוח.

בישראל קיים מחסור בכבדים להשתלה. חלק משמעותי מהכבדים להשתלה מונצלים מתורמים גבוליים ללא ביטחון שיתפקדו היטב אצל הנתרמים. כמו כן, חלק מתרומות כבד נפסל מדי שנה לאור החשש מאי תפקוד ראשוני של השתל (Primary Non Function) שיצריך השתלה דחופה חוזרת.

בשנים אחרונות פותחה טכנולוגיה לזילוח של הכבד עם מכונה למטרת שיפור והערכת תפקוד של השתלים מתורמים מרגינליים או נפסלים  טרם השתלה, כדי לשפר תוצאות ולהגדיל את כמות השתלות כבד. שיטות זילוח עיקריות הן זילוח קר בלי ועם חמצן, האפשרת שיפור איכות כבדים מרגינלים, ושיטת זילוח בחום של הגוף המאפשרת הערכת איכות של הכבד והתאמה להשתלה.

קיים ניסיון משמעותי, בעיקר באירופה, בשימוש מוצלח במכונות זילוח כבד, כאשר תוצאות השתלות לאחר הכנה והערכת כבדים עם מכונה לזילוח כבד דומות להשתלות כבד מתורמים סטנדרטיים שאינם גבוליים. גם ביחידת להשתלת איברים בבית החולים איכילוב הוקמה תכנית לזילוח כבד עם מכונה מתורמים מרגינליים במטרה לשפר תוצאות ולהגדיל את מספר הכבדים המתאימים להשתלה.

ד״ר יעקב גויכמן, מנהל יחידת ההשתלות, הסביר: ״השתלת כבד היא פרוצדורה מצילת חיים והליך רפואית מסובך, בגלל מצבם הרפואי של המטופלים, הניתוח המורכב ומשום שהאיברים יכולים לשרוד מחוץ לגוף רק זמן קצר. מדובר באירוע משמעותי שעשוי להביא למהפכה בתחום השתלות כבד״.

נושאים קשורים:  זילוח כבד,  השתלת כבד,  איכילוב,  חדשות,  ד״ר יעקב גויכמן
תגובות