מחקרים

מה שיעור הנבדקים עם מחלת עורקים פריפרית הצורכים אופיואידים?

כ-35% מהמטופלים עם PAD המועמדים להתערבות ניתוחית משתמשים באופיואידים באופן כרוני ללא שימוש נכון בתרופות משלימות לשיכוך כאבים

תרופות, אופיואידים (צילום: אילוסטרציה)

שימוש והתמכרות לאופיאטים נמצאו קשורים לתחלואה ותמותה ומהווים חמורה של בריאות הציבור בארצות הברית. מעט מאוד ידוע בנוגע לתבניות השימוש באופיואידים במטופלים עם מחלת כלי דם פריפרית (Peripheral Arterial Disease - PAD). מטרת מחקר זה הייתה לזהות את המצאות של שימוש טרום-ניתוחי ובתר-ניתוחי באופיואידים, לפי מרשם, בקרב מטופלים עם PAD. מטרה משנית של המחקר הייתה לקבוע את הדמוגרפיה, התחלואה הצולבת ומאפיינים ניתוחיים הקשורים לשימוש כרוני באויפיואידים.

החוקרים השתמשו במאגר מידע ממוסד יחיד לזיהוי מטופלים עם PAD שעברו התערבות פתוחה או אנדווסקולרית בגפה תחתונה בין השנים 2013-2014. מידע על אודות שימוש באופיאטים ותנאים המקושרים הופשטו לצורך ניתוח הנתונים. נבדקים הוחרגו מהמחקר אם לא התגוררו במדינת קרוליינה הצפונית או אם הניתוח שעברו לא היה עבור PAD. שימוש כרוני באופיואידים לפני ואחרי (Pre/Post-Operative Chronic Opioid Use- PreCOU/PostCOU) הניתוח הוגדרו לפי מילוי מרשם לאופיואידים בשלוש החודשים לפני או אחרי הניתוח, בהתאמה. החוקרים עקבו אחר מילוי המרשמים לאופיואידים בעזרת מערכת דיווח על חומרים מבוקרים של מדינת קרוליינה הצפונית (North Carolina Controlled Substance Reporting System). נתונים על אודות דמוגרפיה, תחלואה צולבת, שימוש בנוגדי כאבים נוספים ומאפייני הניתוח נאספו מגליונות אלקטרוניים של המרכז הרפואי.

עבור המחקר מצאו תיקים של 202 נבדקים שעברו התערבות ניתוחית פתוחה (108, 53.5%) או אנדווסקולרית (94, 46.5%) עבור צליעה לסירוגין או איסכמיה חמורה של הגפה. גילם הממוצע של הנבדקים עמד על 64.6 שנים, מהן 36% היו ממין נקבה. צליעה לסירוגין הייתה סיבת ההתערבות ב-26.7% מהמקרים. ערך ה-Ankle-Brachial Indexי(ABI) החציוני לפני הניתוח עמד על 0.5.

68 מהנבדקים (34%) עמדו בקריטריונים להגדרת PreCOU. תוצאות המחקר הדגימו כי PreCOU נמצא קשור למין נקבה, רקע של כאבי עצם-שריר כרוניים, שימוש בבנזודיאזפינים ודיווח עצמי על שימוש לא חוקי בסמים. פחות מ-50% מהנבדקים דיווחו על שימוש בתרופות לא אופיאטיות משלימות עבור הכאבים. לא נמצא קשר בין PreCOU לבין ערכי ABI לפני או לאחר הניתוח ולמספר ההתערבויות הקודמות בגפיים התחתונות. לאחר פתיחת כלי הדם, ערכי ABI חציוניים עמדו על 0.88. PreCOU לא נמצא קשור באופן מובהק להבדלים בשיעורי הסיבוכים לאחר הניתוח, במשך האשפוז או בתמותה.

71 נבדקים (35%) עמדו בקריטריונים להגדרת PostCOU, מתוכם 14 נבדקים ללא שימוש כרוני קודם באופיאטים. 10 נבדקים עם PreCOU לא התייצגו עם PostCOU.

מסקנת החוקרים הייתה כי שימוש כרוני באופיאטים הינו שכיח במטופלים עם PAD, עם המצאות של כ-35% קודם או לאחר פתיחת כלי הדם. ביצוע פתיחה של כלי הדם נמצא קשור להפסקת השימוש הכרוני באופיאטים עבור פחות מ-15% מהנבדקים עם PreCOU. בנוסף, 10% מהנבדקים שלא השתמשו באופיאטים באופן כרוני לפני הניתוח, התחילו לאחר הניתוח. מטופלים עם PAD הזקוק להתערבות מייצגים קבוצה שנמצאת בסיכון גבוה לשימוש ממושך באופיאטים. משום כך, יש להגביר את תשומת הלב לזיהוי שימוש באופיאטים בקרב מטופלים אלו, ויש לסייע להם לטפל בכאב באופן מיטבי עם שילוב של תרופות לא-נרקוטיות על מנת להפחית את השימוש הכרוני באופיאטים ואת תופעות הלוואי של שימוש זה.

מקור:

Gabriela Velazquez-Ramirez, et al. (2022) “Prevalence of chronic opioid use in patients with peripheral arterial disease undergoing revascularization.” Journal of Vascular Surgery, January 2022. Vol. 75, Issue 1, p.186-194. doi.org/10.1016/j.jvs.2021.07.236

נושאים קשורים:  מחקרים,  אופיואידים,  רה-וסקולריזציה,  מחלת עורקים פריפרית,  כאב פוסט-ניתוחי
תגובות