COVID-19 עולמי

דלתאקרון: האם מדובר במגה-וריאנט קורונה חדש או בטעות?

מדענים סבורים שהוריאנט המשולב של דלתא ואומיקרון שהתגלה בקפריסין מקורו בזיהום במעבדה

דגימת מעבדה, דלתאקרון. אילוסטרציה

בתחילת השבוע הופיעו דיווחים מדאיגים על גירסה חדשה של נגיף הקורונה המכונה דלתאקרון, שהתגלתה בקפריסין על ידי ד"ר לאונדיוס קוסטריקיס מהמעבדה לביוטכנולוגיה ולוירולוגיה מולקולרית של אוניברסיטת קפריסין. אתר החדשות בלומברג דיווח לראשונה כי קוסטריקיס אמר לתחנת רדיו בקפריסין שהזן החדש משלב אלמנטים של דלתא ואומיקרון ויכול היה להגיע מחולים שנדבקו בו זמנית בשתי גרסאות של הנגיף.

החשש העיקרי שעלה מיד עם הדיווח הוא כי המיזוג הרקומביננטי (אירוע בו גנים מנגיף אחד עוברים לנגיף שני) של האומיקרון המידבק מאוד והדלתא שמביא לתחלואה קשה ייצור גירסה חזקה וקטלנית יותר מכל וריאנט בנפרד.

אולם, אתר החדשות הרפואיות medpagetoday מצטט מומחים שהגיבו בטוויטר וטוענים שהמגה-וריאנט לכאורה הוא תוצאה של זיהום במעבדה. ד"ר טום פיקוק ממעבדת ברקלי ב"אימפריאל קולג'" בלונדון, אשר חוקרת את נגיף הקורונה, כתב שזיהום מסוג זה אינו נדיר במעבדות. לטענתו, המעבדה שריצפה דגימות של נגיף דלתא התחילה לרצף דגימות של אומיקרון, וכנראה ששרידים של חומר גנטי של הדלתא חדרו לדגימות החדשות ונצפו כוריאנט חדש. פיקוק הוסיף שהזיהום אינו מעיד לרעה על איכות המעבדה ושמקרים כאלה קורים מדי פעם בכל מעבדת ריצוף.

פיקוק הסביר שב"אילן היוחסין" של נגיף הקורונה, שמציג את השושלת של גנומים, וריאציה רקומביננטית אמיתית "מקובצת" בתוך אותו ענף של העץ. לעומת זאת, לפי העץ שפורסם על ידי אלכסיס ורג'ר, ביולוג מולקולרי מהמרכז הלאומי הצרפתי למחקר מדעי, הגנום של וריאנט הדלתאקרון כביכול מופץ בכל רחבי העץ בענפים שונים, דבר המאפיין זיהום ולא נגיף רקומביננטי אמיתי.

בנוסף, נראה כי כל דגימות ה"דלתאמיקרון" הגיעו מאותה מעבדה, מה שמחזק את הטענה שמקורן בזיהום, שכן וריאנטים רקומביננטיים "אמיתיים" אמורים להימצא ביותר ממעבדת ריצוף אחת.

בעקבות הביקורת שנמתחה, קוסטריקיס התראיין ל"בלומברג" ואמר שיש ראיות לכך שגירסת הדלתאקרון הרקומביננטית נמצאה במדינות אחרות וכי לפחות רצף אחד מישראל מופיע במסד הנתונים העולמי. קוסטריקיס אמר עוד כי 25 המקרים שהוא זיהה עם החתימה הגנטית הזו "מצביעים על לחץ אבולוציוני על זן קדמון לרכוש את המוטציות הללו ולא תוצאה של אירוע רקומבינציה בודד".

בתגובה, פיקוק ואחרים דנו ביתרון האבולוציוני שהאומיקרון ירוויח על ידי אימוץ אלמנטים של דלתא. מגיב אחד הציע את יכולתו להשתכפל מהר יותר בריאות. אבל וריאנטים רקומביננטיים לא תמיד "מוצלחים" יותר. לדוגמה, חוקרים יפנים זיהו וריאציה רקומביננטית אחת של אלפא ודלתא, אך לא נראה שיש לה יתרונות גנטיים כלשהם הקשורים להדבקה או להתחמקות ממערכת החיסון.

נושאים קשורים:  דלתאקרון,  וריאנטים,  נגיף הקורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
14.01.2022, 09:24

מגה-היסטריה טיפשית בעיקר.
אבל מה לא נעשה תמורת עוד כותרת חרדתית שתמשוך קוראים