חדשות

מסלול הכשרת הסטודנטים לרפואה בישראל בדרך למהפכה

"דה מרקר": הוועדה לבחינת הסילבוס ודרכי ההוראה ברפואה ממליצה על איחוד חמש בחינות ההסמכה לבחינה אחת, על יותר התנסות מעשית, בכלל זה בקהילה, ועל שילוב טכנולוגיות למידה חדשניות בתכנית הלימודים

סטודנטים לרפואה מתאמנים בסימולוטור מציאות מדומה. אילוסטרציה

הוועדה לבחינת תכנית הלימודים (סילבוס), עדכון החומר הלימודי ושינוי בדרכי ההוראה ברפואה, שמונתה אשתקד על ידי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), ממליצה להכניס שינויים רחבים במסלול ההכשרה של הסטודנטים לרפואה בישראל. בין השאר התריעה הוועדה כי חלקים מחומר הלימוד הנוכחי לא יהיו רלוונטיים לטיפול הרפואי בעתיד. כך דיווחה הבוקר (ה') רוני לינדר ב"דה מרקר".

בוועדה חברים  פרופ' רפי ביאר, פרופ' אהוד גרוסמן, פרופ' יונתן הלוי ופרופ' רבקה כרמי שכיהנו כדיקנים בבתי ספר לרפואה בישראל. הדו"ח שהכינה הוועדה על רקע מחסור מסתמן ברופאים והזדקנות האולכוסיה, כמו גם נוכח הדרישה מארה"ב לאקרדיטציה של בתי הספר לרפואה בישראל לצורך אישור להשתלמויות-על.

בדיווח נמסר כי הוועדה בחנה את הסילבוס בכל הפקולטות לרפואה והשינויים שנעשו בשנים האחרונות ובין המלצותיה להגדיל ב-50% את מספר הסטודנטים לרפואה מכ-800 ל-1,200 בכל מחזור, בתוך ארבע שנים.

זכאות לתואר דוקטור לרפואה (MD) תינתן לאחר בחינת ההסמכה בתום השנה השישית, לפני שנת הסטאז'. מתכונת הבחינה תשתנה מחמש בחינות נפרדות (נהוגות כיום ברפואת נשים, פסיכיאטריה, פנימית, ילדים וכירורגיה) לבחינה אחת שתבוצע בשני חלקים, עיוני וקליני.

הוועדה המליצה על שינוי בשיטות ההוראה בטענה כי שיטת ההוראה בהרצאות פרונטליות איננה מעוררת צורך ללמידה עצמאית. במדינות המערב עברו ללמד סטודנטים בשיטה אחרת לפי השיעור מתנהל בדיון, במפגשים בקבוצות קטנות, על בסיס קריאת חומר רקע מראש.

עוד מומלץ שהסילבוס יהיה מבוסס על מיומנויות: לכל קורס תהיה רשימה מיומנויות שהסטודנט חייב לרכוש, והוא יקבל על כך משוב והערכה לאורך כל שנות הלימוד "כדי להבטיח מעקב רציף שיאפשר גילוי מוקדם של חולשות".

הוועדה ממליצה על הטמעת טכנולוגיות למידה מתקדמות (אפליקציות דיגיטליות, תלת מימד, הולוגרמות), לשלב למידה המבוססת על מקרים או בעיות, להטמיע תכנים חדשים (רפואה דיגיטלית ורפואה מרחוק), שימוש בביג דאטה ורפואה מותאמת אישית. כמו כן, להגביר את ההכשרה בתקשורת בין־אישית, בנושאי אתיקה, אמפתיה ועבודה בקבוצות.

כמו כן המליצה הוועדה על הגברת ההכשרה של הסטודנטים לעבודה במרפאות קופות החולים בקהילה והחל משנת הלימודים הראשונה בהתנסות קלינית בת שבועיים במרכזי בריאות הילד, במרכזי בריאות האישה בקופות ובהמשך יורחבו ההתנסויות למקצועות נוספים.

הוועדה ממליצה בנוסף לוותר על מרבית הסבבים הקליניים הקצרים בשנה"ל השישית, האחרונה, ולהשקיע זמן רב יותר בעבודה עצמית במחלקות וכן שהסטודנטים יוכלו לבחור בסבבים קליניים בני שבועיים לפחות, בכל מקצוע בו ירצו להתנסות. עוד מומלץ שלב עבודה כעוזרי רופא לפיתוח מיומנויות קליניות כמרכיב חובה בלימודי הרפואה, בהיקף של 40 תורנויות בנות 8 שעות, במחלקות  פנימית, ילדים, כירורגיה, נשים ומיילדות, רפואה דחופה, נוירולוגיה וטיפול נמרץ. בשנה האחרונה ללימודים ישתלמו הסטודנטים 20 שבועות כבודדים במחלקות הגדולות - פנימית, ילדים וכירורגיה.

נושאים קשורים:  סטודנטים לרפואה,  סילבוס,  הכשרת רופאים,  חדשות,  הוראת רפואה
תגובות
אנונימי/ת
14.01.2022, 09:06

מה עם קיצור השנה השנה השישית (שרובה מיותרת והייתה יכולה לשמש כסטאז')? מה עם קיצוץ קורסים בשנה הראשונה או אף ביטולה? מבזבזים זמן סתם..

אנונימי/ת
14.01.2022, 10:07

כל מה שרשום כאן נהוג כבר יותר מעשור אצל סטודנטים לרפואה מאוניברסיטת דברצן, הונגריה. מעניין שרק עכשיו נזכרו הפקולטות לרפואה בארץ לעדכן את הסילבוס. באוניברסיטת דברצן במהלך שש שנות לימוד יש 64 שבועות של התנסות קלינית במחלקות, שאת כולן ניתן לבצע בבתי החולים בישראל, בלי קשר לסבבים ולסמינרים שעושים במהלך הסמסטרים ועדיין עושה רושם שיש מחלקות מסוימות ובתי חולים מסוימים שרואים בעין פחות יפה סטודנטים שמגיעים משם. הגיע הזמן לעדכן את מסלול הלימוד וגם לאפשר שילוב טוב יותר של סטודנטים ישראלים ממדינות מסוימות בחו"ל. צעד מבורך.

אנונימי/ת
14.01.2022, 10:29

מה לגבי תכנים בנושא רפואה מגדרית? בשביל לשנות באופן משמעותי את התפיסה המוטית היום חייבים שינוי משמעותי בסילבוס ובהכשרה

אנונימי/ת
31.01.2022, 15:04

ביום שבו רפואה מגדרית תהיה התמחות רישמית מוגדרת...בינתיים אין צורך להכניס תקינות פוליטית נאורה גם לרפואה.

מה עם הרחבת ההתנסות ברפואת המשפחה, כולל חשיפה לרפואת כפר/ספר?

אנונימי/ת
14.01.2022, 18:28

מה עם זה?
מטרת הלימודים להקנוצ ידע רפואי והבנה קלינית, לא לתקן עוולות חברתיות. לשם כך צריך להיות מנגנון מדיני-ממשלתי שימשוך יותר רופאים לפריפריה ויממן יותר מכשירים, תרופות וכוח אדם לשם. לא לשנות תוכנית לימודים לשם כך.

אנונימי/ת
20.01.2022, 22:24

רפואת המשפחה בכפר , אינה דומה לזו העירונית.

רוב הזמן מרפואת המשפחה העירונית , מוקדש לעבודה פקידותית , סדרנות
ואישורי מחלה ללא נוכחות.

רפואת הכפר,משרתת מיעוט מכלל המבוטחים , ולא לשם כך נוסדה , ובנוסף מאויישת לא באופן נדיר , על ידי רופאי משפחה " מכובדים "
שיודעים להסתדר .....

אנונימי/ת
15.01.2022, 14:14

ככה נראית תכנית שאחראיים עליה אנשים לא רלונטיים לחדשנות בחינוך הרפואי בהיותם מלאים בעצמם יתר על המידה.

אנונימי/ת
15.01.2022, 22:55

מסכימה הוועדה הייתה צריכה להיות עם הדור הצעיר יותר יש דור צעיר מבריק .עם כל הכבוד לחברי הוועדה

אנונימי/ת
16.01.2022, 09:35

אין לי כבוד לאנשי הועדה. אנשים שלא יודעים מתי הגיע זמנם לפנות את הדרך ומתעקשים בשם הפרופסורה שלהם ( מה הקשר בים פרופסורה לחינוך רפואי?) לכהן בועדות שממנה הגוף השמרן והכי לא רלוונטי במדינה - המל״ג. שלא לדבר על העובדה שבדיוק האנשים האלה הם אלה שגרמו למצב הנוכחי שבו הסטודנטים לרפואה בישראל לומדים ללא חדשנות עשרות שנים.

אנונימי/ת
24.01.2022, 12:49

מסכים בהחלט. המנגנון הרפואי נשלט על ידי טיפוסים חולי תארים וכבוד. חלקם , גם כאשר נמצא/עובד בבית חולים, מנותקים מהמציאות. המילה חדשנות בשבילם היא תירוץ להשתתף בעוד כנס או ועדה

זו המתכונת שנהוגה באיטליה ואשר רוב המסיימים בה חוזרים עם ידע רפואי רחב,בניגוד לשיטה בארץ הפרונטאלית שמלמדים אותם ללמוד בע"פ ולא להבין מה הם לומדים.
לבוגרי חו"ל יש בחינה אחת על הכל לא מידתית ברמה של מסיים שלב א' , נראה את בוגרי הארץ איך יתמודדו עם בחינה אחת שכוללת את הכל.
אני חושבת שצרכים לעשות בחינה אחידה לכולם עם בודקים חיצוניים לא מתוך משרד הבריאות כדי להפסיק את מדניות הקומבינות שמי שקרוב לצלחת יקבל את הבחינות לפני הבחינה עצמה.

אנונימי/ת
20.01.2022, 19:07

אני מניח שלא סיימת לימודי רפואה בארץ… הקנאה והמרמור ניכרים בדבריך

אנונימי/ת
07.02.2022, 13:22

האם באיטליה עדיין לומדים אנטומיה מהספר של מפרופסור ונבחנים עליו בלי לעשות דיסקציה של גופות ??

אנונימי/ת
15.01.2022, 19:55

מה הצפי לשינויים?

אנונימי/ת
20.01.2022, 14:22

הכל נכון.אבל צריך לפנות זמן לימוד 1 על1 רופא וסטודנט. רצוי בקהילה צריך לתגמל את הרופא וחובה להכשיר את הרופא אם לא שייך לרפואת משפחה
לשמור על כבוד הרופא ומשכורתו בזמן שמלמד דור צעיר .יש עוד הרבה שינוים שצריך לעשות אולי מסלול לפי רצון התמחות הסטודנט

אני שמח על ההתאמות הנדרשות מזמן לתכנית ההכשרה של הסטודנטים לרפואה.
באותה ההזדמנות, אולי כדאי להוסיף גם לימוד השפעות התזונה על הבריאות ועל המחלות לאור המצב הבריאותי השולט בעולם המערבי שכולל ההשמנה בכל הגילאים, הסכרת, יתר לחץ דם, מחלת לב וכו'
שמעתי שבארה"ב כבר התחילו לישם זאת במספר מוסדות.

אנונימי/ת
19.02.2022, 06:54

באיזו פקולטה לרפואה שימש פרופ יונתן הלוי כדיקן ומתי ??